Rozvrh 2004/05 |
Další anotace![]() |
• ELIADE, Mircea ; CULIANU, Ioan Petru [ve spolupráci s Hillary S. Wiesnerem]. Slovník náboženství. Praha : Český spisovatel, 1993.
doporučená:
• ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení, sv.
I-III. Praha : Oikúmené, 1995-97.
• BLEEKER, CLAAS JOUCO ; WIDENGREN, GEO (eds.). Historia
religionum : handbook for the history of religions. 2 sv. Leiden :
Brill, 1969-1971.
• ASMUSSEN, JES PETER ; LAESSOE, JORGEN ; COLPE, CARSTEN (hrgs.). Handbuch
der Religionsgeschichte. 3 Bdn. Göttingen : Vandenhoeck &
Ruprecht, 1971-1975.
• LENOIR, FRÉDÉRIC ; MASQUELIER, YSÉ TARDAN (eds.). Encyclopédie
des religions. 2 vol. Paris : Bayard, 1997.
Anotace:
Cílem kursu je zprostředkovat základní informace o semitské vrstvě náboženských kultur starověké Mezopotámie. U nesemitských (především sumerských) prvků se výklad zastavuje pouze z kontextuálních důvodů a okrajově. K uvedení do problematiky slouží stručné shrnutí výsledků dosavadního archeologického výzkumu, dějinný nástin (od prehistorického do helénistického období), charakteristika jazyka a písma (klínopisu), utřídění pramenů ke studiu a bibliografická orientace. Po prolegomenální části je cca do konce zimního semestru pozornost věnována asyrsko-babylónskému panteonu, charakterizování jeho nejdůležitějších představitelů a problému jejich příležitostného identifikování se západosemitskými, sumerskými, chetito-churritskými, případně dalšími božstvy. Zhruba od začátku letního semestru se výklad postupně obírá dílčími aspekty východosemitské teologie (koncepce božství, systemizace panteonu), kosmologie (vznik a zánik světa, osud jako kosmický řád, světoobraz), antropologie (stvoření člověka, etika, hamartologie) a thanatologie. Celý kurs je ukončen přehledem asyrsko-babylónského kultu: bohoslužebné prostory, kněžské stavy a jejich kompetence, bohoslužebné symboly, bohoslužebné úkony, nejdůležitější svátky, deduktivní a intuitivní divinace, magie a exorcismus, přechodové rituály a kult předků.
Sylabus: 1. Kulturně-historický přehled I: etnická situace, vymezení pojmu «Semité», sumero-akkadská syntéza, přehled dějin, aktuální stav archeologického výzkumuDoporučená
literatura:
• Adolph Leo Oppenheim, Starověká Mezopotámie: Portrét zaniklé
civilizace. Academia, Praha 2001.
• Jean-Jacques Glassner, Mezopotámie (34. století př. n. l. až 539
př. n. l.). Nakladatelství Lidové noviny, Praha 1994.
• Jan Heller, Starověká
náboženství: Náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu.
Kalich, Praha 1978; 19882: s.101-233 (= 2. část: „Mezopotámské
náboženství“).
• Jeremy Black & Anthony Green, Bohové, démoni a symboly starověké
Mezopotámie: Ilustrovaný slovník. Historia 1; Volvox Globator,
Praha 1999.
• Helmer Ringgren, Religions of the Ancient Near East.
SPCK, London 1973: s.49-123 (= 2. část: „Babylonian and Assyrian
Religion“). [Něm. překl.: Die
Religionen des Alten Orients. Vandenhoeck & Ruprecht,
Göttingen 1979: s.113-184 (= 3. část: „Babylonische und assyrische
Religion“).]
• Jack M. Sasson (ed.), Civilizations of the Ancient Near East.
Hendrickson Publishers, Peabody 2000: s.423-454, 1815-1958, 2117-2134,
2265-2366.<
Povinná literatura:
•
• Robert Turcan, Rome et ses dieux. Hachette, Paris
1998. [Angl.: The Gods of Ancient
Rome. Edinburgh University Press, Edinburgh 2000.]
Doporučená literatura:
• Ladislav Vidman, Od Olympu k Panteonu: Antické náboženství
a morálka. Vyšehrad, Praha 1986.
• Jean-René Jannot, Devins, dieux et démons: Regards sur la
religion de l’Étrurie antique. Picard, Paris 1998.
• Ambros Josef Pfiffig, Religio etrusca. Akademische
Druck-u. Verlagsanstalt, Graz 1975.
• Mary Beard, J. North & Simon Price, Religions of Rome. 2 sv. Cambridge
University Press, Cambridge 1998.
• Jacqueline Champeaux, La religion romaine. Librairie
Générale Française, Paris 1998.
• Kurt Latte, Römische
Religionsgeschichte. Beck, München 1960.
Ladislav BENYOVSZKY:
Fichte: Grundlage der gesammten Wissenschaftslehre - četba a
komentář
Anotace:
Cílem
kurzu je porozumět Fichtově filosofii, s nasazením na vypracování
z let 1794 – 1795, tedy z vypracování, které je směrodatné pro
recepci tohoto stanoviska jak ze strany bezprostředních následovníků,
tak ze strany pozdějších samostatných filosofů. Akcent je
přitom kladen na pochopení centrální ontologické úlohy obrazotvornosti.
Četba pokračuje již několik let a v současné chvíli se po studiu
teoretické části Grundlage
nachází v četbě a interpretaci vědosloví
zvláštního (Grundri3 des Eigentümlichen der Wissenschaftslehre),
§3, C. ( s. 50 Meinerova vydání z r. 1975), tzn. v podrobné dedukci
počitku z obrazotvornosti a analýzách jeho vztahu k pocitu – všeobecně
řečeno, v analýzách základní a původní „souvislosti“ racionality a
emocionality lidství.
Předpokladem orientace v četbě je znalost Fichtova konceptu obrazotvornosti vypracovaného v Grundlage a zvládnutí základních
výkladových kroků doposud sledované části Grundri3. Bezprostředním cílem pro
tento (zimní 2004/5) semestr je dokončení četby a interpretace
Fichtovy dedukce názoru a
vstup do sledování analýz časoprostorových významů čití, analýz, jimiž Grundri3 vrcholí.
Všeobecně filosoficky tkví význam kurzu nejen v tom, že nabízí
získání konkrétní znalosti Fichtova stanoviska, nýbrž především v tom,
že na straně jedné ukazuje společné zakotvení tzv. racionálních a
iracionálních lidských aktivismů v jejich původní půdě a sleduje její
časoprostorové ohledy (často plastičtěji a hlouběji než moderní teorie
vnímání), na straně druhé umožňuje (za předpokladu základní
znalosti Descarta, Spinozy, Kanta, Hegela, Kierkeggarda a Heideggera)
uvědomit si, jak se postupně na půdě epochy skutečnosti (Wirklichkeit) a
(pouhého) stanovování (Gestell)
postupně pro filosofii ustavuje jako základní téma stav přechodu k reflexi (termín
Fichte, Hegel, Kierkegaard), tzn. – věcně vzato - naladění (Stimmung).
Syllabus:
This Asian Philosophy course will examine
the Chinese philosophies of Taoism, Confucianism, and Buddhism in the
first semester. In the second, the East Indian philosophies of
Hinduism and Buddhism will be examined. The main goal is to
provide students with an understanding of the significance of these
philosophies in their own right, as well as a comparative understanding
of them. This comparison will involve an analysis of their
similarities and differences, as well as an analysis of how they stand
in relation to some traditional Western views. Paradoxically,
achieving this goal can lead to an even fuller understanding of what it
means to be a human being, in spite of our differences. The
method for accomplishing this goal is philosophical -- achieved through
the rational analysis of the main principles of these philosophies (a)
in themselves, (b) in contrast with each other, and (c) in contrast
with some mainstream Western philosophical and religious traditions.
