ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K
SEMINÁŘŮM 2003/04
![]() |
Rozvrh 2003/04 | Další anotace![]() |
Petr JIRKŮ: Logika
pro filosofy
Sylabus (English)
:
1. Úvod
Logos. Co je logické a co není logické? Co je formální logika? Aristotelská
tradice v logice. Tři základní otázky, které si klademe v logice: 1. Co
je to pravda? (Koncept pravdy z hlediska formální logiky. To není otázka
po tom, které výroky jsou pravdivé, je to spiš otázka po kriteriích
pravdivosti.) 2. Co je odvoditelné z pravdivých sentencí? (Sémantický
pojem pravdy a syntaktický pojem odvoditelnosti (dokazatelnosti)
a jejich vzájemný vztah. 3. Jak složitá mohou byt odvození?
2. Jazyk výrokové logiky
Logická struktura výroku v přirozeném jazyce. Sentence (výroky).
Dvouhodnotovost. Výrokové spojky (negace, konjunkce, disjunkce,
implikace, ekvivalence). Pravdivostní tabulky. Vztah přirozeného
jazyka k logické struktuře sentencí. Výroková forma, výrokové proměnné a
jejich koreláty v přirozeném jazyce. Formule. Problém závorek.
Prefixová, infixové a postfixová notace. Kombinatorika výrokových
spojek: Jednoargumentové (negace, asserce, verum, falsum). Šestnáct
dvouargumentových spojek a jejich vzájemná definovatelnost (Sheffer -
neslucitelnost, Peirce - oboustranná negace). Víceargumentové spojky (if
... then ... else).Booleovsky
úplná množina spojek.
3. Tautologie, kontradikce a splnitelné formule
Koncept logicky pravdivé a logicky nepravdivé sentence. Některé
důležité principy elementární logiky: princip kontradikce, tercium
non datur, princip dvojite negace. Další důlezite zákony
dvouhodnotové výrokové logiky: De
Morganovy zákony (dualita konjunkce a disjunkce vzhledem k negaci),reductio
ad absurdum. Konjuktivní a disjunktivní normální forma.
4. Pojem logického důsledku
Semantický pojem vyplývání, model. Odvozovací pravidla (modus ponens,
substituce, substituce podformulí za ekvivalentní formule), pojem
dkůkazu, dokazatelnost, úplnost (Co je pravdivé je také dokazatelné a
naopak, co je dokazatelné je i pravdivé), rozhodnutelnost.
Dvouhodnotová výroková logika je bezesporná, úplná a
rozhodnutelná.
5. Základní pojmy predikátové logiky
Jazyk predikatove logiky (individuové proměnné, predikátové symboly,
funkční symboly, konstanty, kvantifikátory, logické symboly. Některé
důležité tautologie predikátové logiky: De
Morganovy zákony predikátové logiky (dualita existenčního a
obecného kvantifikátoru vzhledem k negaci). Interpretace, modely
(relační struktury). Axiomatizace teorii prvního řádu.
Bezespornost, úplnost, nezávislost (Příklad: Problém pátého
postulátu Euklidovy elementární geometrie a Lobačevského řešení.).
Dvouhodnotová predikátová logika je bezesporná, úplné, ale není
rozhodnutelná. Prenexní normální forma, Skolemizace.
Automatizace dokazování teorémů: Herbrandův
model.
6. Sylogismus
Aristotelská tradice. Subjekt, predikát. Kategorický sylogismus a
problémy s nim spojené. Hypotetický sylogismus. Argument (důvod).
Logicky čtverec, důsledky logického čtverce - vztah k
predikátové logice. Polysylogismus - řetěz argumentu. Argument
založený na analogii. Apagogický (nepřímý) důkaz.
7. O definici
Definiendum (to, co má být definováno) a definiens.
Definice kruhem (circulus vitiosus). Axiomatická definice,
analytická, arbitrární (významové postuláty), parciální,
induktivní, kontextuální, metajazyková, nominální,
operacionální, ostenzivní a rekurentní (rekursívní) definice.
Definovatelnost.
Následující témata pouze informativně:
8. Goedelovy výsledky o neúplnosti
Principiálně nerozhodnutelné sentence. Goedelova
úloha z roku 1931 v jednoduchém jazyce. Nedokazatelnost bezespornosti
ve formálnich systémech. Hilbertův
program formalizace a jeho meze.
9. Vícehodnotové logiky
Trojhodnotová logika. Lukasiewicz,Kleene.
Kombinatorické vlastnosti trojhodnotových spojek. Vzájemná
definovatelnost. Axiomatizace (Wajsberg). Vícehodnotové logiky.
Struktury pravdivostních hodnot: konečně mnoho pravdivostních
hodnot, racionální interval, reálný interval. Pravděpodobnostní
logika.
10. Modální logiky
Modality nutnosti a možnosti. Aristotelský přístup. C.
Lewis. Kripkeho sémantika modálních logik (možné světy, relace
alternativnosti, relace dosažitelnosti). Systémy K, D, T, S4, S5.
Externí negace. Definice modalit ve trojhodnotové logice s
externí negací.
11. Intuitionistická logika
Princip tercium non datur jako očekávání řešitelnosti.
Konstruktivní důkazy, konstruktivní matematika. Browerova filosofie (Urintuicion).
Heytingovy algeby. Vztah ke dvouhodnotové logice. Vztah ke
trojhodnotove logice (
Heyting, Goedel).
Topologická interpretace intuitionistické logiky (
Tarski).
12. Metodologické problémy deduktivních věd
Dedukce. Obecné vlastnosti operace logického důsledku (reflexivnost,
monotónnost, tranzitivnost, kompaktnost). Deduktivní uzávěr. Deduktivní
systémy. Perzistence, determinovanost, koherence, spolehlivost.
Axiomatizace, axiomatizovatelnost.
13. Metodologické problémy induktivních věd
Indukce. Verifikace, falsifikace. Vídeňský kroužek, Rudolph Carnap, K.
