ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K SEMINÁŘŮM 2002/03
![]() |
Rozvrh 2002/03 | Další
anotace![]() |
Dalibor ANTALÍK: Úvod
do dějin náboženství
Anotace:
Kurs je povinnou přednáškou pro oborové religionisty ("dějiny
náboženství"; atest: zkouška). Jeho cílem je podat základní vhled do problematiky
historického diskursu religionistiky a prostředkovat základní informace
o náboženských kulturách Eurasie. V první řadě se bude výklad zabývat východisky,
cíly a některými metodickými problémy historického přístupu k náboženství
(otázkou historické podmíněnosti náboženských daností, typy pramenného materiálu
a jeho interpretace, ap.) Těžištěm kursu však bude deskripce a charakterizování
jednotlivých náboženských útvarů v eurasijském prostoru. V zimním semestru
bude výklad systematicky probírat nejdůležitější náboženské kultury prejudaistického
a preislámského Předního východu (Egypt, Mezopotámie, Syropalestina, Malá
Asie) a předkřesťanské Evropy (Řekové, Římané, helénistické kulty, Keltové,
Germáni, Slované). V letním semestru se pozornost soustředí na velké náboženské
systémy jak teistické (mazdaismus, judaismus, křesťanství, islám) tak neteistické
(hinduismus, buddhismus, džinismus, konfucianismus, taoismus). Propedeutický
charakter kursu jej může zpřístupnit i studentům jiných oborů (etnologie,
historie, archeologie, ap.).
Literatura:
povinná:
ELIADE, Mircea ; CULIANU, Ioan Petru [ve spolupráci s Hillary S. Wiesnerem]. Slovník náboženství. Praha : Český spisovatel, 1993.
doporučená:
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení, sv. I-III. Praha
: Oikúmené, 1995-97.
BLEEKER, CLAAS JOUCO ; WIDENGREN, GEO (eds.). Historia religionum
: handbook for the history of religions. Vol. 2. Leiden : Brill, 1969-1971.
ASMUSSEN, JES PETER ; LAESSOE, JORGEN ; COLPE, CARSTEN (hrgs.). Handbuch
der Religionsgeschichte. 3 Bdn. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 1971-1975.
LENOIR, FRÉDÉRIC ; MASQUELIER, YSÉ TARDAN (eds.). Encyclopédie des
religions. 2 vol. Paris : Bayard, 1997.
Dalibor
ANTALÍK: Náboženství
starověké Syropalestiny
Anotace:
Z hlediska studijního programu religionistiky je přednáška zařazena
do bloku "Náboženství starého Předního východu" (atest: zkouška). Jejím cílem
je zprostředkovat základní informace o severozápadosemitské vrstvě náboženských
kultur starověké Syropalestiny (Kenaanu) před vznikem judaismu a islámu. U nekenaanských
(především mezopotámských a maloasijských) prvků se bude výklad zastavovat pouze
z kontextuálních důvodů a okrajově. K uvedení do problematiky poslouží stručné
shrnutí výsledků dosavadního archeologického výzkumu, dějinný nástin (od prehistorického
do helénistického období), charakteristika jazyků a písem (sylabický a alfabetický
klínopis, lineární hlásková písma), utřídění pramenů ke studiu a bibliografická
orientace. Po prolegomenální části bude cca do konce zimního semestru pozornost
věnována syropalestinskému panteonu, charakterizování jeho nejdůležitějších
představitelů a problému jejich příležitostného identifikování s mezopotámskými
a chetito-churritskými, případně řecko-římskými božstvy. Zhruba od začátku letního
semestru se bude výklad postupně zastavovat u dílčích aspektů severozápadosemitské
teologie (systemizace panteonu, koncepce božství, antropomorfní a zoomorfní
symbolizace posvátna, problém tzv. "kosmického náboženství", monolatrické tendence,
vtah lidí a bohů), kosmologie (vznik a zánik světa, otázka tzv. Chaoskampfmythu,
osud jako kosmický řád, světoobraz) a antropologie (původ člověka, etické ideály,
thanatologie, sapienciální tradice). Celý kurs bude ukončen přehledem kenaanského
kultu: bohoslužebné prostory (svatyně a posvátné okrsky), kněžské vrstvy a jejich
kompetence, bohoslužebné symboly, obětní praxe, nejdůležitější svátky, věštebné
techniky, magické rituály, přechodové rituály a kult předků.
Povinná literatura:
a) Z následujících dvou titulů si lze vybrat jeden dle jazykových preferencí
uchazeče/-čky o atest:
Helmer Ringgren, Religions of the Ancient Near East. SPCK, London 1973:
s.124-176.
Helmer Ringgren, Die Religionen des Alten Orients. Vandenhoeck & Ruprecht,
Göttingen 1979: s.198-246.
b) Z následujících dvou titulů si lze vybrat jeden dle jazykových preferencí
uchazeče/-čky o atest:
Simon B. Parker (vyd.), Ugaritic Narrative Poetry. [Přel. Mark S. Smith.]
(Writings from the Ancient World, 9); Scholars Press, Atlanta 1997.
Die mythologischen und kultischen Texte aus Ras Shamra. Přel. Joseph
Aistleitner. Bibliotheca Orientalis Hungari-ca 8; Akadémici Kiado, Budapest
1959; 1964 (2. vyd.)
Doporučená literatura:
Jan Heller, Starověká náboženství: Náboženské systémy starého Egypta,
Mezopotámie a Kenaanu. Kalich, Praha 1978; 19882: s.235-360.
Marvin Hoyle Pope & Wolfgang Röllig, "Syrien: Die Mythologie der Ugariter
und Phönizier." In: Hans Wilhelm Haussig (vyd.), Wörterbuch der Mythologie.
Sv.1: Götter und Mythen im Vorderen Orient. Ernst Klett, Stuttgart 1965: s.
217-312.
Jiří Prosecký (vyd.), Encyklopedie starověkého Předního východu. Libri,
Praha 1999.
Jack M. Sasson (vyd.), Civilizations of the Ancient Near East. 4 sv.
Scribner, New York 1995; Hendrickson Publishers, Peabody 2000 (reprint ve 2
sv.).
Hartmut Gese, "Die Religionen Altsyriens." In: Christel Matthias Schröder
(vyd.), Die Religionen der Menschheit. Bd. 10/2: Die Religionen Altsyriens,
Altararbiens und der Mandäer. Ernst Klett, Stuttgart etc. 1970: s.1-232.
Gregorio del Olmo Lete (vyd.), Mitología y Religión del Oriente Antiguo
II: Semitas occidentales. 2 sv. Aula Orientalis Supplementa: Estudios Orientales
8-9; Editorial AUSA, Sabadell (Barcelona) 1995.