Tentative syllabus:
1st Semester
Primary Sources
The Way and Its Power translated by D. C. Lau
The Analects: A Philosophical Translation by Ames
and Rosemont
Xeroxed Lotus and Heart Sutras
Contemporary (Secondary) Source
Confucius-- the Secular As Sacred by Herbert
Fingarette
2nd Semester
Primary Sources
The Bhagavad Gita
(Penguin Classics)
The Upanishads
(Penguin Classics)
Buddhist
Scriptures (Penguin Classics)
Requirements:
1) Reading to be done prior to the relevant class.
2) Weekly précis (not more than one page): for credit
only.
Some Websites
CHINA
Taoism
Dao House; Daodejing Sampler:
http://www.geocities.com/dao_house/daodejing.html
Chan version of the Tau Teh Ching:
http://www.wayist.org/ttc%20compared/chan.htm
Lin Yu Tang’s version of the above:
http://www.geocities.com/onkellotus/TTK/English_Yutang_TTK.html
James Legges’ version of the above:
http://members.surfbest.net/jparsons@surfbest.net/art-of-virtue/
Confucianism
Lun yu – The Analects of Confucius
http://afpc.asso.fr/wengu/wg/wengu.php?l=Lunyu
Exploring Ancient World Cultures
The Analects of Confucius
http://eawc.evansville.edu/anthology/analects.htm
Analects – Sayings of Confucius
http://www.chinapage.org/confucius/kungtze1.html
Buddhism
The Heart Sutra
The Heart of Prajna Paramita Sutra
Dharma Realm Buddhist Association
http://www.drba.org/dharma/heartsutra.asp
The Heart of the Perfection of Wisdom Sutra
Translated into Chinese by Hs•an-tsang
Translated into English by Charles D. Patton, II
www.cdpatton.net/gp/canon/03Prajna/T0251-e.pdf
The Lotus Sutra, translated by Burton Watson
http://www.sgi-usa.org/buddhism/library/Buddhism/LotusSutra/
The Lotus Sutra, translated by H. Kern
http://www.sacred-texts.com/bud/lotus/
Comparative
Jewel in the Lotus - Complete Daily Readings
"Theosophy Library Online"
http://theosophy.org/jewel/jewel.php
Readings and
Topics for Semester One
Primary Sources
The Way and Its Power translated
by D. C. Lau
The Analects: A Philosophical
Translation by Ames and Rosemont
Xeroxed Lotus and Heart Sutras
Contemporary (Secondary) Source
Confucius-- the Secular As Sacred by Herbert Fingarette
Hand-outs [RTF]: Themes in the
Daodejing. - The
Tao (Waley). - The Tao (Wu).
- Actionless
Action (Waley Wu) . - The Sage.
- Confucian Themes. - Confucian Morality. - Taoism Paper
Instructions. - Confucius Paper
Instructions. - Buddha's
Teaching's. - Buddhist
Themes. - Buddhism Paper Instructions
Tentative Calendar
Week 1: Introduction and discussion of Chinese
philosophy – the subject matter for the first semester – in general.
Week 2: Discussion of main Taoist themes (tao, te,
and the Sage) and how they are connected. Discussion of the theme
of Tao in particular: definition of Tao given and defended. (yin-yang
metaphysics introduced).
Week 3 Discussion of the power of the tao (te) which
is Wu Wei or Actionless Activity: definition given and defended.
Week 4: Discussion of the Sage: definition given and
defended.
Week 5: Overall discussion the themes with respect
to their practical and philosophical implications. Lead in to
Confucianism at the end.
Week 6: Introduction to Confucianism and discussion
of main Confucian themes (li, ren, and junzi), and how they are
connected.
Week 7: Discussion of li: definition given and
defended.
Week 8: Discussion of ren: definition given and
defended.
Week 9: Discussion of the Confucian Sage.
Week 10: Overall discussion of how the Confucian
themes with respect to their practical and philosophical
implications. Lead in to Chinese Buddhism.
Week 11: Introduction to Chinese Buddhism: The four
Noble truths.
Week 12: Buddhism continued.
Week 13: Buddhism continued.
Readings and
Topics for Semester Two
Primary Sources
The Bhagavad Gita (Penguin Classics)
The Upanishads (Penguin Classics)
Xeroxed Buddhist Scriptures (Penguin Classics)
Secondary Source
Mapping Responsibility by Herbert Fingarette
Tentative Calendar (more specific readings and topics will be explained in class)
Week 1: Introduction and discussion of (East) Indian philosophy - the subject matter for the second semester - in general.
Week 2: Discussion of some of the main themes, principles, and events found in the Bhagavad Gita, including a discussion of how they are connected.
Week 3 Discussion of more of the main themes, principles, and events found in the Bhagavad Gita, including a discussion of how they are connected.
Week 4: Final discussion of main themes, principles, and events found in the Bhagavad Gita, including a discussion of how they are connected.
Week 5: Discussion of some of the main themes, principles, and events found in the Upanishads, including a discussion of how they are connected.
Week 6: Discussion of some of the main themes, principles, and events found in the Upanishads, including a discussion of how they are connected.
Week 7: Final Discussion of main themes, principles, and events found in the Upanishads, including a discussion of how they are connected.
Week 8: Discussion of some Indian Buddhist Scriptures.
Week 9: Discussion of some Indian Buddhist Scriptures, cont.
Week 10: Discussion of the similarities and differences between themes found in the Bhagavad Gita, Upanishads, and Buddhist Scriptures.
Week 11: Discussion of the similarities and differences between themes found in the Bhagavad Gita, Upanishads, and Buddhist Scriptures cont..
Week 12: Discussion of Chapter 9 of Mapping Responsibility, "The Hindu Perspective: The Bhagavad Gita".
Week 13: Concluding class.
Websites for Semester Two: Indian Philosophy
Translations of the Bhagavad Gita Online
http://www.bhagavad-gita.org/
http://eawc.evansville.edu/anthology/gita.htm
http://www.bhagavad-gita.org/Gita/intro.html
http://www.sacred-texts.com/hin/gita/
http://www.asitis.com/ - devotional translation
Translations of the Upanishads Online
http://www.sacred-texts.com/hin/upan/
http://www.san.beck.org/EC7-Vedas.html
http://sanatan.intnet.mu/
Translations of Buddhist Scriptures
http://www.buddhanet.net/e-learning/sutras.htm
http://buddhism.about.com/od/scriptures/
http://www.accesstoinsight.org/ - with text archive link
Mary I. BOCKOVER: Moral Controversies
East and West (lectures)
Syllabus:
This course will introduce you to some basic moral controversies
confronted globally, and from a comparative
perspective. It will not be just a survey of diverse
opinions from a variety of different traditions, however. Whether
in the East or the West, ethics must appeal to principle in order
to offer a justifiable view. This is the main goal for this
class: to introduce students to some ethical problems or “moral
controversies” that can be reasonably supported and critiqued from
different standpoints. Students will discover, among other
things, that a moral controversy is such because of the great variety
of principles whose truth has been taken to be “self-evident” or
“self-justifying". These “first” principles supply the basis for
further moral consideration, and the simple fact is that they often
conflict. We see this most fully in comparing ethical views from
fundamentally different cultural and historical roots. The
methodology is critical analysis in any case; students are expected to
exercise their reason and not just state a point of view. The
goal is to understand how any view, even one’s own can be supported and
critiqued. In short, ethics is a branch of philosophy, so any
intelligent discussion about a moral controversy must first clearly
define the principles and distinctions taken to be relevant. Then
arguments can be given that express this moral relevancy -- or lack
thereof -- as seen from a variety of diverse perspectives.