R. Popper, Thomas S. Kuhn. Revidovatelné teorie: logika defaultů,
circumscription (omezení), autoepistemické logiky. Usuzování a dynamika
epistemických stavů. Expanze, kontrakce, a revise teorii.
Literatura:
• BENDOVÁ, KAMILA. Sylogistika. Praha :
Karolinum, 1998. 102 s. ISBN 80-7184-568-X.
• BERKA, KAREL. Úvod do dějin logiky. [skriptum]. Praha :
Karlova univerzita, 1994. ISBN 80-7066-917-9.
• GAHÉR, FRANTIŠEK. Logika pre každého. Logic for everyone.
Bratislava : IRIS, 995. ISBN 80-967013-9-8.
• JIRKŮ, PETR. Logika : neformální výklad formální logiky. Logic :
informal approach to logic. [skriptum]. Praha : VŠE, 1995. 108 s.
ISBN 80-7079-663-4. (dvi file) (ps file)
•JIRKŮ, P.; VEJNAROVÁ, J. Logika -
Neformální výklad zakladu formální logiky. 2. dopl. a rozš. vyd.
Praha : VŠE, 2000. (PS soubor možno prohlížet/tisknout např. prohlížečem GSView
• MLEZIVA, MIROSLAV. Neklasické logiky. Nonclassical logics.
Praha : Svoboda, 1970.
• ŠTĚPÁN, JAN. Formální logika. Formal logic. Olomouc : FIN,
1995. 109 s.
• TARSKI, ALFRED. Introduction to logic and to methodology of deductive
sciences. Paris : Gauthier-Villno, 1971. [český překlad: Praha :
Academia, 1964].
• ZICH, OTAKAR [et al.]. Moderní logika. Modern logic. Praha,
1958.
Anotace:
Teorie poznání, teorie subjektivity, filosofie přírody,
německá klasická filosofie
Kurs navazuje na přednášky o Kantově Kritice čistého rozumu z
minulého roku. Tato Kantova kniha se sice pokusila "vyřešit" problémy
spojené s racionalistickou, tj. "more geometrico" budovanou metafyzikou,
jak byla pěstována v Německu v 18. století, a v určitém smyslu se jí to
zdařilo: ukázalo se, že tuto formu ontologie a metafyziky vůbec nelze
dál rozvíjet. Otevřela však nové problémy, které Kantovi bezprostřední
následovníci citlivě vnímali a pokusili se je - a to nejprve v zájmu
Kantovy teoretické filosofie samé - odstranit. Jedním z takových
problémů byla otázka, jak lze rozumět Kantově tezi o afekci mysli věcí o
sobě. Dalším problémem bylo, že Kant, jak se to jevilo jeho
bezprostředním následovníkům, neformuloval dostatečně jasně nejvyšší
zásadu své filosofie. A konečně třetí problémový okruh vyplýval z
otázky, jak překonat Kantův dualismus teoretického a praktického rozumu.
V přednáškách se pokusíme sledovat vývoj, který byl snahou o řešení
těchto problémů iniciován.
V navazujícím semináři bude čten a interpretován Schellingův spis o
svobodě z roku 1807 (Philosophische Untersuchungen über das Wesen der
menschlichen Freiheit) jako dokument o vyústění tohoto vývoje.
Literatura:
a) (k
přednáškám uvádím jen sekundární literaturu, pro základní informaci):
b) (k
semináři uvádím jen primární literaturu)
• SCHELLING, F. W. J. Filosofická zkoumání bytnosti lidské
svobody a s tím souvisejících předmětů [s komentáři Ch.
Herrmana, H. Fuhrmanse a W. Schulze, přel. M Petříček]. Praha,
1992.
• SCHELLING, F. W. J. Philosophische
Untersuchungen über das Wesen der menschlichen Freiheit und die damit
zusammenhängenden Gegenstände [s úv. a kom. od T. Buchheima].
Hamburg : Meiner, 2001.
Erazim
KOHÁK: Filosofické perspektivy v etice (zimní semestr)
Asistent -
Mgr. Lea Takácsová – e-mail: leah@volny.cz
Zápočet udělujeme na základě svědomité účasti a jedné písemné práce za semestr. Podrobně ji popisujeme níže. Odevzdáte ji na desáté přednášce (v ZS to bude 9. prosince), abychom ji měli čas přečíst. Pokud ji ohodnotíme jako dobrou, velmi dobrou či výbornou, přijdete si pro zápočet ve zkouškovém období.
Zkouška je možná teprve na základě dvou semestrů svědomité účasti. Materiálem pro zkoušku budou přednášky, dále pak Vasil Gluchman, Dějiny etiky I (Prešov, Univerzita Pavla Šafarika, 2003) pro zimní semestr, Erazim Kohák, Zelená svatozář (Praha, Sociologické nakladatelství, 2000) pro letní semestr.
Vzhledem ke štědrému počtu posluchačů budeme zkoušet oba, tj. paní mgr. Lea Takácsová a prof. Erazim Kohák.
Erazim
KOHÁK: Environmentální („ekologická“) etika (letní semestr)
Stanislav KOMÁREK: Obraz lidské přirozenosti v
dílech význačných biologů 19. a 20.století
Anotace:
Lidskou přirozenost reflektovala nejen filosofie, ale
zejména v novověku stále častěji i biologie. Přednáška se věnuje jejímu
obrazu v dílech Ch.Darwina, A.R.Wallace, A.Portmanna, K.Lorenze,
I. Eibl-Eibesfeldta, E.O.Wilsona, R.Dawkinse a dalších, v celkovém
společenském kontextu významných biologických myslitelů. Zabývá se
akceptováním biologických koncepcí v oblasti filosofie a
společenských nauk a jejich vzájemnou provázaností přes koncept
sociomorfního modelování a zacyklením tohoto způsobu uvažování v oblasti
etiky, která se nejčastěji na biologickou povahu "lidské přirozenosti"
ptá. Rovněž jsou zohledněny sociální aplikace biologických dedukcí -
sociální darwinismus, eugenika, pokusy takto aplikovat sociobiologické
myšlení atd. Přednáška zahrnuje i určité nezbytné minimum
biologických, zejména evolučních a etologických poznatků pro
studenty filosofických a příbuzných disciplín.