Dalibor ANTALÍK: Náboženství
Germánů
Anotace:
Z hlediska studijního programu religionistiky je přednáška zařazena
do bloku "Starší evropské náboženské trad-ce", resp. "Náboženství Keltů a Germánů"
(atest: zkouška). Jejím cílem je poskytnout úvod do studia germánského náboženství
jako celku. Vzhledem k povaze pramenů však bude většina výkladu zaměřena na
deskripci a analýzu náboženských struktur Germánů severních, tj. těch, kteří
se pohybovali na území Skandinávie. V zimním semestru se postupně zastavíme
u dějinného nástinu (od prehistorického do vikinského období), přehledu pramenů,
pregermánských náboženství Skandinávie, fyziognomie nejdůležitějších představitelů
staronordického panteonu (Ásové, Vanové) a polobožských numinózních sil (tursové,
álfové, dvergové, norny, valkýry, dísy). Zhruba od začátku letního semestru
se pozornost obrátí k pokusu o rekonstrukci některých teologických (pojetí posvátna,
otázka vztahu božských a polobožských reprezentací k přírodním silám, atd.),
antropologických (pojetí duše, heroická etika, thanatologie) a kosmologických
struktur (stvoření světa, Yggdrasill a obraz světa, osud jako kosmický
řád, Ragnarök a eschatologie). Závěr kursu bude věnován výkladu o staronordickém
kultu (posvátná místa, nositelé posvátných rolí, obětní praxe, svátky, divinace,
magické úkony, přechodové rituály, atd.) a problému christianizace germánských
etnik.
Povinná literatura:
a) Z následujících tří titulů si lze vybrat jeden dle jazykových preferencí
uchazeče/-čky o atest:
TURVILLE-PETRE, EDWARD OSWALD GABRIEL . Myths and religion of the
north : the religion of ancient Scandinavia. London : Greenwood Press, 1964.
[Westport : Greenwood Press, 1975 (reprint)]
DEROLEZ, R. L. M. Götter und Mythen der Germanen. Wiesbaden :
VMA-Verlag, 1963.
DEROLEZ, R. L. M. Les dieux et la religion des Germains. Paris
: Payot, 1962.
b)
STURLUSSON, SNORRI. Edda : sága o Ynglinzích. [Přel. Helena Kadečková].
(Živá díla minulosti, 106). Praha : Odeon, 1988. S. 7-133.
Doporučená literatura:
BOYER, RÉGIS. Yggdrasil: La religion des anciens Scandinaves.
Paris : Payot, 1981.
DAVIDSON, HILDA ELLIS RODERIC. Gods and myths of northern Europe.
Harmondsworth : Penguin Books, 1964.
PAGE, RAYMOND IAN. Severské mýty. Praha : Nakladatelství Lidové
noviny, 1997.
SIMEK, RUDOLF. Lexikon der germanischen Mythologie. (Kröners Taschenausgabe,
386) Stuttgart : Kröner, 1984; [2. vyd. - 1995] (Angl. překl.: Dictionary
of Northern Mythology. Cambridge ; Rochester : Brewer, 1993; franc. překl.:
Dictionnaire de la mythologie germano-scandinave. 2 sv. Paris : Éditions
du Porte-Glaive, 1996)
VLČKOVÁ, JITKA. Encyklopedie mytologie germánských a severských národů.
Praha : Libri, 1999.
DE VRIES, JAN. Altgermanische Religionsgeschichte. 2 sv. Berlin
: Walter de Gruyter, 1935-37; 1956-572; 1970 (reprint).
Marina
BARABÁŠOVÁ: Etika
Texty:
HOBBES, T. Leviathan [WinZip]
KANT, I. Grundlegung zu Metaphysik der Sitten [WinZip]
Luboš BĚLKA, Daniel BEROUNSKÝ,
Martin SLOBODNÍK: Dějiny tibetského buddhismu ve Vnitřní Asii ve 20. století
Sylabus:
25. 2. "Úvod do kursu" (L. Bělka, D. Berounský)
4. 3. "Tulku: tibetský převtělenec" (D. Berounský)
11. 3. "Historický vývoj tibetského buddhismu v Mongolsku a Burjatsku: náboženské
a politické souvislosti" (L. Bělka)
18. 3. "Obnova náboženství v Mongolsku a Burjatsku: případová studie Bidii D.
Dandarona" (L. Bělka)
25. 3. "Tradičný náboženský a politický systém v severovýchodnom Tibete (Amdo)"
(M. Slobodník)
1.4. "Obnova buddhizmu v Tibete po roku 1980: náboženské a politické súvislosti"
(M. Slobodník)
8. 4. "Kult lokálních božstev: Amdo a Burjatsko" (D. Berounský)
15. 4. "Závěrečná diskuse" (L. Bělka, D. Berounský, M. Slobodník)
Podrobný
sylabus
Anotace:
Kurs je určen zájemcům z řad religionistů, historiků i orientalistů. Probíhá
zároveň v Praze, Brně a Bratislavě a přednáškami přispějí Doc. L. Bělka, PhDr.,
Csc. (MU Brno), Mgr. M. Slobodník (KU Bratislava) a Mgr. D. Berounský (UK Praha).
Nastiňuje historii regionu, který sahá od SV Tibetu (Amda), přes Mongolsko až
po oblasti osídlené Burjaty, které jsou součástí Ruské federace. Tuto oblast
lze považovat za kulturně příbuznou, převládajícím náboženstvím je tibetská
forma buddhismu. Události 20. století však přinesly zásadní proměny a některé
z nich budou hlavním tématem kursu. Kurs bude ukončen kolokviem.
Ladislav BENYOVSZKY: Fichte:
Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre - četba a komentář
Anotace:
V závěru LS 2002 četba dospěla k závěrečné a relativně samostatné části § 4.
"Grundlage der gesamten Wissenschaftslehre", k "dedukcipředstavy". Předpokládám,
že se v tomto semestru podaří tuto pasáž s porozuměním přečíst a interpretovat
a získat tak celkovou představu o tématu teoretické části "Wissenschaftslehre",
jež je vyjadřováno tezí "Já se klade jako určované nejá" jak z hlediska jeho
konkrétní ontologické skladby (četba předchozí), tak i z hlediska jeho významu
celkového "má být představa". Z důvodu snahy po prohloubení této znalosti hodláme
pokračovat nikoli četbou a interpretací § 5. (praktická část WL.), nýbrž studiem
"Grundriss des Eigentuemlichen der Wissenschaftslehre" (1795), který
onu dosaženou představu o povaze teoretického významně konkretizuje. Nově do
četby s porozuměním vstoupit je možné, nikoli však snadné. V současné chvíli
se předpokládá přinejmenším zvládnutí §§1 - 3 (celkový nárys problému)a zvládnutí
Fichtovy interpretace syntézy substanciality, v níž se dospívá ke schopnosti
a činnosti obrazivosti jež je základem nynějších výkladů.