Text:
Reason and Insight: Western and
Eastern Perspectives by Shanahan and Wang
Calendar:
Western Ethical Perspectives
Greek Virtue Ethics
Christian Natural Law Ethics
The Ethics of Duty
Utilitarianism
Eastern Ethical Perspectives
Confucianism
Taoism
Hinduism
Buddhism
A General Introduction to the Moral Controveries
Abortion
Suicide and Euthanasia
Morality within the Family
The Environment
Ethics in Media
Requirements:
1) Reading to be done prior to the relevant class.
2) Weekly précis (not more than one page): for credit
only.
Readings:
Part Two: Western Ethical Perspectives
1st lecture: Chapter 1: Greek Virtue Ethics
2nd lecture: Chapter 2: Christian Natural Law Ethics (and the above)
3rd lecture: Chapter 3: The Ethics of Duty
4th lecture: Chapter 4: Untilitarianism
Part Three: Eastern Ethical
Perspectives
5th lecture: Chapter 5: Confucianism
6th lecture: Chapter 6: Daoism
7th lecture: Chapter 7: Hinduism
8th lecture: Chapter 8: Buddhism
Part Four: Some Contemporary Moral
Issues
9th lecture: Chapter 10: Abortion
10th lecture: Chapter 11: Suicide and Euthanasia
11th lecture: Chapter 12: Morality within the Family
12th lecture: Chapter 16: The Environment
13th lecture: Chapter 14: Ethics in the Media
Next semester, the moral controversies introduced above with be analyzed ingreater depth. We well cover two articles per week (or per class), and so theschedule will go as follows.
Moral Controversies Lectures (and Readings): Semester Two
• Reason and Insight: Western & Eastern Perspectives on the Pursuit of Moral Wisdom
• A Chinese Mirror
• Mapping Responsibility
1st lecture: R & I: Chapter 10: Abortion, first two articles
2nd lecture: R & I: Chapter 10: Abortion, last two articles
3rd lecture: R & I: Chapter 11: Suicide & Euthanasia, first two articles
4th lecture: R & I: Chapter 11: Suicide & Euthanasia, last two articles
5th lecture: R & I: Chapter 12: Morality within the Family, first two articles
6th lecture: R & I: Chapter 12: Morality within the Family, last two articles
7th lecture: R & I: Chapter 16: The Environment, first two articles
8th lecture: R & I: Chapter 16: The Environment, last two articles
9th lecture: R & I: Chapter 14: Ethics in the Media, first two articles
10th lecture: R & I: Chapter 14: Ethics in the Media, last two articles
11th lecture: A Chinese Mirror, Chapter 3, Interlude: Modern Western & Ancient Chinese Concepts of the Person
12th lecture: Mapping Responsibility, Chapter 10, The Confucian Perspective: The Self
13th lecture: Mapping Responsibility, Chapter 9, The Hindu Perspective: The Bagavad Gita
Hand-outs [RTF]: Greek Virtue
and Natural Law. - Ethical First
Principles (1) . - Ethical First
Principles (2). - Confucian
Morality. - Buddha's
Teaching's. - Hindu Themes.
Mary I. BOCKOVER: Chinese Philosophy
from a Comparative Perspective (seminar)
Syllabus:
This course will first examine some main ideas expressed by the ancient
Chinese philosophers, Lao Tzu and Confucius, and found in the Heart and
Lotus Sutras of Chinese Buddhism. 
analysis of some main Western Philosophers: Plato, Aristotle, and
Descartes. Finally, two contemporary comparative texts will be
examined that are authored by American philosophers: A Chinese Mirror (by Henry
Rosemont, Jr.) and Mapping
Responsibility (by Herbert Fingarette). As primarily a
course in comparative
philosophy, the goal will be to clearly frame some of the main
principles or ideas held by the philosophies considered, and to discuss
their similarities and differences from a number of philosophical
viewpoints: metaphysical, ethical, epistemological, etc. As a philosophy course more generally,
though, it is acknowledged that a highly interpretive and speculative
approach must be taken. Thus, the method is to offer good
supporting arguments or convincing refutations, as most claims are
debatable in the end, which is what makes philosophy the enterprise
that it is.
Ancient Primary Sources from China:
Lao Tzu’s Tao Te Ching (The Way and Its Power)
Confucius’s Lun Yu (Analects)
Buddhist Scriptures and/or
Xeroxed Heart and Lotus Sutras
Primary European Sources:
Plato’s Republic
Aristotle's De Anima and Nicomachean Ethics
Descartes' Meditations
Contemporary Secondary and Comparative
Sources from America:
A Chinese Mirror by Henry
Rosemont, Jr.
Mapping Responsibility: Explorations
in Mind, Law, Myth, and Culture by Herbert Fingarette
Requirements
1) Reading to be done prior to the relevant class.
2) Weekly précis (not more than one page): for credit
only.
Topics and Readings
1) Lao Tzu’s Tao Te Ching (The Way and Its Power)
2) Lao Tzu’s Tao Te Ching (The Way and Its Power)
3) Confucius’s Lun Yu (Analects)
4) Confucius’s Lun Yu (Analects)
5) Buddhist Scriptures and/or Xeroxed Heart and Lotus Sutras
6) Plato’s Republic
7) Aristotle's Nicomachean Ethics (First Three Chapters)
8) Descartes' Meditations (One and Two)
9) A Chinese Mirror (Introduction, Chapters One and Two)
10) A Chinese Mirror (Chapters Three and Four)
11) Mapping Responsibility (Chapter Ten, The Confucian Perspective: The Self)
12) Mapping Responsibility (Chapter Nine, The Hindu Perspective: The Bhagavaad Gita)
13) Mapping Responsibility (Chapter Thirteen, Out of the Whirlwind: The Book of Job)
Hand-outs [RTF]: Themes in the
Daodejing. - The
Tao (Waley). - The Tao (Wu).
- Actionless
Action (Waley Wu). - The Sage.
- Taoism Final Lecture.
- Confucian Themes. - Confucian Morality. - Buddha's Teaching's.
- Buddhist Themes.
Some Websites
CHINA
Taoism
Dao House; Daodejing Sampler:
http://www.geocities.com/dao_house/daodejing.html
Chan version of the Tau Teh Ching:
http://www.wayist.org/ttc%20compared/chan.htm
Lin Yu Tang’s version of the above:
http://www.geocities.com/onkellotus/TTK/English_Yutang_TTK.html
James Legges’ version of the above:
http://members.surfbest.net/jparsons@surfbest.net/art-of-virtue/
Confucianism
Lun yu – The Analects of Confucius
http://afpc.asso.fr/wengu/wg/wengu.php?l=Lunyu
Exploring Ancient World Cultures
The Analects of Confucius
http://eawc.evansville.edu/anthology/analects.htm
Analects – Sayings of Confucius
http://www.chinapage.org/confucius/kungtze1.html
Buddhism
The Heart Sutra
The Heart of Prajna Paramita Sutra
Dharma Realm Buddhist Association
http://www.drba.org/dharma/heartsutra.asp
The Heart of the Perfection of Wisdom Sutra
Translated into Chinese by Hs•an-tsang
Translated into English by Charles D. Patton, II
www.cdpatton.net/gp/canon/03Prajna/T0251-e.pdf
The Lotus Sutra, translated by Burton Watson
http://www.sgi-usa.org/buddhism/library/Buddhism/LotusSutra/
The Lotus Sutra, translated by H. Kern
http://www.sacred-texts.com/bud/lotus/
Comparative
Jewel in the Lotus - Complete Daily Readings
"Theosophy Library Online"
http://theosophy.org/jewel/jewel.php
Texts in European Philosophy
Aristotle’s Nicomachean Ethics
http://classics.mit.edu/Aristotle/nicomachaen.html
Descartes’ Meditations
http://www.wright.edu/cola/descartes/index.html
Mary I. BOCKOVER: Chinese Philosophy: Essentials of Neo-Confucianism (seminar)
Syllabus:
Primary Sources:
The Works of Mencius
The Ta-shueh or Great Learning
The Chung-yung or Doctrine of the Mean
Chou Tun-i: An Explanation of the Diagram of the Great Ultimate
Penetrating the Book of Changes (I Ching)
Chang Tsai: Western Inscription
Correcting Youthful Ignorance
Cheng Hao: Selected Readings
Cheng I: Selected Readings
Chu Shi: Selected Readings
Wang Yang-ming, Inquiry on the Great Learning
Selected Readings from Contemporary Secondary Sources:
A Sourcebook in Chinese Philosophy by Wing-tsit Chan
Chinese Texts and Philosophical Contexts by Henry Rosemont, Jr.