Petr KOLÁŘ: Kapitoly z analytické metafyziky
Anotace:
Analytickou metafyzikou budeme rozumět filosofická zkoumání, která se zabývají obecnými aspekty reality (jsoucna) s použitím metod analytické filosofie. K těmto metodám náležejí pojmová analýza, logická argumentace a logická analýza jazyka.
Analytická metafyzika se soustřeďuje především na otázky kategoriální struktury reality, povahy existence, modalit, příčinnosti, času, vztahu mysli a těla. V našem kursu budeme vybraná témata z analytické metafyziky zkoumat s důrazem na následující metodologické principy a) princip identity, b) princip ontologického závazku, c) princip ontologické přijatelnosti.
Orientace na výše uvedené otázky poněkud zužuje původní aristotelovské vymezení metafyziky, ale to nám nebude vadit, neboť základy této tradiční disciplíny a alternativní pohledy na ni můžete získat v jiných kursech.
Struktura kursu:
1. Analytická metafyzika: základní vymezení a metodologické principy
2. Existence a neexistence
3. Jednotliviny
4. Nutnost a možné světy
5. Obecniny a abstraktní jednotliviny
6. Události
7. Kauzalita
8. Čas
9. Supervenience
10. Osobní identita
11. Pravda a neurčitost
Doporučená literatura k přednášce:
• Grayling,A. (ed.), Philosophy. A Guide
through the Subject. Oxford University Press. Oxford 1995.
• Kim,J. – Sosa,E. (eds.), Metaphysics. An
Anthology. Blackwell Publishers, Oxford 1999.
• Kolář,P., Argumenty filosofické logiky.
Filosofia, Praha 1999.
• Kolář,P., Pravda a fakt. Filosofia,
Praha – vyjde na podzim 2002.
• Kolář,P. – Svoboda,V.: Logika a etika.
Filosofia, Praha 1997. (Kap. XIII - Supervenience a zevšeobecnitelnost)
• Laurence,S. – Macdonald,C., Contemporary
Readings in the Foundations of Metaphysics. Blackwell Publishers,
Oxford 1998.
• Loux, M.J.: Metaphysics.
A contemporary introduction. Routledge, London – N.Y. 1998.
Četba pro seminář:
(seznam může být modifikován, pouze některé texty vybereme
k referátům; jedna kopie každého vybraného textu bude
k dispozici v knihovně ÚFaR.)
Jde převážně o texty z antologií:
(KS) Kim,J. – Sosa,E. (eds.), Metaphysics. An Anthology.
Blackwell Publishers, Oxford 1999.
(LM) Laurence,S. – Macdonald,C., Contemporary Readings in the
Foundations of Metaphysics. Blackwell Publishers, Oxford 1998.
• Allaire,E.B.: Bare Particulars. (LM)
• Armstrong, D.: Universals as Attributes. (KS)
• Black, M.: The Identity of Indiscernibles.
(KS)
• Bealer, G.: Universals and Properties. (LM)
• Campbell, K.: The Metaphysics of Abstract
Particulars. (LM)
• Carnap, R.: Empiricism, Semantics, and
Ontology. (KS)
• Chisholm, R.M.: The Persistence of Persons.
(KS)
• Chisholm, R.M.: Identity through Possible
Worlds. (KS)
• Davidson, D.: The Individuation of Events.
(LM)
• Davidson, D.: Causal Relations. (KS)
• Haack, S: Descriptive and Revisionary
Metaphysics. (LM)
• Kim, J.: Supervenience as a Philosophical
Concept. (KS)
• Kripke, S.A.: Identity and Necessity. (KS)
• Lewis, D.: New Work for a Theory of
Universals. (KS)
• Lewis, D.: Possible Worlds. (LM)
• Lombard, L.B.: Ontologies of Events. (LM)
• Loux, M.J.: Beyond Substrata and Bundles: A
Prolegomenon to a Substance Ontology. (LM)
• Lycan, W.G.: Possible Worlds and Possibilia.
(LM)
• Macdonald, C.: Tropes and Other Things. (LM)
• Parfit, D.: Personal Identity. (KS)
• Plantinga, A.: Modalities: Basic Concepts and
Distinctions. (KS)
• Quine, W.V.O.: On What There Is. (LM), (KS)
• Russell, B.: Existence and Description. (KS)
• Sainsbury, R.M.: Paradoxes. Cambridge
University Press, Cambridge 1995.
• Shoemaker, S.: Causality and Properties. (KS)
• Simons, P.: Particulars in Particular
clothing: Three Trope Theories of Substance. (LM)
• Stalnaker, R.: Possible worlds. (LM)
• Strawson,P.F., Individuals. An
Essay in Descriptive Metaphysics. University Paperbacks, Methuen,
London 1965. (Původně publikováno v r.1959, první publikace
v University Paperpbacks v r.1964.)
• Swinburne, R.: Personal Identity: The Dualist
Theory. (KS)
• Tichý: Jednotliviny a ich roly. (Překlad z
německého Einzeldinge als Amtsinhaberz, anglického Things-to-be.) Organon F 1994, čísla 1 - 4.
• Tye, M.: Vague Objects. Mind, Vol. 99,
396, 1990.
• van Inwagen, P.: The Nature of Metaphysics.
(LM)
• Williamson, T.: Vagueness. Routledge,
London 1994.
Podmínky pro udělení atestací:
Přednáška/semestr: esej 50% - ústní pohovor 50%
Četba/semestr: aktivní účast 30% - referát nepřednesený 40%
- přednesený 70% - ústní pohovor 30%
K získání atestace postačuje pouhých 100%.
