Katedra
Studium
  Studijní obor a plán
Sylaby
Rozvrh
Erasmus
Zájemcům o studium
Kurzy pro veřejnost
Studenti
Pedagogové
Vědecká činnost
Odkazy
Fórum
Úvodní stránka

Podmínky přijímacího řízení

Kurz (nejen) pro zájemce o studium

Přihláška

(Nejen) zájemcům o studium

Powerpointovou prezentaci představující KFS naleznou (nejen) zájemci o studium zde.

Den otevřených dveří online se uskuteční 16. 1. 2021 – více informací naleznete zde.

Podmínky přijímacího řízení



Veškeré informace o přijímačím řízení najdete na stránkách FF UK - odkaz zde.

Plánovaný průběh přijímací zkoušky do bakalářského studia v roce 2021:

Informace o přijímacím řízení do bakalářského studia najdete zde.

Základním předpokladem ke studiu je středoškolské vzdělání zakončené maturitou. Uchazeči musí prokázat hlubší a dlouhodobější zájem o film, projevit dispozici k analytickému vnímání filmového díla, mít solidní povědomí o dějinách i přítomnosti českého i světového filmu a dobrý kulturní rozhled.
Přijímací řízení je dvoukolové a skládá se z talentové zkoušky, která prověřuje schopnost uchazeče vnímat film (formou písemné analýzy předvedeného filmu a písemného testu), a z ústního pohovoru, k němuž postoupí minimálně čtyřnásobný počet adeptů vůči stanovené kvótě přijatých studentů.
V roce 2020 bude přijato do bakalářského studia min. 17 studentů a 7 do navazujícího dvouletého magisterského studia.

Průběh přijímací zkoušky do bakalářského studia
První kolo - talentová zkouška - písemná analýza předvedeného filmu, průzkum schopností adepta vnímat a interpretovat filmové dílo + test vztahující se k uvedenému filmu a obecným znalostem z oblasti umění.
Druhé kolo - ústní část - rozhovor s adeptem vycházející z jeho znalostí z dějin světového a českého filmu, z filmové teorie a ze všeobecných  příbuzných humanitních a uměnovědných disciplín, dále pak pohovor o filmové současnosti, historii a základech teorie, na němž uchazeč prokazuje svůj celkový rozhled ve filmovém oboru, znalost odborných periodik (Iluminace, Film a doba, Cinepur, Kino-Ikon) a vybraných titulů odborné literatury a svou vnímavost vůči filmovému dílu.

Zkušební test naleznete zde! Ačkoli má starší vročení, je vskutku příkladný.


Způsob vyhodnocování 1. kola přijímací zkoušky 

Analýza (možno získat 20b)
Boduje se:
- schopnost analytického myšlení
- schopnost širší kulturně- a filmově-historické kontextualizace
- schopnost výstavby textu
- jazyková kultura

Test (možnost získat 30b)
- bodována je pouze správnost odpovědí na jednotlivé otázky

V rámci 2. kola přijímacího řízení je třeba předložit seznam prostudované literatury a životopis. Zkouška probíhá jako pohovor nad prostudovanou literaturou a prověřuje filmové znalosti a kulturní rozhled uchazeče.

Doporučená literatura k přijímací zkoušce

    Světový film:

    • Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha 2007.
    • Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
    • Sadoul, Georges: Dějiny světového filmu. Praha 1963.

    Český film:

    • Lukeš, Jan: Diagnózy času. Praha 2013.
    • Klimeš, Ivan: Kinematograf: Věnec studií o raném filmu. Praha 2014.
    • Cieslar, Jiří; Přádná, Stanislava; Škapová, Zdena: Démanty všednosti: Kapitoly o nové vlně. Praha 2002.
    • Hulík, Štěpán: Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov. Praha: 2011.

    Historie/teorie:

    • Szczepanik, Petr (ed.): Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004. (úvod a jedna kapitola dle vlastního výběru)

    Teorie:

    • Aumont, Jacques: Obraz. Praha 2005.
    • Mirzoeff, Nicholas: Úvod do vizuální kultury. Praha 2012.
    • Kateřina Svatoňová: 21/2 D aneb prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha 2008.
    •  Monaco, James: Jak číst film: svět filmu, médií a multimédií. Praha 2006.

    Analýza:

    • Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu. Praha 2011.
    • Kokeš, Radomír: Rozbor filmu. Praha 2015.


    Edice NFA (Ostře sledované vlaky, Hoří má panenko, Všichni dobří rodáci..)
    Edice Casablanca (Mrtvý muž, Občan Kance, Metropolis, Matrix)

    (Odborné) oborové časopisy: Iluminace, Kino-Ikon, Cinepur.