Various Internet and other resources (xeroxed from the public domain)
Other Contemporary American Sources used as Comparative References:
Confucius-- the Secular As Sacred by Herbert Fingarette
A Chinese Mirror by Henry Rosemont
Requirements
1) Reading to be done prior to the relevant class.
2) Weekly précis (not more than one page): for credit only.
Seminar Discussion Topics
Note: Readings are available from both libraries (East Asian Studies, Philosophy & Religion) and the more specific reading assignments will be given in class.
Class One: Introduction to class and discussion of the Philosophy of Change
Class Two: Mencius
Class Three: Mencius
Class Four: Mencius
Class Five: Great Learning
Class Six: Doctrine of the Mean
Class Seven: Chou Tun-i
Class Eight: Chang Tsai
Class Nine: Cheng Hao & Cheng I (Er Cheng)
Class Ten: Chu Hsi
Class Eleven: Chu Hsi
Class Twelve: Chu Hsi
Class Thirteen: Wang Yang-ming
Website Resources
Mencius
http://www.sacred-texts.com/cfu/menc/
http://members.tripod.com/wckfc_library/mencius.htm
http://www.chinapage.com/philosophy/mencius/mencius.html (Chinese translation)
The Great Learning
http://classics.mit.edu/Confucius/learning.html
http://zhongwen.com/daxue.htm (Chinese translation)
http://www.hm.tyg.jp/~acmuller/contao/greatlearning.htm
http://www.wsu.edu:8080/~wldciv/world_civ_reader/world_civ_reader_1/ta.html
The Doctrine of the Mean
http://www.hm.tyg.jp/~acmuller/contao/docofmean.htm
http://classics.mit.edu/Confucius/doctmean.html
http://zhongwen.com/zhong.htm (Chinese translation)
Comparative Sites
http://www.humanistictexts.org/
http://www.hds.harvard.edu/cswr/research/ecology/confucian.html
http://www.drba.org/drbu/
http://www.advite.com/sf/drba/drbaindex.html
http://environment.harvard.edu/religion/religion/confucianism/texts/
Description:
First of all, the course will try to clarify some basic distinctions
(action/event, scientific/philosophical account of action). Than it
will deal with the main figures of the continental philosophy that have
some impact on the problem of action (Heidegger, Gadamer, Ricoeur).
Thirdly it will try to make clear the difference between analytical and
continental philosophy of action. For more information, please click
here: www.volny.cz/jakub_capek/action
Description:
We’ll go through the following texts:
• Paul Ricoeur, An Agentless Semantics of Action, in: Oneself as Another, Chicago 1992, pp. 56 – 87 (a clear exposition of basic concept of the analytical account of action and intention given by Anscombe, Davidson and others. This exposition is followed by a critical discussion which is inspired by phenomenology and which arrives at a different idea of intention as a constituent feature of human being.)
• H – G Gadamer, The Hermeneutic Relevance of Aristotle, in: Truth and Method, New York, Crossroad 1986, pp. 278 – 289 (concept of action that takes as a starting point the aristotelian distinction poiesis – praxis and arrives at a new, hermeneutic notion of action).
• Hannah Arendt, What is Freedom, in: Between Past and Future. Eight Exercises in Political Thought, Penguin Books, pp. 143 – 171 (Arendt opposes here the political, public action and the idea of action based on inner freedom).
• for further specification, please click here: www.volny.cz/jakub_capek/action
Petr DVOŘÁK: Středověká filosofie
Anotace:
Středověká filosofie - skeletový pořad pro posluchače filosofie
(může být zapsán i jako výběrový pořad pro posluchače filosofie nebo
religionistiky). Kurs se dělí na dvě části:
1. část - Patristická a středověká
filosofie (L. Karfíková, D. Rukriglová): pořad je věnován
hlavním postavám křesťanské filosofické tradice s přihlédnutím k
teologickému kontextu jejich díla (Origenes, Řehoř z Nyssy, Marius
Victorinus, Augustin, Dionysius Areopagita, Boethius, Eriugena, Anselm
z Canterbury, škola v Chartres, škola Sv. Viktora, Petr Abelard).
Stručně budou představeni též hlavní zástupci arabské filosofie
al-Fárábí, Avicenna, ibn Tufajl a Averroes (připraví D. Rukriglová).
Kurs přináší úvod do myšlení těchto autorů a četbu ukázek z hlavních děl
2. část - Aristotelská tradice (P.
Dvořák): pořad je věnován filosofickému dílu Tomáše Akvinského, Dunse
Scota, Viléma Ockhama a autorům druhé scholastiky s hlavním zaměřením
na jejich přínos v oblasti filosofie a logiky. Kurs přináší úvod do
myšlení těchto autorů a četbu ukázek z hlavních děl.
(Alternativně lze položku "Středověká
filosofie" ve studijním plánu absolvovat také v kursu dr.
Polívky "Historicko- systematický
úvod do metafysiky".)
Atestace:
Z, Z, Zk - studenti 1. a 2. ročníku, kteří chtějí absolvovat kurs Středověké
filosofie, si musí zapsat obě části, v obou získat zápočet za
seminární práci a podrobit se na konci kursu komisionální zkoušce.
Z, Z, Kv, Kv - studenti vyšších ročníků, kteří chtějí absolvovat skeletový
kurs, si musí rovněž zapsat obě části a v obou získat zápočet za
seminární práci, poté absolvují na konci kursu ústní zkoušku.
Z - posluchači, kteří chtějí získat zápočet z jedné části (příp. obou
částí) pořadu jako výběrového kursu, musí splnit požadavky k zápočtu v
dané části (seminární práce).