Anotace:
Zimní semestr 2003/2004, výběrová přednáška typu A/C pro LOG, FIL
Předmětem kursu je Tractatus logico-philosophicus Ludwiga Wittgensteina, a to jako produkt dvou hlavních pramenů analytické tradice - logického empirismu Russellova a logického racionalismu Fregova. S nimi jsou dány dvě dnes již klasické perspektivy, v nichž lze spis číst a komentovat, totiž (1) realistická, spatřující v něm dílo pokročilé metafyziky, hlásající izomorfii světa (faktů) a komplexních vět moderní logiky, které jej zrcadlí, a (2) holistická, obracející realistickou perspektivu vzhůra nohama, když tuto izomorfii vysvětlí jako triviální výsledek syntakticko-sémantického členění věty v souladu s užitím dílčích výrazů v rámci smysluplné řeči. Její celek, nikoli celek toho, co je (svět), tvoří potom přirozené východisko zkoumání.
V kursu bude Tractatus samozřejmě komentován, naším cílem ovšem nebude pouhý historicko-kritický rozbor, ale jeho využití k vyjasnění ústředních problémů filosofie logiky, jak se od počátku objevovaly v dílech jejích zakladatelů. Předpokládejme tedy mj. diskusi témat:
pravda - deskripce - negace - identita - možný svět - číslo - pravděpodobnost - logická forma, atd.
Libovolná atestace bude udělena buďto za aktivní účast na semináři O smyslu a významu a pohovor, nebo za písemnou práci.
Sekundární
literatura:
• Anscombe, G., An Introduction to
Wittgenstein's Tractatus. London 1971.
• Black, M., A Companion to Wittgenstein's
Tractatus. Cambridge 1964.
• Hintikka, M., Hintikka, J., Investigating
Wittgenstein. Oxford 1986.
• Wright, G. H. von, Wittgenstein. Oxford 1982.
Doplňující
literatura:
• Coffa, A., The Semantic Tradition from Kant to
Carnap. Cambridge 1991.
• Kolman, V., Logika Gottloba Frega. Praha 2002.
• Frege, Gottlob, Kleine Schriften, Angelelli,
I. (ed.). Darmstadt 1967.
• Russell, Bertrand, Logic and Knowledge, Marsh,
R. C. (ed.). London 1956.
• Wittgenstein, Luwig, Tagebücher 1914-1916.
Suhrkamp 1984.
Anotace:
Zimní semestr 2003/2004, výběrová přednáška typu A/C pro LOG, FIL
Seminář věnovaný základním pojmům moderní (filosofické) logiky a filosofie jazyka, jak byly vlivně zavedeny v článku O smyslu a významu Gottloba Frega, rozvinuty jeho následníky a kritiky, avšak již dávno předtím v různé podobě tvořily vlastní náplň logické propedeutiky --- tj. dvojicím:
obsah/rozsah ; smysl/význam ; intenze/extenze ; předmět/pojem ; představa/pojem ; pojem/třída ; funkce/pojem ; myšlenka/propozice
Kurs bude probíhat formou četby primárních textů zakladatelů analytické filosofie (Frege, Russell, Wittgenstein, Carnap), které jsou se zmíněným Fregovým dílem tematicky spjaty. Při jejich výběru a následném komentáři nás budou zajímat vzájemné vnitřní souvislosti, zejména jejich vztah k Wittgensteinově logicko-filosofickému traktátu. (Fregova Gedanke, Russellovo On Denoting a Logical Atomism, Carnapovo Meaning and Necessity, apod.) Seminář, ač koncipován samostatně, tak současně představuje vhodnou podpůrnou četbu k přednášce Russell, Frege, Tractatus, svým zaměřením na primární prameny se ovšem hodí pro všechny tj. pokročilé i čestvé zájemce o analytickou filosofii a moderní logiku. Udělení zápočtu předpokládá aktivní účast na semináři a pohovor nad vybraným textem, zkouška navíc ještě písemnou práci.
Co se týče vlastních textů, lze použít Fialových zrcadlových překladů článku O smyslu a významu (Scientia et Philosophia 4, 1992) a Wittgensteinova Tractatu (Oikumené 1993), u anglických textů přímo originálu. Všechna literatura je ve fondu katedry logiky (viz níže uvedený seznam) a čtené partie tam v průběhu semestru budou k dispozici také jako xerokopie.
Literatura:
• Carnap, Rudolf, Meaning and Necessity. Chicago
1956.
• Frege, Gottlob, Kleine Schriften, I. Angelelli
(ed.). Darmstadt 1967.
• Russell, Bertrand, Logic and Knowledge, R. C.
Marsh (ed.). London 1988.
• Wittgenstein, Ludwig, Tractatus
logico-philosophicus. Suhrkamp 1984.
Anotace:
Sledování vztahů filosofie a ne-filosofie (tedy různých náboženství,
literárních žánrů i oborů vědy) na příkladech z různých dob a prostředí.
Rozdělení přednášek je tematické, nikoliv chronologické, přesto časté
odkazy na "dějiny filosofie" a na problém dějinnosti nebo
evoluce i mimo filosofii. Co vlastně je filosofie? Může být
filosofie výsadním polem pěstování bytostné moudrosti?
Doporučeno pro studenty nefilosofických oborů FF a pro
oborové studenty religionistiky jako splnění požadavku z filosofie v rámci společného základu. Zkouška probíhá výhradně u přednášejícího, ať
už písemně nebo ústně.
Sylabus:
Zimní semestr:
1) Proč filosofie?
Co je to filosofie? Etymologický význam („láska k moudrosti", viz
Porfyriova legenda o Pýthagorovi) a tradiční významy tohoto slova
(zavedeného asi Platónem).
Není už v určení filosofie zakotven europocentrismus (dokonce
graecocentrismus)? Řecká filosofie a jiné moudrostní tradice, zvl.
neevropské. Jaké tradice vlastně považujeme za „evropské"?
Pavouček souvislostí: geograficky a chronologicky, orientační jména a
základní pojmy.
Genealogická odvislost evropských filosofických tradic (vč. arabské a
hebrejské) z řecké filosofie.
Mimo řecký vliv je jen Indie do 4. st. př.n.l. a vzdálenější kultury až
do novověku.
