WORKSHOP Učíme (se) cizí jazyky - Fremdsprachen lernen und lehren

01/01/1970 - 00:00
Europe/Prague

WORKSHOP
Učíme (se) cizí jazyky - Fremdsprachen lernen und lehren
PRAHA, 17.–18. května 2013

Ústav českého jazyka a teorie komunikace Filozofické fakulty UK a
Institut für Slawistik der Universität Wien

vás srdečně zvou na česko-rakouský workshop
Učíme (se) cizí jazyky aneb Fremdsprachen lernen und lehren,
pořádaný s podporou programu

AKTION Česká republika – Rakousko.

KDY? 17.–18. května 2013
KDE? Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, nám. Jana Palacha 2, 116 38 Praha 1, místnost č. 18 a 104

PROGRAM:

Pátek 17. 5. 2013 (č. 18)
8:30 registrace účastníků
8:50 zahájení

9:00–9:30 Rudolf de Cillia – The Language Education Policy Profile (LEPP) – Austria as an example
9:30–10:00 Marie Vachková – Wortschatzkenntnisse der Germanistik-Einsteiger als didaktische Herausforderung
10:00–10:10 pauza na kávu

10:10–10:40 Eva Vetter & Javier Bru Perall – Combining formal and informal foreign language learning: first insights into a German-Spanish experiment at university level
10:40–11:10 Jana Králová – Language in Translation, Translation in Language
11:10–11:30 diskuse
11:30–13:30 pauza na oběd

13:30–14:00 Stefan Michael Newerkla – The importance of contact linguistics for teaching Czech as a foreign language in Austria
14:00–14:30 Tomáš Gráf – How advanced is advanced?
14:30–14:40 pauza na kávu

14:40–15:10 Elizabeta Jenko & Michaela Liaunigg – Grammatik und Dynamik – Dynamik in der Grammatik (am Beispiel des Russischen und des Slowenischen)
15:10–15:40 Marie Vachková & Martina Kratochvílová – Das staatliche Abitur in Deutsch. Testanalyse und Reflexion der Vorbereitung von Lernenden
15:40–16:00 diskuse

19:30 – společná večeře

Sobota 18. 5. 2013 (č. 104)

8:30–9:00 Patrick Osterkorn – Zweisprachige Schulen in der Bretagne – DIWAN als Beispiel für europäische Mehrsprachigkeit?
9:00–9:30 Svatava Škodová – Learner corpora research and practice
9:30–9:40 pauza na kávu

9:40–10:10 Kateřina Šormová – Corpus of Writing of Young Roma People
10:10–10:40 Barbora Štindlová – How to Annotate Non-standard Texts
10:40–11:00 diskuse
11:00–13:00 pauza na oběd

13:00–13:30 Andrea Hudáková – How Do Deaf Children Learn to Read and Write Czech?
13:30–14:00 Marie Doležalová – An English Quest – An Art of Teaching English to the Deaf and Hard-of-hearing Students
14:00 – 14:30 Hana Ždímalová – Pre-listening Stage in Listening Instruction
14:30–14:40 pauza na kávu

14:40–15:10 Helena Hasilová – Mündliche Kommunikation im hochschulischen Deutschunterricht in Tschechien
15:10–15:40 Eva Píšová – Czech National School Leaving Examination (Maturita) – Assessment of Productive Skills within the Foreign Language Exam (English)
15:40–16:10 Alena Prošková – French language teaching withing the Czech education system 1870-1930 – official teaching methods and textbooks

16:10–16:30 diskuse
16:30 Závěr

Za organizační tým
Stefan M. Newerkla (Wien) & Karel Šebesta (Praha)