Literatura k 2. části viz seznam
literatury ke komisionální zkoušce ze Středověké filosofie
Zdroje ke studiu středověké filosofie a scholastiky
Témata seminárních prací:
1. Tomášova teorie vztahu duše a těla.
2. Rozdíl mezi esencí a aktem bytí u Tomáše Akvinského.
3. Pojmy kontingence a nutnosti u Tomáše Akvinského.
4. Důkaz Boží existence u Jana Dunse Scota (z De Primo principio).
5. Srovnání Tomášovy a novodobé, fregovské teorie predikace.
6. Problematika ontologické fundace možných jsoucen.
7. Problematika univerzálií.
8. Problematika vypovídání o Bohu u Tomáše.
9. Problém budoucích nahodilých událostí.
10. Tomášovy důkazy Boží existence.
11. Teorie příčinnosti ve scholastice.
12. Anselmův důkaz Boží existence a Tomášova kritika.
13. Pojetí separovaných forem u Tomáše.
14. Tomášova nauka o participaci.
15. Problém věčnosti světa.
16. Filozofická analýza pojmu stvoření.
17. Ockhamova teorie vědy
18. Ockhamova sémantika a aplikace supoziční teorie
19. Tomášova nauka o zákonech.
20. Přirozenoprávní teorie ve středověku.
Petr DVOŘÁK: Topics in analytic and medieval metaphysics and philosophy of religion
Course description:
The course deals with selected issues of
interest both for the medieval philosopher as well as his contemporary
counterpart within the analytic tradition. These topics include the
problem of a language concerning the divine, possibles and the possible
worlds, universals, divine foreknowledge and human freedom, etc.
Reference will be made to some Baroque Prague thinkers of interest
dealing with the issues. The course assumes the form of a lecture
accompanied with selected readings.
Course form:
Explanatory and survey lecture 1h per week, followed by seminar reading
1h per week.
Texts (a
wide array of selected material will be used in the course):
Primary sources:
• Scotus vs. Ockham. A Medieval Dispute over
Universals. Trans. and ed. M. M. Tweedale, The Edwin Mellen
Press, Lewiston, Queenston, Lampeter 1999.
• Five Texts
on the Medieval Problem of Universals: Porphyry, Boethius, Abelard,
Duns Scotus, Ockham. Trans. and ed. P. V. Spade, Hackett
Publishing Co., Cambridge 1994.
• Scotus, J. D., Lectura, I dist. 39, in: Contingency and Freedom: Lectura I 39,
transl., introduction and footnotes A. Vos Jaczn et al. Kluwer,
Dordrecht, Boston, London 1994.
• Molina, L., Liberi
arbitrii cum gratiae donis, divina praescientia, providentia,
praedestinatione et reprobatione concordia, ed. J. Rabeneck,
Collegium Maximum, Oňa and Madrid 1953; Trans. A. J. Freddoso, On Divine Foreknowledge: Part IV of the
‘Concordia’, Cornell University Press, Ithaca 1988, Part IV,
Disp. 49-53.
Contemporary sources
(selected):
• Contemporary
Readings in the Foundations of Metaphysics, Part III Universals
and Properties, S. Laurence, C. Macdonald (Ed.), Blackwell, Oxford
1998, pp. 129-230.
• Analytical
Metaphysics: A Collection of Essays, M. Tooley (Ed.), vol. 3 The
Nature of Properties: Nominalism, Realism, and Trope Theory, Garland
Publishing, New York, London 1999.
• Knuuttila, S., Modalities in Medieval Philosophy,
Routledge London, New York 1993.
• Loux, M.J., The
Possible and the Actual, Cornell University Press, Ithaca 1979.
• God, Foreknowledge,
and Freedom, J. M. Fischer (Ed.), Stanford University Press,
Stanford 1989.
Anotace:
Dvousemestrový kurs nabízí pro religionisty, psychology a zájemce z jiných oborů především historický přehled hlavních směrů, postav a tématických oblastí psychologie náboženství od jejího vzniku (resp. „předdějin“) po současnost. Zvláštní pozornost bude věnována pojetí náboženství v hlubinné psychologii – u S. Freuda a C.G. Junga.
Hlavní tématické oblasti:
1. Psychologie náboženství : předmět, metody, vztah k příbuzným oborům
2. Vztah psychologie a náboženství v dějinách
3. W. James a americké počátky psychologie náboženství
4. Wundt a počátky psychologie náboženství v Evropě
5. Dorpatská škola
6. Freudova teorie náboženství
7. Jungova psychologie náboženství
8. Neoanalýza a pojetí náboženství ( Winnicott, Pruyser, Rizzuto, Kohut)
9. Ericson a psychologie náboženství
10. Fenomenologie a psychologie náboženství
11. Adlerova a Franklova teorie náboženství
12. Frommova teorie náboženství
13. Humanistická psychologie a náboženství (Allport, Maslow)
14. Severská psychologie náboženství
15. Náboženství v pojetí transpersonální psychologie
16. Psychologie náboženství a pastorální psychologie
17. Psychologické výzkumy religiozity, typy religiozity
18. Religiozita v pohledu vývojové psychologie
19. Náboženství a psychoterapie
20. Rituály, magie;modlitba, meditace
21. Psychopatologie náboženství; „eklesiogenní neurózy“
22. Fundamentalismus a náboženský fanatismus
23. Náboženství a sociální psychologie
Povinná
literatura:
• Wulf D., Psychology of Religion, New York 1997
• S. Freud: Totem a tabu (nebo: S. Freud: Budoucnost jedné iluze; S. Freud: Mojžíš a monoteistické náboženství)
• C.G. Jung: K psychologii západ. a východ. náboženství, ( Sebr. spisy, sv.4)
• C.G. Jung: Odpověď Jobovi ( Sebr. spisy, sv.4))
• E. Ericson: Mladý muž Luther
• E. Fromm: Budete jako bohové (nebo: E. Fromm: Dogma o Kristu)
• Holm N.G.: Úvod do psychologie náboženství
• Hole G.: Fanatismus
• Maslow, A.H., Religions, Values and Peak Experiences
Doporučená literatura:
• P.C. Vitz: Sigmund Freud´s Christian Unsconscious
• V. White: Bůh a nevědomí
• C.G. Jung: Člověk a duše
• C.G. Jung: Duše moderního člověka
• P. Riceoeur: De l´Iterpretation. Essai sur Freud
• J. Jakobi: Psychologie C.G.Junga
• V. Frankl: Der unbewusste Gott
Anotace:
Dvousemestrový kurs je jednak jednou z alternativ kursu filozofie pro studenty nefilozofických oborů FF UK (pro splnění požadavku z filosofie v rámci společného základu), jednak součástí programu oboru religionistiky, příp. volitelným kursem pro studenty filozofie.
Podává přehled dějin filozofické reflexe náboženských témat v dílech
nejvýznamnějších západních filozofů náboženství s důrazem na myslitele
a filozofické směry 19. a 20.století.
Sylabus:
1. Různá pojetí oboru filozofie náboženství
2. Vztah filozofie a náboženství ve starověku
3. Středověká scholastika a mystika
4. Osvícenské počátky filozofie náboženství
5. Kantova filozofie náboženství
6. Hegelova filozofie náboženství
7. Schleiermacherova filozofie náboženství
8. Feuerbachova teorie náboženství
9. Pojetí náboženství u Marxe a v marxismu
10. Kierkegaard a filozofie náboženství
11. Nietzsche a náboženství
12. Nietzschova kritika křesťanství
13. Myšlenka smrti Boha u Hegela a Nietzsche
14. Heidegger a jeho vliv na filozofie náboženství a
teologii
15. Reakce teologů na kritiku náboženství (protestantská
teologie od Bartha po „teologii smrti Boha“)
16. Filozofie náboženství u Tillicha a Rahnera
17. Pojetí náboženství ve „ filozofii dialogu“ (Buber,
Rosenzweieg, Ebner, Marcel)
18. Náboženství v myšlení E.Levinase
19. Filozofie jazyka a náboženství (Wittgenstein)
20. Hermeneutický a fenomenologický přístup k
náboženství (fenomenologie náboženství, Ricoeur)
Atestace:
- Zkouška pro studenty religionistiky a filozofie : ústní v
rozsahu přednášené látky
- Zkouška pro studenty nefilozofických oborů: esej v rozsahu 5-10
stran na jedno z následujících témat (případné jiné téma je třeba
výslovně odsouhlasit přednášejícím) + znalost základních reálií dějin
filozofie (tj. stručná charakteristika nejdůležitějších postav a směrů
v dějinách filozofie).