2) Tradiční hrdost filosofie: zvláštní nárok na pravdu.
Není vlastní jenom Evropě a jenom filosofii, ale v evropské filosofii
a vědě dostává zvláštní podoby. Odkud se bere pravda a nárok filosofie
na ni?
Zvláštnost filosofie: Možnost diskutovat vlastní předpoklady.
Je pravda, že „filosofie hledá pravdu"? Proč občas (a kdy?) stojíme o
„pravdu" a co tím vlastně myslíme? Vzájemný soulad dvou výpovědí? Soulad
výpovědi s věcí? Soulad věci s čímsi, o co v ní jde, nebo s jejím
projevem? Zjevnost, neskrytost?
Filosofie bez problému pravdy (Hérakleitos nebo jinak zase postmoderna)
a filosofie hledající pravdu.
Paradoxy vztahu celku a části. Paradoxy vědomí smrtelnosti.
3) Příklady pojetí filosofie a pravdy:
Tradiční metafyzika (např. Tomáš Akvinský, 13.st.):
Pravda výpovědi: Soulad výpovědi naší mysli s věcí, o které vypovídá.
(Např. věta: „Toto zlato je pravé.")
Pravda věci: Soulad věci s myslí boží. (Např. pravost toho zlata.)
(Pravdivost výpovědi se zakládá na pravdivosti věci. Naše mysl dosahuje
pravdy díky neklamnosti mysli boží.)
Zákon tří stadií (August Comte, „pozitivní filosofie", 1830, vzorem
je přírodověda):
1. Stadium: Mýtické (náboženské, dětské); netáže se - nebo má
neověřované hotové odpovědi na obecné otázky.
2. Stadium: Metafyzické (theologické, filosofie do Comtea, dospívání);
táže se, ale spokojuje se s obecnými a ne vždy ověřitelnými odpověďmi.
3. Stadium: Pozitivní (vědecké, dospělost); táže se na objektivní fakta
tak, aby to bylo užitečné - a za odpověď považuje pouze ověřitelná
fakta. (K tomu se vrátíme při problémech vědy na konci kursu.)
Nauka o třech pohybech (Jan Patočka, 1970):
1. Pohyb přijímání
2. Pohyb reprodukce
3. Pohyb transcendence
Podobnosti, rozdíly a vliv těchto i jiných pojetí. Pro které se rozhodnout a proč?
4) Je pravda, že „filosofie hledá pravdu"? Proč občas a
kdy stojíme o „pravdu" a co tím vlastně myslíme?
Antropocentrismus a antropomorfismus našeho myšlení a vnímání.
Co je „objektivní" a co je „subjektivní"?
Přirozenost, skutečnost, objekt a pravda.
Vztah pravdy a morálního hlediska.
Myšlení a řeč. Pravda v různých diskurzech a žánrech. Pluralita
literárních žánrů užívaných pro filosofii - v chronologickém pořadí se
objevují např.: poezie, satyra, moudrostní (sapienciální) výroky,
parafráze náboženské řeči, logická argumentace, dialog, naučné
pojednání, traktát, esej, vědecké zkoumání, román.
Vztah žánru (diskurzu) a pojetí pravdy - např. v matematickém důkazy a
v pohádce.
5) Hledání životního tvaru: dá se najít jako hotový,
nebo musí vyrůst, nebo je dán či vnucen? Vztahy svobody a mezí.
Tradice jako opora nebo okovy. Svoboda a osudová moc (různá pojetí
svobody a různá pojetí osudu).
Vztahy tradice a náboženství, náboženství a filosofie.
Hypotéza: Filosofie možná vyrůstá ze situace, kdy náboženství otevírá
nějaké možnosti nebo nároky, které jsou čistě náboženskými prostředky
obtížně uskutečnitelné.
6) Co je „náboženství" (EUSEBEIA, religio). „Úcta,
vztah" (SEABS, opak k neglegere).
Jaká náboženství máme. Náboženství jako základ společenství nebo jako
soukromá záležitost. Ateismus a jeho formy. Naivní rozlišování
náboženství: podle počtu bohů, podle „pravdivosti", „zjevenosti"...
Rozlišování podle religionisticky podstatnějších hledisek: podle role
rituálu, role mýtů, role základních textů (včetně jejich vnitřního
pojetí jako např. zjevených - a jakým způsobem), existence a váhy
nauky, životní praxe, existence a typu náboženských institucí, povaha
umění (zobrazování, hudba...).
Příklady:
Křesťanství: Různá role ritu ve škále od pravoslaví (největší), katolické církve, luterských církví po liberální protestantismus; role mýtů většinou nepřiznávaná, historicismus; Bible jako zjevené Slovo boží, leč složité pojetí zjevenosti; vypracovaná náboženská nauka (maximum v katolické věrouce); důraz na životní praxi (eupraktičnost) v průměrné míře; vypracované církevní instituce (ve škále od katolické církve přes pravoslaví po evangelické církve); zobrazování ve škále od pravoslaví po kalvinismus značná role hudby, ale až na výjimky bez tance.
Řecké náboženství: Obvyklá role ritu (leč málo známá); mohutná role mýtů; malá role textů (na poměry gramotného prostředí); málo náboženské nauky (a nejednotné); eupraktičnost v základních věcech; téměř bez významných institucí (jen při některých kultech); mohutné zobrazování, hudba, zvláštní role divadla (tragédie).
Islám: Minimalizovaný ritus; krajní historicismus (mýty jen nepřiznaně); krajní role textu s jednoduchým pojetím jeho zjevení (Korán je božská skutečnost sestoupivší přímo k Prorokovi); vypracovaná nauka právního charakteru; církevní instituce jen v menšinách (hlavně Šía); zákaz zobrazování, téměř bez náboženské hudby, hudba a tanec v neortodoxním prostředí (dervišové).
7) Základní náboženské obrazy, přítomné často i ve
filosofii (ať už přejaté, transformované nebo kritizované):
Kosmos (mundus), celek, tabu, mana, kult (cultus, ritus), mýtus, původ,
počátek, vzor (pravzor)...