Anotace:
Kurs spočívá v četbě a interpretaci Heideggerovy stati "Die Frage nach der
Technik". Je součástí širšího programu sledujícího soustavněji Heideggerovy
texty přelomu 40. a 50. let, jež jsou věnovány problému konce prvního počátku.
V tomto smyslu navazuje na dva roky pokračující kurs "Einblick in das was ist",
kde byly postupně přečteny a analyzovány přednášky Das Ding, Gestell, Gefahr
a Kehre. "Die Frage nach der Technik" je přepracovanou přednáškou
"das Gestell" a budeme číst jen pasáže, které autor přepracoval, aby
byla představa o tématu úplná. Kurs má ovšem smysl i samostatně, a to pro každého,
kdo chce získat konkrétnější povědomí o Heideggerově rozumění technice a moderní
době, o němž koluje mnoho "mýtů". Musí ovšem počítat s tím, že kurs není snadný.
Anotace:
Cílem semináře je získání představy o Heideggerově pojetí "počátku" (der Anfang,
der erste Anfang), a to podle jednotlivých významových konstelací (epoch): FYSIS,
IDEA, ENERGEIA, actualitas - Wirklichkeit, Gestell, Gefahr - Kehre.
Seminář se bude konat v letním semestru 2003 vždy v úterý od 17:30 hod. v CFB,
Husova 4, v těchto termínech:
1. dubna - téma: FYSIS
29. dubna
13. května
27. května
10. června
24. června
Ke každému semináři bude týden před jeho konáním na FMS FHS UK a na CFB k dispozici podkladový text k příslušnému tématu. (Ke stažení: Ring§5.rtf ; Ring-oddíl II.rtf)
Martin
CAJTHAML: Filosofický relativismus. Analýza a kritický rozbor
Anotace:
Blokový výběrový kurs pro studenty oboru FILOSOFIE. V tomto přednáškovém cyklu
se chceme zaměřit na různé podoby filosofického relativismu a pokusit se o identifikaci
obecných teoretických motivů popř. předpokladů, z nichž vyrůstají. Tyto motivy
a předpoklady pak podrobíme kritickému zkoumání. Z různých podob filosofického
relativismu se zejména soustředíme na historismus (W. Dilthey, O. Spengler)
a pragmatismus (W. James), tj. hlavní formy filosofického relativismu první
poloviny 20. století. Pozornost však bude věnována i starověké podobě relativismu
(Prótagoras), jakož i současným relativistickým pozicím (zejména Joseph Margolis).
V kritice relativistických pozic se opřeme jak o fenomenologicky orientované
autory (Husserl, Reinach, Hildebrand, Spiegelberg, Otto), tak i o autory jiných
filosofických orientací (Eduard May, Johannes Thyssen, G.E. Moore aj.).
Cíle: 1. Úvod do problematiky spojené s filosofickým relativismem,
jeho myšlenkovými předpoklady a jejich kritickým zhodnocením; 2. Úvod do některých
základních otázek teorie poznání, logiky a teorie hodnot; 3. Problémově zaměřené
prohloubení a rozšíření znalostí některých kapitol dějin filosofie.
Vybraná literatura:
Ayer, Alfred: The Origins of Pragmatism. Studies in the Philosophy
of Charles Sanders Pierce and William James. San Francisco: Freeman, Cooper
& Co., 1968
Barger, John: ”The Meaningful Character of Value-Language: A Critique
of the Linguistic Foundations of Emotivism” J Value Inquiry 14 (1980):
77-91.
Bird, Graham: William James, London and New York: Routledge
& Kegan Paul, 1986
Crosby, John F.: ”Refutation of Scepticism and General Relativism”
in: Rehabilitierung der Philosophie. Festgabe für Balduin Schwarz zum 70.
Geburtstag, Regensburg: Habbel, 1974
Dilthey, Wilhelm: Gesammelte Schriften, Bd. XIII, Stuttgart:
B.G. Teubner Verlagsgesellschaft 1960.
Catherine Z. Elgin: ”The Relativity of Fact and the Objectivity of Value”
in: Relativism. Interpretation and Confrontation, edited with an introduction
by Michael Krauzs, 86-98.
Hildebrand, Dietrich von: Was ist Philosophie?, aus dem englischen
übers. von Fritz Wenisch, D. von Hildebrand, Gesammelte Werke, Bd. I., Regensburg-Stuttgart:
Habbel-Kohlhammer, 1976
--tent.: Ethik, 2. Auflage, D. von Hildebrand, Gesammelte
Werke, Bd. II, Kohlhammer, Stuttgart 1976
Husserl, Edmund: Prolegomena zur reinen Logik, HUA,
Bd. XVIII, Hrsg. von E. Holenstein, The Hague: M. Nijhoff Publishers, 1975
--tent.: Philosophie als strenge Wissenschaft, Klostermann,
Frankfurt am Main, 1965
James, William: Pragmatism and Four Essays from the Meaning of
Truth, Cleveland and New York: Meridian Books, 1955.
tent.: The Principles of Psychology. Bd. II. New York: Dover
Publications, Henry Holt & CO., 1950.
Johnson, Paul: Modern Times: The World from the Twenties to the
Nineties, Harper Perennial 2001.
Kelsen, Hans: ”Relativism and Absolutism in Politics and Philosophy”,
What is Justice?, Berkeley: University of California Press, 1957.
Margolis, Joseph: The Truth About Relativism, Oxford-Cambridge:
Blackwell, 1991.
May, Eduard: Am Abgrund des Relativismus, Berlin: Lüttke Verlag,
1941.
Mill, John Stewart: Utilitarianism, London: J.M Dent &
Sons Ltd., 1947
Moore, G.E.: Philosophical Studies. London: Kegan Paul, Trench,
Trubner & Co., 1922.
Otto, Rudolf: Aufsätze zur Ethik, München: O. Beck, 1981
Pfänder, Alexander: Logik. Tübingen: M. Niemayer, 1964; 4.vyd.
(vyd. M. Crespo) Heidelberg: C. Winter, 2000.
Platon: Theaitétos, Prótagoras, Praha: OIKOYMENH
Reinach, Adolf: ”William James und der Pragmatismus” in: Adolf
Reinach, Sämtliche Werke. Textkritische Ausgabe in zwei Bänden, vyd. Karl
Schuhman a Barry Smith, sv. 1, Wien: Philosophia Verlag, 1989, 45-50.
Putnam, R. Anna (vyd.): The Cambridge Companion to William James,
Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
Seifert, Josef: Erkenntnis objektiver Wahrheit, Salzburg:
A. Pustet, 1976
Spengler, Oswald: Der Untergang des Abendlandes, München:
O. Beck, 1920
Smith, Barry: ”Logic and the Sachverhalt” The Monist 72 (1972): 53-69.