Témata písemných prací:
1. Osvícenské pojetí
náboženství (charakteristika a kritika)
2. Náboženství ve filozofii I.
Kanta
3. Kantova kritika
metafyzických důkazů Boží existence
4. Hegelova filozofie
náboženství
5. Schleiermacherova filozofie
náboženství, její prameny a vliv
6. Motiv odcizení a projekce ve
Feuerbachově teorii náboženství
7. Náboženství jako projekce
(srovnání Feuerbacha, Marxe a Freuda)
8. Pojetí náboženství u Marxe a
v marxismu
9. Kierkegaard a filozofie
náboženství
10. Nietzsche a náboženství
11. Nietzschova kritika
křesťanství
12. Myšlenka smrti Boha u
Hegela a Nietzsche
13. Heidegger a jeho vliv na
filozofii náboženství a teologii
14. Reakce teologů na kritiku
náboženství (protestantská teologie od Bartha po „teologii smrti
Boha“)
15. Bonhoefferovo nenáboženské
křesťanství
16. Filozofie náboženství u
Tillicha
17. Kristus a evoluce u
Teilharda de Chardin
18. Náboženství ve „filozofii
dialogu“ ( vybrat si jednoho autora anebo srovnat navzájem: Buber,
Rosenzweieg, Marcel)
19. Význam E. Levinase pro
filozofii náboženství
20. Filozofie jazyka a
náboženství (Wittgenstein)
21. Hermeneutický a
fenomenologický přístup k náboženství (Ricoeur )
Anotace:
Volitelný seminář v letním semestru, určený zejména pro studenty religionistiky, historie, sociologie, event. zájemce z jiných oborů, doplňující přednášky „Sociologie náboženství“ i „Křesťanství“(absolvování těchto kursů předem není podmínkou). V semináři se nad vybranými texty bude diskutovat o teoriích soudobých filozofů, teologů, historiků a sociologů, kteří vidí v sekulárním světě legitimní plod křesťanství, o různých teoriích sekularizace,vztahu náboženství, moderny a postmoderny a o otázce, zda „postmoderní svět je postsekulární“.
Atestace:
zápočet za aktivní účast na semináři, vypracovaní alespoň jednoho
protokolu a přednesení alespoň jednoho referátu.
Literatura:
• Halík T., Vzýván i nevzýván. Evropské přednášky k filozofii a sociologii dějin křesťanství, LN 2004 (v tisku)
• Gauchet M., Odkouzlení světa, Brno 2004 (v tisku)
• Berger P.L., Vzdálená sláva, Brno 1997
• Vattimo G., Credere di credere (existuje i v angl. a něm.)
• Vattimo, G., Jenseits des Christentums (existuje též angl. a italsky)
• Derrida J., Víra a vědění, Praha 2003
Atest: zápočet za aktivní účast na semináři, vypracovaní alespoň jednoho protokolu a přednesení alespoň jednoho referátu.
Tomáš HALÍK, Radek CHLUP, Milan LYČKA: Úvod do
religionistiky
Anotace:
Cílem kursu
je v řadě přednášek představit klasiky oboru, shrnout jejich přístup ke
studiu náboženství a zhodnotit jejich význam z hlediska současné
religionistiky. Studenti budou zároveň seznámeni se základní
literaturou ke každému probíranému autorovi. Kurs je určen primárně pro
studenty prvního ročníku, ale může být užitečný i pro studenty vyšších
ročníků, kteří v minulosti neměli možnost žádný podobný kurs
absolvovat.
Sylabus:
4. 10. Úvod (Radek Chlup)
11. 10. Friedrich Schleiermacher (Tomáš Halík)
18. 10. Rudolf Otto (Milan Lyčka)
25. 10. Edward B. Tylor a James G. Frazer (Radek
Chlup)
1. 11. Sigmund Freud (Tomáš Halík)
8. 11. Émile Durkheim (Radek Chlup)
15. 11. Max Weber (Tomáš Halík)
22. 11. Joachim Wach (Milan Lyčka)
29. 11. Bronislaw Malinowski a A. R. Radcliffe-Brown
(Radek Chlup)
6. 12. Gerardus van der Leeuw (Milan Lyčka)
13. 12. Mircea Eliade (Milan Lyčka)
3. 1. Lucien Lévy-Bruhl a Edward E.
Evans-Pritchard (Radek Chlup)
10. 1. Peter L. Berger (Tomáš Halík)
Atestace:
Zápočet z Úvodu do religionistiky
lze získat napsáním klausurní práce na zadané téma vycházející z
níže uvedené povinné četby k probíraným religionistům. Na psaní bude k
dispozici devadesát minut. Pro klausury budou každoročně vypsány tři
termíny: v únoru, červnu a září. Pro každý termín klausur budou
připravena dvě témata, z nichž si studenti budou moci vybrat. Úkolem
bude o zadaném tématu pojednat tak, aby byl výklad naprosto
srozumitelný pro začátečníka a mohl hypoteticky sloužit jako učební
text k našemu kursu. Je proto třeba např. vysvětlit význam všech
odborných termínů, které budou při výkladu použity. Bude-li úkolem
vysvětlit u daného autora nějaké úzké téma (např. pojetí posvátna),
bude často pro ozřejmění kontextu zapotřebí předestřít též obecnější
nástin autorova pojetí náboženství. Jedno ze zadaných témat bude vždy
koncipováno jako srovnání dvou různých religionistických koncepcí.
Bude-li např. zadáno téma „Původ náboženství u Tylora a Frazera“,
úkolem studenta bude: 1) vysvětlit Tylorovo pojetí, 2) vysvětlit
Frazerovo pojetí a 3) vysvětlit, co mají obě koncepce společného a v
čem se liší.
Povinná
literatura:
1) Texty k F. Schleiermacherovi, L. Lévy-Bruhlovi, R. Ottovi, M. Weberovi, C. G. Jungovi, A. R. Radcliffe-Brownovi, B. Malinowskému, J. Wachovi, G. van der Leeuwovi a P. Bergerovi jsou shromážděny v interních skriptech ÚFaR Úvod do religionistiky [signatura I 2-Ant-1,a,b]. Přesný seznam textů ve formátu pro Word je k dispozici zde.
2) Pramenem pro zbývající autory je Daniel L. Pals, Seven Theories of
Religion, Oxford: Oxford University Press, 1996 [signatura I
4-Pal-1,a-c], a to v následujícím rozsahu:
Edward Tylor – s. 18–29, 44–47
James G. Frazer – s. 30–47
Sigmund Freud – s. 57–73, 77–83
Émile Durkheim – s. 98–118
Mircea Eliade – s. 161–192
Edward E. Evans-Pritchard – s. 202–210, 214–5, 219–227
Nejbližší termín konání klausury
James HILL: Descartes a Gassendi
Anotace:
V prvním semestru budeme studovat Descartovy Meditace o první filosofii.
Zvláštní pozornost bude věnována následujícím tématům: radikálním
pochybnostem v prvních třech meditacích; substanciálnímu dualismu;
vztahu mezi dokonalostí a realitou; a především dalšímu typu dualismu u
Descarta, to jest rozlišení schopností lidské mysli na schopnosti
závislé na těle (smysly, imaginaci, požitky) a schopnosti na těle
nezávislé (čistou chápavost, vůli). Tento mentální dualismus, jak uvidíme, je
nedílnou součástí Descartových argumentů, a je i předpokladem celého
projektu Meditací, v němž by
se měla mysl odpoutat od smyslů.