Různá určení mýtu:
Primordiální příběh, navazování vztahu k počátku jeho kultickým
vyprávěním.
Zpřítomňující manifestace posvátna slovem.
Zpřítomnění prapůvodního děje slovem.
Slovní stránka rituálu.
Mýtus a cyklický čas: Obnovování, vztah k počátku, původu, který je
jiného řádu.
Pravzor a jeho uskutečňující nápodoba rituálem i každou činností. Jeho
zpřítomnění mýtem.
Evropská představa o lineárním čase, otevřeném filosofií, vědou, vírou.
8) Dědictví starých (předřeckých) náboženství:
Anatolie a egejská oblast: obrazy Bohyně, krocení Býka, pole a
pěstování.
Mýtus o Gilgaméšovi. Transkulturní motivy a analogie: hledání
nesmrtelnosti, potopa, had...
Mýtus knihy Genesis o Stvoření (Hexaemeron). Rozdíly od novodobého
„kreacionismu". Zvláštnosti Boha Stvořitele v náboženství a ve filosofii.
9) Mudrci a filosofie (v Řecku: „7 mudrců").
Transkulturnost sapienciální vrstvy řady velkých náboženství:
Obraz „probuzení" (Indie: „Buddha", v Řecku: Xenofanés, Parmenidés,
Hérakleitos, Sókratés, Platón... ). Dědictví ve filosofii: „vědomí",
poznání sebe sama (gnóthi seuauton), záhada „Egó".
V Řecku jako dědictví Apollónova kultu v Delfách (Chilón, Sókratés,
Plútarchos).
Emenace a koncentrace, mnohost a jednota, sestup (pád) a návrat,
koloběh života, cyklus duše.
Obraz narušené rovnováhy - nebo spíše rovnováhy v cyklu vychýlení z ní.
Co míníme slovem duše? Pojetí filosofie jako péče o duši.
10) Řecké náboženství a jeho dopad ve filosofii:
Různé hypotézy o zrodu filosofie: negace mýtu, logizace mýtu,
transformace...
Zeus (jedno, osud, světlo), Athéna (myšlenka), Apollón (řeč, osud,
mysl, harmonie, světlo), Dionýsos (mnohost, emoce), Hermés (řeč,
rozhraní, horizont), Hádés (Neviditelný, emoce), Artemis (fysis).
Epos, mytologie, lyrika, tragédie, moudrost, filosofie (ale i komedie,
román).
Klasická (platónská) filosofie jako zásadní intelektuální reforma
Apollónova kultu:
důraz na vědomí (koncentrace), vědění (poznání, epistémé); světelná
metaforika poznání; etické souvislosti, politické souvislosti.
11) Fysis (příroda, přirozenost) a kultura:
Sofistické rozlišení: „od přírody" (přirozenosti, fysis) - „dohodou,
zákonem" (nomó).
Proměnlivost, mnohovýznamovost a uplývavost fysis. Její uchopování a
pěstování, ale i destrukce a zapomenutí.
Péče o přirozenost a péče o duši.
Přirozenost, tělesnost, duše.
12) Latinské náboženství a jeho dopad ve filosofii:
Velká role ritu (a rituálního práva); destrukce mýtu (fabula) už ve
staré době (pak převzetí řeckých mýtů a nová tvorba vlastních verzí);
tajné texty; právní náboženská nauka; výrazná eupraktičnost a
moralismus; četné instituce; málo zobazování (hodně pak až pod řeckým
vlivem), divadlo až převzaté z Řecka.
Dopad ve filosofii: pojmy „fundatio, institutio, actoritas, cultura,
meritum (zásluha), poena (odplata, trest)".
Rozlišení „přirozený" (naturalis, původně ve významu „rodný") -
„nadpřirozené" (nadpřirozený), původně v rámci Ciceronova učení o trojí
theologii: „přirozené, politické a nadpřirozené".
Touha po jednoznačné jasnosti a zřetelnosti (clare et distincte)
myšlenkového výrazu, ale samo převzetí řecké filosofie do jiného
jazykového a kulturního prostředí je provázeno terminologickými
zmatky, které chce napravit až scholastická metoda pojmových distinkcí.
13) Křesťanství a jeho dopad ve filosofii:
Víra (pistis), milost (charis, gratia), naděje (elpis); dávající láska
(agapé).
Rozlišení „přirozenost (fysis)" - milost (charis)", zvl. Pavel z Tarsu
a pak Aurelis Augustinus.
Zúžení významu slova „inspirace (eunthusiasmos, inspiratio)" na význam
náboženský, resp. pak rozlišování mezi tímto striktním a širším obecným
významem. (Zatímco pro řecké náboženství není rozdíl mezi inspirací
náboženskou a třeba uměleckou, alespoň ne slovně.)
Zvláštní pojem „zjevení (epifania, revelatio)", užšší než v řeckém
náboženství, analogicky k „inspiraci".
Problém různých významů slovního spojení „křesťanská filosofie":
biblické myšlení, nauka odkázaná Ježíšem (tak u prvních apologétu v
raném 2. st.);
řecká filosofie provozovaná křesťany a také z křesťanské náboženské
inspirace (tak poprvé u apologéty Justina kolem poloviny 2. st., navíc k
předchozímu významu, podobně pak u Klémenta a Órigena).
Letní semestr:
1) Péče o duši a výchova, vzdělání (Platón, Patočka).
Vzdělání a působnost řeči (náboženské, filosofické, školní, poetické,
politické - sofisté).
Paradoxy výchovy, vzdělání a učení (odkud se bere pravda a životní
orientace).
Augustinův paradox učitele.
Scholastické pojetí vzdělání, založené na autoritě a její interpretaci.
Paradoxy knižní vzdělanosti (M. Ficino, 15.st.).
2) Sókratés - zakladatelská legendární postava filosofie nebo
kverulant a ironický tazatel? „Porodnické umění" myšlenek.