Spiegelberg, Herbert: Antirelativismus, Zürich und Leipzig: M.
Niehans, 1935
Soffer, Gail: Husserl and the Question of Relativism, Phaenomenologica
122, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991
Thyssen, Johannes: Der philosophische Relativismus, Bonn:
L. Röhrscheid Verlag, 1947.
Anotace:
Co se to s námi vlastně děje, když jednáme? Už sama otázka zní divně. Když jednáme,
sami jsme původci toho, co se děje, a nelze tedy říci, že se něco děje s námi.
Nebo snad ano?
Při snaze podat rozbor jednání naráží filosofie na celou řadu obtíží. Přistupuje
k celé řadě rozlišení, jež se záhy ukáží jako problematická, a přece k pochopení
jednání nezbytná. Jde například o rozlišení mezi událostí (která se
děje) a jednáním (kdy sami způsobujeme, že se něco děje). Dále o rozlišení
mezi příčinou (po níž nutně následuje událost jakožto její účinek) a
motivem (o který se jednání může opírat, kterého se může dovolávat, který
však není příčinou jednání).
Kromě těchto rozlišení, jimiž se snažíme odlišit jednání od dějů, které jako
jednání neoznačíme, se ve filosofii setkáme i s rozlišeními, která vnitřně diferencují
jednání. Nejdůležitější z nich odlišuje jednání, jehož smyslem je dosažení nějakého
cíle, od jednání, jehož smyslem je ono samo. Svou činnost - například přípravu
dobré večeře - můžeme pojímat jako směřování k cíli, který teprve jí dodává
smysl. Stejně tak ji ale můžeme pojímat jako činnost, která má již nyní, ve
svém průběhu svou hodnotu - můžeme si při ní například odpočinout a nemyslet
na nic jiného. Domnívám se, že uvedená podvojnost pohledů na jednání má zásadní
význam. Například vztah možné - skutečné se artikuluje pokaždé jinak. Stejně
tak i čas dané činnosti je jinak členěn. Upíná-li se jednání k cíli, je přítomnost
takříkajíc "průchozím bodem". Vnímáme-li naopak jednání samo jako smysl, pak
přítomnost získává svébytnost a hodnotu, jakou v prvním případě neměla. Podobně
i kritérium, jímž poznáme, zda se nám jednání daří, je pokaždé jiné.
V první části kursu budeme probírat ty analýzy jednání, které vycházejí z pojmu
"úmysl" ("intence", "záměr"). Lze ukázat, že většinou pojímají jednání jako
činnost směřující k danému cíli - tedy v prvním uvedeném smyslu. Poté se pokusíme
ukázat oprávněnost a zároveň i meze těchto analýz.
Uvedené rozlišení lze pochopitelně nalézt již u Aristotela. Proto také připomeneme
jeho rozlišení poiésis - praxis, jakož i jeho nauku o proairésis
a fronésis (zejm. Etika Nikomachova, kn. I - III, VI). Pokusíme
se ukázat, jak tuto problematiku přejímá filosofie 20. století. Nejprve si projdeme
rozbory jednání vycházející z pojmu "úmysl" (Searle, Ricoeur, Wittgenstein,
Anscombe), poté se pokusíme poukázat na meze takového východiska (s pomocí autorů
jako Sartre a Merleau-Ponty) a nakonec se budeme věnovat renesanci pojmu praxis
ve filosofii i sociologii 20. století (Heidegger, Garamer, Arendtová, pozdní
Ricoeur, Weber, Bourdieu aj.). Od jednání pojatého jako uskutečňování předem
daného cíle tak přejdeme k jednání jako ději, který má smysl již ve svém průběhu.
V průběhu celé přednášky se nám bude stále znovu klást otázka, jaká je souvislost
mezi uvedenými dvěma typy jednání. Více
informací zde.
Základní literatura:
Aristoteles, Etika Nikomachova (zde doporučuji používat překlady - angl.
H. Rackham, něm. Rolfes/Bien, fr. Tricot)
P. Ricoeur, Filosofie vůle I - Fenomenologie svobody, Oikúmené, Praha
2001
J. Searle, Mozek, mysl a věda, Mladá Fronta, Praha 1994, kap. IV (Struktura
jednání) a VI (Svoboda vůle)
J. Searle, Intentionality. An essay in the philosophy of mind, CUP 1983,
kap. 3 a 4.
L. Wittgenstein, Filosofická zkoumání, Fil ústav, Praha 1993, §§ 611
- 660
G.E.M. Anscombe, Intention (1957), Harvard University Press 2000
J-P Sartre, L'etre et le néant, Paris, Gallimard 1943, 1999, str. 477
- 526
M. Merleau-Ponty, La phénoménologie de la perception, Paris, Gallimard
1945
M. Heidegger, Bytí a čas, Oikúmené, Praha 1996
H. Arendtová, Vita activa oder vom tätigen Leben, Piper, München 1967
P. Ricoeur, Soi-meme comme un autre, Seuil, Paris 1990.
M. Weber, Základní sociologické pojmy, in: Metodologie, sociologie a
politika, Oikúmené, Praha 1998
P. Bourdieu, Teorie jednání, Karolinum, Praha 1998
Sekundární literatura:
P. Aubenque, La prudence chez Aristote, Paris, PUF 1963, 1997
V. Descombes, L'action, in : Notions de philosophie II, Paris, Gallimard
1995
J-L Petit, L'action dans la philosophie analytique, Paris, PUF 1991
R. Spaeman, Štěstí a vůle k dobru, Oikúmené, Praha
Anotace:
Prvním textem, jímž se budeme podrobně zabývat, je část Wittgensteinových Logických
zkoumání (611-660). Poté se budeme věnovat vybraným pasážím knihy Intention,
jejíž autorkou je G. E. M. Anscombeová. Po těchto dnes již klasických analýzách
úmyslu a záměrného jednání přejdeme ke zvolenému textu od von Wrighta." Více
informací zde.
Anotace:
Jednu z nejsoustavnějších fenomenologických analýz záměrného jednání nalezneme
v prvním svazku Ricoeurovy Filosofie vůle, který nese název Fenomenologie svobody
(Le volontaire et l'involontaire). Nejprve se budeme věnovat vybraným částem
této analýzy. Kniha vyšla v Oikúmené v roce 2001. Poté přejdeme k podobně zaměřené
analýze Johna Searla, abychom se zamysleli nad odlišnostmi obou přístupů (fenomenologie
a analytické filosofie). Půjde o dvě kapitoly z knihy Mozek, mysl a věda, Mladá
Fronta, Praha 1994: kap. IV (Struktura jednání) a VI (Svoboda vůle). Až do této
chvíle se budeme setkávat především s úvahami, které v jednání spatřují zacílenou
činnost, jejíž smysl je "mimo ni" - v konečném stavu, k němuž směřuje. Je však
třeba přejít ke druhému naznačenému rozměru jednání: jako činnosti, jež má svůj
smysl v sobě samé. Proto se obrátíme k Heideggerovi (vybrané pasáže z Bytí a
času), ale třeba i k Weberovi, který se v textu Základní sociologické pojmy
snaží rozlišit základní významy pojmu "jednání". Více
informací zde.