V druhém semestru se budeme věnovat
polemice s Pierrem Gassendim na půdě pátých námitek k Meditacím a Descartových odpovědí.
Gassendiho námitky, které se soustředí především na kritiku zmíněného
mentálního dualismu, jsou prvním vyjádřením empiristického stanoviska v
novověku. Polemika je často vyjádřena ostře — např. Descartes píše, že
jeho odpůrce „je natolik utopený ve smyslech, že se naprosto štítí
metafyzických myšlenek“ —ale pod tímto hrubým povrchem se formulují dvě
základní tradice novověké filosofie. Budeme se také zabývat
pokračováním polemiky proti Descartovi, vedené pseudonymním
dopisovatelem Hyperaspistem.
Primární
literatura:
• Descartes,
Meditace o první filosofii
• Gassendi, Páté námitky k Meditacím
• Descartes, Odpovědi na Páté námitky
•
Hyperaspistovy námitky (dopis Descartovi, červenec 1641)
•
Descartova odpověď Hyperaspistovi (dopis, srpen 1641)
Užitečná sekundární
literatura:
• Olivier
René Bloch, La philosophie de
Gassendi, Nijhoff, 1971
• John
Cottingham (ed.), The Cambridge
Companion to Descartes, Cambridge, 1992
• Matthias
Egiziano, ‘L’épistémologie de
Gassendi face à celle de Descartes’, www.gassendi.net/sap1.html
• Stephen
Gaukroger, Descartes: an
intellectual biography, OUP, 1995
• Gary
Hatfield, Descartes and the
Meditations, Routledge, 2003
• Margaret
Osler, Divine Will and the
Mechanical Philosophy: Gassendi and Descartes on contingency and
necessity in the created world, Cambridge
University Press, 1994
• Bernard
Williams, Descartes: The Project of
Pure Enquiry, Penguin, 1978
• Margaret
Wilson, Descartes, Routledge,
1978
Anotace:
Perhaps
the classic contribution to
modern philosophical debate about sleep is Norman Malcolm’s monograph Dreaming (1959). Even if the theory
that Malcolm puts forward is in many respects controversial, his
discussion raises basic questions—in particular: Is dreaming a
conscious experience? Is it possible to think and judge in sleep? Can
we know we are not at present dreaming? We will study Dreaming and we will look at
discussion and criticisms of Malcolm in the subsequent literature
(Dennett, Putnam, Flanagan, Williams).
Our course will also involve an examination of key positions on sleep
and dreaming in the history of philosophy. Malcolm claimed that “dreams
are none of the things that philosophers have commonly supposed them to
be” and we shall compare his view of sleep and dreaming with the views
he opposed—of Aristotle, Lucretius, Descartes, Leibniz, Hobbes and
others.
Literature:
Central text:
• Norman
Malcolm, Dreaming, Routledge,
1959
Contemporary discussion:
• Daniel Dennett, ‘Are Dreams Experiences?’, Brainstorms: Philosophical Essays
on Mind and Psychology, Harvester (1978), 1981, 129-148
• Owen Flanagan, Dreaming Souls: Sleep, Dreams and the Evolution of the
Conscious Mind, Oxford University Press, 2000
• Hilary Putnam, ‘Dreaming and “Depth Grammar”’, Mind, Language and Reality:
Philosophical Papers, Volume 2, Cambridge University Press, 1975
• Bernard
Williams, ‘Dreaming’, in Descartes: The Project of Pure Enquiry,
Pelican, 1978, Appendix 3
Historical:
• Aristotle,
On Sleep and On Dreams
• Lucretius, On the Nature of the Universe, Book IV
• Descartes, Meditations, II and VI
• Hobbes,
Leviathan, Part I, chapter ii
• Leibniz,)Gottfried, Nouveaux Essais sur l’entendement humaine, II. i
Anotace:
Kostru semináře budou tvořit zadané texty k teorii rituálu, které budou všichni účastníci povinni si na každou hodinu přečíst a o nichž poté budeme diskutovat. Podmínkou získání zápočtu bude vedle aktivní účasti na semináři především prezentace referátu na některý z probíraných textů. Referent nebude mít za úkol shrnout obsah daného textu (ten již budou všichni znát z domácí přípravy), nýbrž tento text kriticky rozebrat: upozornit na jeho předpoklady, podtrhnout body, které mu v daném textu připadají zásadní a které naopak problematické, vztáhnout argumentaci textu k přístupu jiných probíraných autorů, a vytvářet tak půdu pro diskusi.
Seminář bude náročný a je určen pro studenty s vážným zájmem o
teoretickou reflexi náboženství a jevů s ním souvisejícím.
Upozornění: Počet účastníků je omezený. Výběr bude proveden na první hodině.
Sylabus:
• Edmund Leach, “Ritual as an Expression of Social Status” a “Ritualisation in Man”, obojí in S. Hugh-Jones and James Laidlaw (eds.), The Essential Edmund Leach, vol. I, New Haven – London: Yale University Press, 2000, s. 153–165
• Mary Douglas, Purity and Danger. An Analysis of Concept of Pollution and Taboo, London – New York: Routledge, 20022 (19661), kap. 4, s. 72–90
• Victor Turner, “Symbols in Ndembu Ritual”, in The Forests of Symbols, Ithaca – London: Cornell University Press, 1967, s. 19–25, 27–30, 39–44
• Victor Turner, Ritual Process: Structure and Antistructure, Chicago: Aldine Publishing, 1969, s. 94–97, 106–113, 125–133
• Victor Turner, From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, New York: PAJ Publications, 1982, s. 79–85
• Maurice Bloch, “Symbols, Song, Dance and Features of Articulation”, in Ritual, History and Power: Selected Papers in Anthropology, London: Athlone Press, 1986, s. 19–45 (původně in Archives européennes de sociologie 15 (1974): 55–81)
• Roy A. Rappaport, “The Obvious Aspects of Ritual”, in Ecology, Meaning, and Religion, Richmond, California: North Atlantic Books, 1979, s. 173–217 (možno vynechat sekce IX–X, vyjma posledních tří odstavců na str. 206)
• Mary Douglas, “The Contempt of Ritual”, New Blackfriars 49.1–2 (1968): 475-482, 528-535
• Frits Staal, “The Meaninglessness of Ritual”, Numen 26 (1979): 2–22 [PCI], přetištěno in R. Grimes (ed.), Readings in Ritual Studies, Upper Saddle River: Prentice-Hall, 1996, s. 483–494 (možno vynechat sekce II a V)
• Ronald L. Grimes, “Interpreting Ritual in the Field” a “Defining Nascent Ritual”, obojí in Beginnings in Ritual Studies, Lanham: University Press of America, 1982, s. 1–17, 53–69
Anotace:
Kurs si klade za cíl předvést různé interpretační postupy, které jsou dnes aplikovány při výkladu řeckých rituálů. Bude se ptát, jaký byl smysl těchto rituálů, co pro jejich účastníky znamenaly, jaká je jejich vnitřní logika a jak se vztahují k uspořádání řecké společnosti. Specificky se zaměříme na rituály, v nichž figurují ženy. Budeme na jedné straně sledovat, jakým způsobem tyto rituály pomáhaly formovat a artikulovat ženskou zkušenost, na druhé straně pak budeme zkoumat, jakou roli ve strukturálním poli řeckého náboženství hrají ideální obrazy ženství, které ženy ve svých rituálech ztvárňují, a jakým způsobem tyto obrazy zapadají do klasifikačního systému vymezujícího základní vztahy, na nichž řecká společnost stojí.