Síla otázky. Kde se vynucuje odpověď: ve škole a při soudním šetření.
Hermeneutická otázka po předpokladech řečeného.
Platón - racionalista nebo mystik? Vztah myšlení (nazírání duchem) a
vnímání (prožívání). Podobenství o jeskyni.
Různé interpretace jeskyně: svět, klenba lebeční, děloha ...
Různé interpretace vytahování: vtělení, porod, dospívání, smrt.
Co vytahuje z jeskyně?
3) Podobenství o úsečce:
Co je vnímatelné a co nazírané duchem.
Vnímatelné se dělí na zcela zdánlivé nápodoby a na běžně zakoušené věci.
Nazírané duchem se dělí na matematické entity a na skutečné ideje.
Čtyři stavy duše: napodobování, důvěra, rozum, duchovní nazírání.
Idea dobra je ještě i mimo toto dělení.
Anamnésis.
Idea a ideály, Erós a sublimace. Krása.
Role „dialektiky" a „důkazu".
Scholastická metoda dělení pojmů. Sic et non (Petr Abaelard).
4) Bůh, Dobro, smysl, účel. Výsostnost a problematičnost
těchto výrazů, které vyslovujeme vždy jaksi „na dluh".
Myšlení analogií.
Příčina a následek (účinek). Řetězce příčin?
Kdy lze rozlišovat mezi smyslem a náhodou?
Osud a determinismus nebo svoboda (nahodilá nebo účelná)?
Paradoxy každého z těchto pojetí.
5) Jak se dělá tradiční věda do novověku (do zač.17.st.)?
Filosofie a vznik věd. Zvláštní postavení geometrie.
Aristotelés: Jak se dělá pojem a jak se s ním zachází. Abstrakce a
dedukce.
Co je to „důkaz". Problémy empirismu; problémy experimentální metody.
Filosofie jako metafyzika: role logiky.
Rozklišení fyziky a theologie (Albert Velký).
Rozlišení filosofie a theologie (Tomáš Akvinský).
6) Proměna novověké filosofie a vědy. Cogito sum
(Descartes), subjekt a objekt.
Pojem „redukce". Nárok vědy na platnou pravdu.
Kumulativní pojetí poznání (osvícenství, pozitivismus).
Pojem „paradigmatu" (Thomas Kuhn).
Pozitivistické a popperovské určení vědeckosti vědy (verifikace a
falzifikace).
7) Problém statutu společenských věd:
Rozdělení na přírodní vědu a „duchovědu" (Geistwissenschaft), resp.
„humanitní obory".
Novověká představa člověka jako jediného zdroje (nebo alespoň jediného
měřítka) hodnot.
Možnosti formalizace (logizace, matematizace) společenských věd.
Společenské vědy a zrod ideologií.
Filosofie a politika: ústavnost, demokracie, utopie, „poradenství",
„konstruktivismus". Ideologie.
8) Dějiny: Historická věda a vědomí dějin.
Dějiny filosofie a filosofie dějin (problematičnost obojího,
Augustinus, Hegel, Patočka):
Vázanost dějin na vědomého člověka, kontinuita tradice.
Křesťanský mýtus o dějinách (Augustin) a jeho dědicové.
Dějiny nebo eschatologie - nebo pokrok (osvícenství) nebo evoluce?
Krize dějin nebo krize určitého mýtu o dějinách a krize latinské
tradice?
9) Novodobé výzvy vědy filosofii:
Evoluce, astrofyzikální kosmologie, fyzika mikrosvěta, sociobiologie,
kybernetika, média.
10) Jaké je „náboženství" dnešní doby?
Role různých náboženských tradic i ateismu, synkretismus.
Lze myslet životní orientaci v mediálním světě „informace" a reklamy?
Zdeněk KRATOCHVÍL: Předsokratici
Anotace:
Zimní
semestr:
“Filosofie” před Platónem? Zachování
textů, prameny; žánry textů, základní výrazy; otázka spojitosti
archaického myšlení. Povaha doxografie. Problémy interpretace (iluze
“počátků”, “pralátky”, “rozumu” apod.) a rekonstrukce původních obrazů.
Rovnováha v cyklu, protiklady, přirozenost, živly, osud, jedno,
božství, kritika lidového náboženství, případy moralizace, mysl, řeč.
Základní myšlenkové linie a postavy.
Letní
semestr:
Žánrové rysy, výkladové obrazy a příklady “nauky” významných myslitelů:
Thalés, Anaximandros, Anaximenés, Hérakleitos, Hippokratovské spisy,
Skythinos, Díogenés z Apollónie, pýthagorejci, Hipassos, Xenofanés,
Parmenidés, Zénón Elejský, Melissos, Démokritos, sofisté.
Milan LYČKA: Hebrejština pro religionisty II.
Anotace:
Druhá část čtyřsemestrálního jazykového kursu pro studenty religionistiky, kteří si takto mohou splnit povinnost naučit se jeden orientální jazyk v rozsahu, vyžadovaném studijním plánem k interpretaci primárního textu zvoleného náboženského systému (v tomto případě judaismu) při SZZK. Cílem celého kursu je dosáhnout takové pasívní znalosti staré (biblické) hebrejštiny, která umožní absolventovi kursu samostatně číst a překládat standardní (vokalizovaný) text hebrejské Bible (Tanachu). Tato druhá část je určena primárně pro absolventy části první, kteří splnili podmínky pro získání zápočtů (testy).
Standardní výuková jednotka se skládá ze dvou částí: V první přednášející vyloží novou látku a zadá úkoly ke studiu, druhá část je věnována intenzívním praktickým cvičením. Velký důraz se klade na samostatnou práci mimo rámec vyučování.
Atestace:
Studenti získají po zimním semestru zápočet a v letním semestru
skládají zkoušku. Připuštění ke zkoušce je podmíněno získáním zápočtu,
udělení zápočtu závisí na aktivní účasti na kursu a úspěšném absolvování
kontrolního testu.