Anotace:
Středověká filosofie - skeletový pořad pro posluchače filosofie (může
být zapsán i jako výběrový pořad pro posluchače filosofie nebo religionistiky).
Kurs se dělí na dvě části:
1. část - Patristická a středověká filosofie
(L. Karfíková)
2. část - Aristotelská tradice (P. Dvořák): pořad je věnován filosofickému
dílu Tomáše Akvinského, Dunse Scota, Viléma Ockhama a autorům druhé scholastiky
s hlavním zaměřením na jejich přínos v oblasti filosofie a logiky. Kurs přináší
úvod do myšlení těchto autorů a četbu ukázek z hlavních děl.
Atestace:
Z, Z, Zk - studenti 1. a 2. ročníku, kteří chtějí absolvovat kurs Středověké
filosofie, si musí zapsat obě části, v obou získat zápočet za seminární
práci a podrobit se na konci kursu souborné
zkoušce.
Z, Z, Kv, Kv - studenti vyšších ročníků, kteří chtějí absolvovat skeletový
kurs, si musí rovněž zapsat obě části a v obou získat zápočet za seminární
práci, poté absolvují na konci kursu ústní
zkoušku.
Z - posluchači, kteří chtějí získat zápočet z jedné části (příp. obou částí)
pořadu jako výběrového kursu, musí splnit požadavky k zápočtu v dané části (seminární
práce).
Literatura k 2. části viz seznam literatury
k souborné zkoušce ze Středověké filosofie
Zdroje ke studiu středověké filosofie a scholastiky
12. Anselmův důkaz Boží existence a Tomášova kritika.
13. Pojetí separovaných forem u Tomáše.
14. Tomášova nauka o participaci.
15. Problém věčnosti světa.
16. Filozofická analýza pojmu stvoření.
17. Ockhamova teorie vědy
18. Ockhamova sémantika a aplikace supoziční teorie
Petr DVOŘÁK: Středověk
v zrcadle filozofické logiky
(Teorie predikace a srovnání aristotelské logiky termínů s dnešní formální
logikou)
Anotace:
Náplní semináře bude společná četba a výklad středověkých textů,
jejich současných interpretací a prací, jež rozvíjejí středověké dědictví v
dnešní analytické filozofii. Předmětem studia budou dva náměty: (1) Teorie predikace
Tomáše Akvinského a její interpretace u P.T. Geache a G. Klimy. (2) Srovnání
aristotelské sylogistiky se současnou logikou (predikátovým počtem prvního řádu
s identitou). Studován zde bude především revoluční pokus F. Sommerse rozšířit
aristotelskou logiku termínů v systém srovnatelný s dnešní matematickou logikou,
který by byl vhodnější pro filozofické účely zachycení argumentace v přirozeném
jazyce. Smyslem kursu je vytěžení ontologických a epistemologických důsledků
prostřednictvím studia logické problematiky.
Požadavky na studenta:
pasivní znalost angličtiny a latiny, absolutorium základního kursu logiky či
elementární znalosti v tomto oboru.
Atestace:
zápočet bude udělen za pravidelnou aktivní účast v kursu (max. 3 absence).
Literatura:
Akvinský, Sth I, q 13, a 12; I, q 85, a 5, aj.
P.T. Geach, "Form and Existence", God and the Soul, Routledge, London
1969.
G. Klima, "Aquinas's Theory of the Copula and the Analogy of Being",
in: Logical Analysis and History of Philosophy, sv. 5, 2002.
G. Klima, "The Semantic Principles Underlying Saint Thomas Aquinas's
Metaphysics of Being", in: Medieval Philosophy and Theology (5), 1996, str.
87-141.
Klimovy práce na internetu: http://www.fordham.edu/gsas/phil/klima/
Weidemann, H. "The Logic of Being in Thomas Aquinas", in: The Logic of
Being, vyd. Knuuttila, Hintikka, D. Reidel 1986.
F. Sommers, The Logic of Natural Language, Clarendon Press, Oxford 1982.
Texty G. Englebretsena (Three Logicians, aj.) vykládající a popularizující
Sommersovu logiku.
Sylabus:
19.2. - Podstata Buddhova učení.
20.2. - Historický vývoj buddhismu. Tripitaka. Praxe.
21.2. - Mahájanový buddhismus.
26.2. - Základní mahájánové sútry. Šíření mahájánového buddhismu v Indii a na
Dálném východě.
27.2. - Vývoj buddhismu v Koreji (1)—obdobi Tri kralovstvi, Sjednocenna Silla,
kralovstvi Korjo. Vývoj buddhismu v Koreji (2)—dynastie Čoson, 28.2. - obdobi
japonské koloniální nadvlády, Korejská republika.
5.3. - “SEN”: čtyřverší sonsi zenového mistra Hamho Tuktchonga (1376–1433)—téma
“svět jako sen, iluze”—Diamantová sutra.
6.3. - Diamantová sútra – mistr Wonhjo (617-686).
7.3. - “PROBUZENÍ”: čtyřverší sonsi zenového mistra Naong Hjeguna (1320-1376)—téma
“probuzení”—Sútra Srdce.
12.3. - Sútra Srdce—mistr Podžo Činul (1158-1210) a jeho teorie náhlého probuzení
a postupného zdokonalování.
13.3. - “NEVYSLOVITELNOST ZKUŠENOSTI PROBUZENÍ”: čtyřverší sonsi zenového mistra
Čingak Hjesima (1178–1234) – téma “mlčení”—Sútra naučení Vimalakírtiho.
14.3. - Sútra naučení Vimalakírtiho – mistr Čchongho Hjudžong (Sosan) (1520-1604).
Anotace:
Kurs probírá nejprve dějiny oboru a věnuje se myšlení
zakladatelů oboru (James, Pratt, Wundt aj.), pak náboženství v pohledu hlubinné
psychologie (Freud, Jung, Adler, Frankl aj.), a v pohledu novějších směrů (neoanalýza,
humanistická psychologie, trnspersonální psychologie); poté se věnuje náboženství
s hlediska jednotlivých psychologických disciplin (vývojová psychologie, psychologie
osobnosti, psychopatologie aj.) a psychologické reflexi některých náboženských
fenoménů (meditace, fanatismus aj.)