Seminář bude mít i komparativní stránku. Na řeckém náboženství budeme sledovat obecnější religionistická témata a budeme si osvojovat interpretační postupy, které lze aplikovat i na jiné náboženské oblasti. Příležitostně budeme dokonce rozbor řeckých rituálů prokládat exkursy do jiných oblastí a srovnávat je s antropologickými výklady obdobných rituálů v Africe či jihovýchodní Asii. Metodologicky bude kurs zakotven v sociální a strukturální antropologii.
Kostru semináře tvoří zadané texty, které budou všichni účastníci povinni si přečíst a které poté budeme společně rozebírat a diskutovat o nich. Doplňkem k těmto společně čteným textům budou referáty z dalších článků a knih. Podmínkou získání zápočtu bude vedle aktivní účasti na semináři především prezentace některého z takovýchto referátů.
Kurs je určen nejen pro zájemce o antické náboženství, ale i pro studenty, kteří se specializují na odlišné kulturní oblasti. Bez základní orientace v řeckém náboženství by nicméně sledování semináře bylo velmi obtížné, a je proto požadováno, aby účastníci měli složenu nějakou zkoušku z řeckého náboženství nebo si ji do konce zimního semestru u mne složili.
Seminář je náročný a je koncipován pro studenty se zájmem o metodologické otázky v religionistice. Je vhodným praktickým doplňkem ke kursu Teorie rituálu.
Upozornění: Počet účastníků je omezený. Výběr bude proveden na první hodině.
Sylabus ZS
• H. S. Versnel, Transition and Reversal in Myth and Ritual, Leiden: E. J. Brill, 1994, str. 6–13, 235–260, 274–88
• Barbara E. Goff, Citizen Bacchae: Women's Ritual Practice in Ancient Greece, Berkeley : University of California Press, 2004, s. 9–17, 125–38
• Marcel Detienne, The Gardens of Adonis: Spices in Greek Mythology, Princeton: Princeton University Press, 1994 (fr. orig. Les jardins d’Adonis, Paris: Gallimard, 1972)
• J. Winkler, „Laughter of the Oppressed“, in The Constraints of Desire, London – New York: Routledge, 1990, s. 188-209
• Barbara E. Goff, Citizen Bacchae, s. 138–44, 211–20
• Jan Bremmer, „Greek Maenadism Reconsidered“, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 55 (1984): 267-286
• Janice Boddy, „Spirits and Selves in Northern Sudan: The Cultural Therapeutics of Possession and Trance“, in Michael Lambek (ed.), A Reader in the Anthropology of Religion, Oxford: Blackwell, 2002, s. 398–418 (původně in American Ethnologist 15 (1988): 4–27)
• Barbara E. Goff, Citizen Bacchae, s. 271–88
Program LS bude upřesněn na
začátku semestru, v kursu však budeme pracovat mj. s následujícími
pracemi:
James Redfield, „From Sex to Politics: The Rites of Artemis Triklaria and Dionysus Aisymnetes at Patras“, in Halperin, Winkler, and Zeitlin (eds.), Before Sexuality, Princeton: Princeton University Press, 2003, s. 115–134
James Redfield, Locrian Maidens, Princeton: Princeton University Press, 2003, kap. 4: „The Locrian Maidens at Troy“, s. 85–150
Susan G. Cole, Landscapes, Gender, and Ritual Space, Berkeley: University of California Press, 2004, kap. 7: „Domesticating Artemis“
Helen King, Hippocrates’ Woman: Reading the Female Body in Ancient Greece, London – New York: Routledge, 1998, kap. 4: „Blood and the Goddesses“, s. 75–98
J.-P. Vernant, „The Figure and Functions of Artemis in Myth and Cult“, in Mortals and Immortals: Collected Essays, ed. by F. I. Zeitlin, Princeton: Princeton University Press, 1991, s. 195–206
Radek CHLUP: Seminář k úvodu do religionistiky
Anotace:
Základní kurs určený primárně pro studenty prvního ročníku religionistiky. Kurs se skládá ze dvou odlišně koncipovaných částí, které se budou průběžně střídat. První část tvoří seminář, v jehož rámci budou účastníci pravidelně odevzdávat resumé ze zadaných religionistických článků. Tyto články budeme poté na hodinách rozebírat a diskutovat o základních problémech religionistické metodologie v nich nadnesených (vymezení náboženství a magie, vztah vědeckého a náboženského myšlení, různé interpretační přístupy k rituálu apod.). Ve své druhé části bude mít kurs spíše přednáškový ráz a bude systematickým úvodem do základních technik religionistické práce: knihovny, religionistické příručky, bibliografie, vytváření rešerší, psaní odborných prací apod. Výstupem této části kursu bude na závěr vypracovaná rešerše k tématu dle vlastní volby.
Atestace:
Podmínkou získání atestu je 80% účast (povoleny jsou tři absence, pozdní příchod o více než deset minut bude počítán jako absence) a odevzdání všech písemných úkolů. Úkoly je třeba odevzdávat ve stanovených termínech, tj. každé resumé v pondělí týden před rozborem daného článku do 17:30, rešerši pak do pátku 10. června, 16:00. Tolerováno bude pozdní odevzdání dvou resumé (nikoli však rešerše). V případě vícenásobného opoždění ztrácí student na atest nárok a musí kurs v následujícím roce opakovat.
Užitečné webové adresy ke stažení ve formátu Excell nebo RTF.
Seznam všeobecných a oborových encyklopedií ve formátu DOC
nebo PDF.
Sylabus:
21. 2. Cíl a náplň semináře. Požadavky na zápočet. Technika zpracování dat - práce s prameny.
28. 2. Pražské knihovny. Vyhledávání v knihovních katalozích. Meziknihovní výpůjční služba. Internetová knihkupectví a antikvariáty.
7. 3. William E. Arnal, "Definition", in W. Braun and R. T. McCutcheon (eds.), Guide to the Study of Religion, London and New York: Cassell, 2000, s. 21-34
Úkoly pro resumé: Charakterizujte rozdíl mezi "substantivistickými" a "funkcionalistickými" definicemi náboženství a ukažte, v čem jsou oba typy problematické. Charakterizujte definici náboženství Clifforda Geertze a vysvětlete, co má společného a čím se liší od "substantivistických" a "funkcionalistických" definic. Na základě poslední části článku vysvětlete, jaké řešení navrhuje sám autor článku. Pokuste se zaujmout vlastní stanovisko k celému problému.
Rozsah: 300 slov.
14. 3. Přehled základních postupů při vytváření rešerše. Všeobecné a oborové encyklopedie. Religionistické encyklopedie a příručky.
21. 3. H. S. Versnel, "Some Reflections on the Relationship Magic - Religion", Numen 38 (1991): 177-197
Úkoly pro resumé: Jaký je rozdíl mezi "esencialistickým" a "funkcionalistickým" pohledem na magii a jak se k oběma těmto přístupům staví Versnel? Jaký je rozdíl mezi emickým a etickým přístupem a jak se oba promítají do problematiky magie? Jaký je autorův přístup k definicím religionistických pojmových kategorií? Jakým způsobem mají příklady z antiky ilustrovat Versnelův metodologický přístup? [K protikladu etický/emický viz R. T. McCutcheon (ed.), The Insider/Outsider Problem in the Study of Religion, London - New York: Cassell, 1999, s. 15-17.]
Rozsah: 300 slov.
Článek ke stažení (pouze z počítačů v síti FFUK) ve formátu DOC (A5) nebo PDF (A4).28. 3. Velikonoce
© Moskyt |
![]() |
Aktualizováno: 7.3.2005 |