Povinná
literatura:
• WENGREEN, JACOB. Učebnice biblické
hebrejštiny. Praha : Karolinum, 1997.
• Biblia Hebraica Stuttgartensia.
Stuttgart : Deutsche Bibelgesellschaft, 1967/77 etc.
Doporučená literatura:
• KLÍMA, OTAKAR ; SEGERT, STANISLAV. Mluvnice
hebrejštiny a aramejštiny. Praha : Nakladatelství
Československé akademie věd, 1956.
• PRUDKÝ, MARTIN. Cvičebnice
biblické hebrejštiny. Praha : Scriptum, 1992.
• PÍPAL, BOHUSLAV. Hebrejsko-český
slovník ke Starému zákonu. Praha : Kalich, 1974 [2.vyd].
• SCHNEIDER, WOLFGANG. Grammatik des
biblischen Hebräisch. München : Claudius Verlag, 1985 [6. vyd.].
• GESENIUS, WILHELM. Hebräisches und
Aramäisches Handwörterbuch über das Alte Testament. Berlin :
Springer-Verlag, 1962 [17. vyd. ].
Anotace:
Základní
kurs pro studenty religionistiky, který poskytuje všeobecný přehled o
problematice židovství. Kurs má dvě části:
1. Historická: Dějiny židovské obce s důrazem na hlavní formativní
fáze ortodoxního (rabínského) judaismu a místo Židů v kontextu
světových dějin.
2. Systematická: Struktura jednotlivých tradic v judaismu
(biblická, legalistická, liturgická) a přehled náboženské praxe; vnější
vlivy a formování proudů na okraji ortodoxie (mystika, filosofie).
Atestace:
Studenti skládají na konci druhého semestru zkoušku. Struktura zkoušky
reflektuje členění kursu, tj. kandidát dostává dvě otázky: jednu
historickou a jednu systematickou. Na konci kursu studenti dostanou
seznam zkušebních okruhů; úroveň znalostí by měla odpovídat rozsahu
odpřednášené látky a informací získaných studiem povinné, resp.
doporučené literatury.
Povinná
literatura:
• FINKELSTEIN,
LOUIS (ed.). The Jews : their
history. New York : Schocken Books, 1970.
• SCHUBERT, KURT. Židovské náboženství v proměnách věků
: zdroje - teologie - filosofie - mystika. Praha : Vyšehrad,
1995.
• NEWMAN, JA'AKOV ; SIVAN, GAVRI'EL. Judaismus od A do Z : slovník pojmů a
termínů. Praha : Sefer 1992.
• DI SANTE, CARMINE. Židovská modlitba : k počátkům křesťanské
liturgie. Praha : Oikúmené, 1995.
Doporučená literatura:
• Hebrejská Bible (Starý
Zákon)
• Pirkej avot
- Výroky otců . Praha : Sefer, 1994.
• SEGERT, STANISLAV. Starověké dějiny Židů. Praha :
Svoboda, 1995.
• PĚKNÝ, TOMÁŠ. Historie
Židů v Čechách a na Moravě. Praha : Sefer, 1993.
• STEMBERGER, GÜNTER. Talmud a midraš : úvod do rabínské
literatury. Praha : Vyšehrad, 1999.
• SADEK, VLADIMÍR. Židovská mystika v Praze : myšlenky a
duchovní hodnoty kabaly. Praha : Společnost židovské kultury, 1992
• KLEIN, ISAAC. A
guide to Jewish religious practice. New York : The Jewish
Theological Seminary of America, 1979.
Milan LYČKA: Fenomenologie náboženství
Anotace:
Základní kurs pro studenty religionistiky, který je uvádí do problematiky jednoho z vlivných proudů moderního studia náboženství. V obecné části kurs nabídne historický přehled vývoje fenomenologie náboženství, její ideové zdroje (především filosofické) a místo fenomenologie v kontextu obecné religionistiky. V druhé části se studenti seznámí se základními pojmy a metodami fenomenologie náboženství a jejich aplikací u některých z hlavních představitelů tohoto směru. Poslední část bude zaměřena na dílo M. Eliadeho - jeho metodologická východiska a jejich aplikace v typologii náboženství.
Atestace:
Na konci letního semestru studenti skládají zkoušku, která se skládá ze dvou částí:
1. obecně metodologické: Student musí prokázat základní porozumění pojmům a metodologii fenomenologie náboženství.
2. typologické: Na některém z typů náboženských fenoménů student prokáže znalost faktografického materiálu a schopnost aplikace obecných východisek Eliadeho fenomenologie náboženství, resp. jejich kritiky (základním zdrojem jsou Eliadeho Patterns in Comparative Religion)
Povinná literatura:
• VAN DER LEEUW, GERARDUS. Epilegomena. IN: Religion
in essence and manifestation : a study in phenomenology. New York :
Harper & Row, 1963. S. 671-695.
• ELIADE, MIRCEA. Patterns in
Comparative Religion (Sheed and Ward, London 1997)
• ELIADE, MIRCEA. Poznámky o náboženském
symbolismu. IN: Mefisto a androgyn. Praha : Oikoymenh,
1997. S. 153-172.
• ELIADE, MIRCEA. A new humanism. IN: The quest : history and meaning in religion.
Chicago : The University of Chicago Press,1969. S. 1-11.
• ELIADE, MIRCEA. Crisis and
Renewal. IN: The quest : history and meaning in
religion. Chicago : The University of Chicago Press,1969. S.
54-71.
Doporučená literatura:
• WAARDENBURG, JACQUES D. J. Grundsätzliches zur
Religionsphänomenologie. In: Neue Zeitschrift für
systematische Theologie und Religionsphilosophie. 14. Band, 1972,
Heft 3. S.. 315-336.
• OTTO, RUDOLF. Posvátno :
iracionalita v ideji božství a její poměr k racionalitě.
Praha : Vyšehrad, 1998.
![]() |
Rozvrh 2003/04 | Další anotace![]() |
© Moskyt | ![]() |
Aktualizováno: 19.5.2004 |