Literatura:
Wulff, D.M., Psychology of Religion. New York, 1997
Freud, S., Totem a tabu. Praha, 1991
Freud,S., Nespokojenost v kultuře. Praha, 1998
Jung, C.G., Gesammelte Werke, 11.Band. Zürich – Stuttgart, 1963 (nebo
angl.: Collected Works, Vol. 11. Princeton, 1969)
Vybraná díla W. Jamese, E. Ericsona, V. Frankla, E. Fromma aj.
Anotace:
Kurs se zabývá vývojem základních věroučných článků
(christologie,Trojice, eklesiologie aj.), liturgie, spirituality a sociální
etiky západního křesťanství od biblických a antických kořenů po současnost.
Zabývá se též dějinnými proměnami místa křesťanské víry v evropské společnosti
a kultuře a vztahem k ostatním náboženstvím.
Literatura:
Mc Grath A.E., Christian Theology. An Introduction. Blackwell: Oxford
1984 (německy: Der Weg der christlichen Theologie, München 1997)
Küng, H., Das Christentum, Münster-Zürich 1995 (existuje i angl.)
Waldenfels, H., Kontextová fundamentální teologie. Praha,2000
Pokorný, P., Literární a teologickýúvod do Nového Zákona. Praha 1993
Gnilka, J., Ježíš Naratský - poselství a historie, Praha 2001
Schierse, F.J., Biblická teologie. Christologie. Praha 1992
Vouga,F., Dějiny ranného křesťanství, Praha - Brno, 1997
Sociální encykliky. Praha: Zvon, 1996
Kuschel K.J. (ed.): Teologie 20. století. Antologie. Praha 1995
Filipi, P., Křesťanstvo. Brno 1996
Anotace:
První zkoumání obsahuje pronikavé argumenty,
které podkopávají základy metafysiky, naboženství i vědy. Budeme se věnovat
jak těmto pochybnostem samým, tak Humovým vlastním pokusům o jejich (částečné)
překonání teorií "stálých a univerzálních principů lidské přirozenosti".
Primární literatura:
HUME, DAVID. An enquiry concerning human understanding [v češtině:
Zkoumání o lidském rozumu. Svoboda, 1996]
Sekundární literatura:
MOURAL, JOSEF. Metafilosofie u Davida Huma : Zkoumání a přírozený
svět. Kandidátská práce, 2001.
HILL, JAMES. Humův Naturalismus ve Zkoumání. In Filosofický časopis,
1999.
NOVOTNÝ, ZDENĚK. David Hume a jeho teorie vědění. 1999.
Výběrová literatura:
STROUD, BARRY. Hume. Routledge, 1977.
WRIGHT, JOHN P. The sceptical realism of David Hume. Manchester
Univ. Press, 1983
Anotace:
We will use the writings of these three thinkers to
explore a number of fundamental questions, including:
1. What is a passion?
2. Are there primary passions?
3. Can a passion be a source of knowledge?
4. What rôle do passions have in motivation?
5. What is the relation between desire and the will?
The central text will be Descartes' final work The Passions of the Soul
(Les Passions de l'Ame). We will also have a close look at two chapters
from Locke's Essay on Human Understanding (E.II.xx and E.II.xxi), and
at Hume's Discourse on the Passions.
Secondary literature - especially:
JAMES, SUSAN. Passion and action. OUP, 1997.
Secondary literature - also very useful:
KAMBOUCHNER, DENIS. L'homme des passions. Paris, 1995.
DE BZUON. Physique et psychologie dans la théorie cartésienne de l'amour.
In SOBOTKOVÁ (ed.). Filosofické dílo René Descarta. Filosofia, 1998.
CHAPPELL, VERE. Locke on the Freedom of the Will. In CHAPPELLl (ed.).
Locke : Oxford readings in philosophy. OUP, 1998.
AYERS, MICHAEL. Locke. Routledge, 1991. [esp. Vol. II, chap. 16]
STROUD, BARRY. Hume. Routledge, 1977. [esp. chap. vii and viii]
Anotace:
Tento dvousemestrální kurs má za cíl uvést posluchače do rozsáhlé
a komplexní tradice nazývané buddhismus, jak se rozvíjela ve třech hlavních
kulturních oblastech Asie až po dnešek, včetně jejího příchodu na Západ a podoby
v současném světě. Studenti budou seznámeni se základními rysy různých buddhistických
nauk a buddhistického myšlení, zvláštní pozornost bude věnována praxi a filosofickým
aspektům buddhismu. Kurs je koncipován jako úvod, nepředpokládají se tudíž žádné
předběžné znalosti tématu.
Atestace:
Kurs je zakončen ústní zkouškou.
Sylabus:
Zimní semestr: Raný buddhismus - tři velké buddhistické tradice, "neúplnost"
buddhismu, bohové a Bůh v buddhismu, postavení buddhismu v indickém kontextu,
historický Buddha a jeho život, Buddhova střední cesta a její cíl, dharma, buddhistická
písma, čtyři vznešené pravdy, buddhistická kritika jáství a jeho nauka o an-átmanu,
odvislé vznikání (pratítjasamutpáda), koncept "osoby", znovuzrozování
a karmanový zákon, ontologie abhidharmy, buddhistická obec (sangha),
mnišská pravidla (vinaja), školy raného buddhismu (sarvástiváda, sautrántika,
théraváda, pudgalaváda, mahásanghika), buddhistická meditace a etika.
Letní semestr: Mahájánový buddhismus - počátky mahájány, původ a charakter
mahájánových súter, pradžňápáramitová literatura, postava bódhisattvy, mahájánové
filosofické školy (madhjamaka, jógáčára, tathágatagarbha, Chua-jen),
Lotosová sútra, pojetí Buddhy podle mahájány, cesta bódhisattvů, víra
a uctívání v mahájáně (kulty buddhů a bódhisattvů), buddhismus v jižní, severní
a východní Asii a na Západě.
Předepsaná literatura:
BONDY, EGON, Indická filosofie,
2. opravené vyd., Praha: Vokno, 1997, s. 85-190
Buddhovy rozpravy, sv. 1, z pálijštiny přel. M.
ROZEHNAL, Praha: DharmaGaia a Sdružení přátel Indie, 1994, 38 S.
Buddhovy rozpravy, sv. 2, přel. J. MARX, Praha:
DharmaGaia a Sdružení přátel Indie, 1995, 102 S.
Buddhovy rozpravy, sv. 4, Maháparinibbánasutta,
z pálijštiny přel. M. ROZEHNAL, Praha: DharmaGaia, 1995, 166 s.
Buddhovy rozpravy sv. 5, Lví řev (Dvě rozpravy
o lvím řevu), přel. J. BARTOVSKÝ, Praha: DharmaGaia a Sdružení přátel Indie,
1996, 58 s.
CARRITHERS, MICHAEL, Buddha, přel. S. POŠUSTOVÁ-MENŠÍKOVÁ,
Praha: Odeon, 1994 (originál The Buddha, Oxford University Press, Oxford 1983),
104 s.
Dhammapadam - Buddhistická sbírka průpovědí správného
života, z jazyka páli přel. V. LESNÝ, Praha: Symposion, 1947, 95 s.
Diamantová sútra, ze sanskrtu přel. J. HOLBA, 246
s. (vybrané části: k dispozici v knihovně ÚFaR)
FIŠER, IVO, Filosofická koncepce nejstaršího buddhismu,
2. vyd., Praha: DharmaGaia, 1992, 59 s.
KORNFIELD, JACK, Living Dharma: Teachings of Twelve
Buddhist Masters, Boston: Shambala, 1996, 320 s. (vybrané pasáže - bude upřesněno)
LOPEZ, DONALD S. JR. (ed.), Buddhism in Practice,
Princeton: Princeton University Press, 1995 (nutno přečíst vybrané části, které
budou upřesněny během kursu).
Otázky Milindovy, přel. VLADIMÍR MILTNER, Praha:
Supraphon/Lyra Pragensis, 1988, 100 s.
Rozprava o ustavení pozornosti, Satipathána-sutta,
přel. LIBOR VÁLEK, Praha: Dharma, 1995, 16 S.
ŠÁNTIDÉVA, Bódhičarjávatára - Uvedení na cestu
k probuzení, přel. BHIKKHU DHAMMADÍPA, Praha: DharmaGaia, 2000, 295 s.
WALLACE, B. ALAN, Geše Rabten. Život a dílo tibetského
mistra meditace, Praha: DharmaGaia, 1999, 199 s.
Anotace:
Kurz sa zameria na mapovanie problematiky súvisiacej so spájaním
štandardných teórií významu s filozofiou psychológie. Bude nás zaujímať otázka,
ako možno otázku po význame jazykových entít spojiť so súčasnou psychológiou,
hlavne jej filozoficky a kognitivisticky orientovanou súčasťou. Od základných
teórií významu sa presunieme k debatám o prijateľnosti akejkoľvek psychologickej
teórie významu (Externalizmus vs. Internalizmus), podrobnejšie predstavíme Fodorovu
koncepciu jazyka mysle, neskoršie modifikácie tejto teórie ako aj jej kritikov,
ukážeme si štandardné psychologické teórie pojmov a tiež diskusie o konekconizme.
Jadrom kurzu budú úvahy o naturalizácii významu a diskusie o povahe obsahov
myslenia (wide and narrow content).
Kurz je podporený grantom CDC Open Society Fund a študenti dostanú k dispozícii
všetku literatúru vo forme skrípt ako aj možnosť pracovať s knihami zakúpenými
špeciálne pre túto príležitosť. Aspoň pasívna znalosť anglického jazyka je podmiekou
úspešného zvládnutia semestrálneho kurzu.
Anotace:
Cílem kursu je nabídnout odlišné pojetí předmětu, který je v religionistickém
studijním plánu označován jako filosofie náboženství. Ve své standardní podobě
pohlíží tento předmět na náboženství z hlediska západní (zejména novověké) filosofie.
Takovýto pohled je nicméně problematický, neboť vnáší do studovaných náboženství
vlastní pojmy a předpoklady, které jsou těmto náboženstvím často cizí. Náš kurs
bude proto postupovat opačným způsobem: bude vycházet z prostředí jednotlivých
náboženství a bude si na každém z nich všímat, jak se zde pracuje s některými
z témat, jež jsou na Západě tradičně chápána jako filosofická. Jde o témata
jako osud, pojetí zla, vztah bohů a lidí, pojetí poznání, pohled na kosmos a
tělesnost apod. Každé z těchto témat bude v řadě přednášek probíráno z hlediska
různých náboženství, aby tak vyvstaly podobnosti a odlišnosti mezi nimi. V praxi
to bude znamenat, že pro každý semestr budou zvolena zhruba dvě témata a organizátoři
budou do kursu zvát odborníky z různých oblastí, kteří se pokusí shrnout způsob,
jímž se v dotyčném náboženství se zvoleným tématem pracuje. Přednášky budou
koncipovány především jako základní přehledy, které se pokusí vystihnou to nejcharakterističtější
z dané náboženské oblasti. Dostatek prostoru bude ponechán pro diskusi, která
by měla mimo jiné umožňovat konfrontaci mezi různými náboženskými koncepcemi,
a tím i vyjasňování základních religionistických otázek.
V LS 2003 bude tématem osud a svobodná vůle. Přesnější rozpis přednášek bude
zveřejněn do začátku semestru a bude průbežně aktualizován (vhledem k organizační
náročnosti kursu je nutno počítat s jistou mírou improvizace). Aktuální verze
bude vždy viset na vnějších dveřích místnosti 225.
Kurs bude uznáván jako filosofie náboženství II. Podmínkou k udělení zkoušky
je odevzdání dvou písemných prací na témata probíraná v rámci kursu, přičemž
alespoň jedna z nich musí být koncipována jako srovnávací. Alternativně je možno
za každou práci získat jeden zápočet. Účast na kursu se doporučuje každému,
kdo má v úmyslu skládat u SZZK zkoušku z filosofie náboženství. Zatímco u PZK
bude tato zkouška sestávat z tradičněji chápané filosofie náboženství I (tj.
z rozboru západních filosofických výkladů náboženství), u SZZK bude filosofie
náboženství zkoušena právě tím způsobem, o nějž usiluje náš kurs: student obdrží
filosofické téma a bude ukazovat, jak se s ním pracuje v různých náboženstvích,
přičemž se bude opírat především o dobrou znalost dvou okruhů, jež si k SZZK
zvolil.
Anotace:
Diplomní seminář by měl vytvářet prostor, v němž mohou studenti prezentovat
výsledky své práce a vystavit je diskusi. Účast je vhodná nejen pro diplomanty,
ale i pro studenty nižších ročníků, kteří se důkladně zabývají nějakým tématem
(např. v rámci psaní postupové práce): má-li student stručně a srozumitelně
shrnout své téma před plénem různě zaměřených posluchačů, nutí jej to k mnohem
jasnější a přehlednější strukturaci vlastních myšlenek, než jakou by mu umožňovalo
prosté psaní. Seminář by měl zároveň přispívat k formování oboru religionistiky;
měl by umožnit setkávání rozličně zaměřených studentů i pedagogů a hledání průniků
či odlišností mezi jednotlivými náboženskými oblastmi, které jsou na našem ústavu
rozvíjeny.
Vzhledem k tomu, že pro většinu současných diplomantů není dosud diplomní seminář
závaznou součástí studijního plánu, budou se jednotlivá sezení konat nejspíše
ve čtrnáctidenních intervalech v závislosti na zájmu studentů. Konkrétní náplň
bude specifikována průběžně, aktuální program bude vždy viset na vnějších dveřích
místnosti 225. Zápočet v kategorii "volitelný kurs" bude udělován každému, kdo
alespoň jednou vystoupí s prezentaci svého tématu.
Anotace:
Kurs má za cíl studenty seznámit s některými klíčovými otázkami religionistické
metodologie. Náš postup nebude historický, nýbrž tematický: budeme postupně
probírat řadu základních témat, jakými jsou např. definice náboženství, emický
versus etický badatelský přístup, vztah náboženství a magie, vztah mezi západní
a “primitivní” mentalitou apod. Rozsáhle se budeme zabývat různými způsoby interpretace
rituálu a mýtu. Metodicky bude kladen důraz především na perspektivu sociální
a strukturální antropologie, která – na rozdíl např. od fenomenologie či filosofie
– nemá jinak ve studijním plánu religionistiky žádné samostatné místo.
Seminář bude sestávat z referátů, které budou účastníci připravovat na základě
zadaných odborných článků. Několikrát za semestr budou studenti odevzdávat též
písemné eseje, o nichž poté budeme na hodinách diskutovat. Podmínkou získání
atestu je prezentace alespoň jednoho referátu a vypracování všech zadaných esejů.
Se studenty, kteří by si kurs chtěli zapsat pouze jako volitelný, budou individuálně
dohodnuta alternativní kritéria pro získání atestů (počet referátů je omezený
na zhruba šestnáct účastníků).
Referáty a eseje budou vycházet mj. z následujících článků a knih:
Worldview in the Old Testament”, American Anthropologist
75 (1973): 1657–69
William E. Arnal, “Definition”, in W. Braun & R. T. McCutcheon
(eds.), Guide to the Study of Religion, London – New York: Cassell, 2000,
str. 21–34
John Beattie, “Ritual and Social Change”, Man 1 (1966):
60–74
Walter Burkert, The Structure and History in
Greek Mythology and Ritual, Berkeley: University of California Press, 1979,
kap. II: “The Persistence of Ritual”, str. 35–52
Mary Douglas, Purity and Danger. An Analysis of Concept of
Pollution and Taboo, London – New York: Routledge, 2002 (1st ed. 1966),
kap. 2 (“Secular Defilement”) a kap. 4 (“Magic and Miracle”)
Edward E. Evans-Pritchard, Witchcraft, Oracles, and Magic among
the Azande, abridged with an introduction by Eva Gillies, Oxford: Oxford
University Press, 1976
Edward E. Evans-Pritchard, Theories of Primitive Religion,
Oxford: Oxford University Press, 1965, kap. 4
Edmund Leach, “Structuralism”, in M. Eliade (ed.), The Encyclopedia
of Religion, New York, 1987, sv. XIV, str. 54–62
Edmund Leach, Claude Lévi-Strauss, Chicago: The University
of Chicago Press, 1989 (1st ed. 1970), kap. 4: “The Structure of Myth”, str.
57–91
Godfrey Lienhardt, Divinity and Experience,
Oxford: Oxford University Press, 1961
Bronislaw Malinowski, “Myth in Primitive Psychology”,
in Magic, Science and Religion and Other Essays, Prospect Heights: Waveland
Press, 1992 (1st ed. 1948)
Russell T. McCutcheon, “Myth”, in W. Braun &
R. T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London – New
York: Cassell, 2000, str. 190–208
Jonathan Z. Smith, “The Bare Facts of Ritual”,
in Imagining Religion, Chicago: The University of Chicago Press, in Imagining
religion, Chicago: The University of Chicago Press, 1982, str. 53–65
Frits Staal, “The Meaninglessness of Ritual”, Numen 26
(1979): 2–22
Victor Turner, “A Ndembu Doctor in Practice”, in
The Forests of Symbols, Ithaca – London: Cornell University Press, 1967,
str. 359–93
H. S. Versnel, “Some Reflections on the Relationship
Magic – Religion”, Numen 38 (1991): 177–97
H. S. Versnel, Transition and Reversal in Myth and Ritual,
Leiden: E. J. Brill, 1994, str. 6–13, 235–260, 274–88
Anotace:
Kurs je pojat jako úvod do sociálního a politického
myšlení v novověku (od Hobbese po Hegela). Studenti se seznámí: s nejdůležitějšími
teoriemi společenské smlouvy, s teoriemi vlastnictví, se počátky myšlenky lidských
práv a náboženské tolerance. Přednášky sledují dvojí cíl: jednak v nich půjde
o systematickou rekonstrukci klíčových problémů novověké sociální a politické
filosofie a jednak v nich budou nastíněny různé metody, jimiž lze politickou
filosofii studovat. Četba bude sestávat z textů probíraných na přednáškách.
Kurs je vhodný pro studenty filosofie, politologie, historie a dalších oborů.
Rozvrh učiva:
1-2: Charakter politické filosofie v novověku (Vztah teorie a praxe, autonomie
myšlení, ideál poznání, mechanistický způsob uvažování)
3-6: T. Hobbes: Leviathan (kritika politického aristotelismu, praktická
antropologie, teorie práva a společenské smlouvy, teorie státu)
7-10: J. Locke: Druhé pojednání o vládě a Dopis o toleranci (zdůvodnění
soukromého vlastnictví, společenská smlouva a stát, právo na odpor, náboženská
tolerance)
11-14: J. J. Rousseau: Rozprava o příčinách nerovnosti mezi lidmi a O
společenské smlouvě (kritika společnosti, rekonstrukce sociálního vývoje,
konstrukce pojmu státu, pojem obecné vůle)
15-18: I. Kant: K věčnému míru a Odpověď na otázku: co je to osvícenství?
(autonomie, republikanismus, věčný mír, požadavek svobody myšlení)
19-22: G. W. F. Hegel: Základy filosofie práva (spekulativní pojem svobody,
mravnost, občanská společnost a stát)
23-24: H. Arendtová, L. Strauss a C. B. Macpherson o sociálním a politickém
myšlení v novověku (nástin novějších trendů v sekundární literatuře)
Sekundární literatura (bude upřesněna na
začátku semestru):
Hampsher-Monk, I., A history of modern political thought: major political
thinkers from Hobbes to Marx, Oxford 1992.
Ryan, A., Property and Political Theory, Oxford 1984.
Riley, P., Will and Political Legitimacy. A Critical Exposition of Social
Contract Theory in Hobbes, Locke, Rousseau, Kant, and Hegel, Cambridge UP 1982.
![]() |
Rozvrh 2002/03 | Další
anotace![]() |
© Moskyt | ![]() |
Aktualizováno: 07.04.2003 |