    Přijímací řízení je případně možné konzultovat se zástupcem studentů, Jiřím Angerem

    Plánovaný průběh přijímací zkoušky do navazujícího dvouletého magisterského studia v roce 2021:

    Informace o přijímacím řízení do magisterského programu naleznete zde.

    Zkouška obsahově odpovídá druhému kolu přijímací zkoušky do bakalářského studia - je jendokolová a ústní. Navíc zahrnuje prezentaci bakalářské práce, kterou uchazeč přinese s sebou k přijímacímu pohovoru, a prezentaci zamýšleného projektu magisterské diplomové práce, který předem odevzdá na katedru.

    V rámci přijímacího pohovoru je třeba předložit bakalářskou práci, seznam prostudované literatury a životopis. 

    Oblasti přijímací zkoušky:

    • rozhovor s uchazečem vycházející z jeho znalostí z dějin světového a českého filmu, z
      filmové teorie a ze všeobecných příbuzných humanitních a uměnovědných disciplín
    • pohovor o filmové současnosti
    • pohovor nad odbornými periodiky a vybranými tituly odborné literatury
    • představení bakalářské práce
    • představení projektu diplomové práce 

    Pokyny k vypracování projektu magisterské, diplomové práce


    Projekt diplomové práce má být vypracován v následující struktuře:
    • Vymezení tématu: Projekt přesně vymezuje téma odpovídající rozsahu diplomové práce. Ukáže, v čem je téma novátorské a naznačí, jakýpřínos oborujeho slibuje jeho zpracování.
    • Shrnutí dosavadního stavu bádání v dané oblasti: Projekt shrne dosavadní poznatky v dané oblasti, zhodnotí badatelské zpracování tématu a naznačí, jak na ně zamýšlená práce naváže, popř. se vůči nim vymezí.  
    • Materiál a metodologie: Projekt přesně stanoví, jaký výzkumný materiál práce vyžaduje a jak bude postupovat při jeho zpracování. Stručně představí zamýšlenou metodologii, konceptuální rámec a předpokládanou strukturaci výzkumu.  
    • Literatura: Projekt obsahuje předběžný seznam literatury ke zpracovávanému tématu (primární, sekundární, metodologické) ve formě, která odpovídá jednotné citační normě.
    Délka projektu je přibližně 3–5 normostran.

    Doporučená studijní návaznost
    V případě zájmu o dvouoborové studium doporučujeme kombinace s estetikou, filosofií, uměnovědnými obory, filologickými obory a historií.


    Veškeré informace o přijímačím řízení najdete na stránkách FF UK - odkaz zde.


    V roce 2020 proběhly distanční přijímací zkoušky takto:

    forma a typ studia: prezenční bakalářské
    předpokládaný počet přijímaných: 27
    kombinovatelnost: samostatné a sdružené studium; kombinovatelnost se všemi programy bakalářského studia, které to nevylučují
    přijetí s upuštěním od přijímací zkoušky: nelze
    přijímací zkouška: jednokolová (distanční písemná)


    Popis přijímací zkoušky

    1) analýza filmu (max. 60 bodů)
    2) test z historie českého a světového filmu a filmové teorie (max. 40 bodů)

    Uchazeči v předem známé datum obdrží z e-mailové adresy uchazec.film@ff.cuni.cz. zadání obou částí přijímací zkoušky, tj.
    1) odkaz na film k analýze
    2) test.

    Analýza filmu: uchazeč zhlédne film a následně zpracuje jeho analýzu – ta nemá být popisem děje, ale má sledovat jednotlivé stylové prostředky, které film využívá, zaměřit se na způsob výstavby filmového vyprávění, respektive výstavby filmového fikčního světa, nebo se věnovat tematické analýze snímku. Analýza bude mít maximální rozsah 2 normostrany (3600 znaků včetně mezer) a bude odeslaná ve wordovém souboru (nikoli jako pdf) e-mailem na adresu uchazec.film@ff.cuni.cz do předem známého data.

    U analýzy se posuzují: schopnost analytického myšlení, schopnost citlivého vnímání stylových prostředků, schopnost výstavby textu, jazyková kultura.

    Kritéria hodnocení analýzy:
    •    komplexní analýza, včetně kontextualizace snímku: 60–51 bodů
    •    komplexní analýza: 50–41 bodů
    •    analýza zahrnující popis a interpretaci stylových prostředků: 40–31 bodů
    •    analýza zahrnující popis stylových prostředků: 30–21bodů
    •    analýza skládající se pouze z popisu děje a vyznačující se logickou strukturu: 20–11 bodů
    Netestují se historické znalosti vztažené ke snímku, proto doporučujeme neztrácet čas snahou dohledat na internetu a v odborné literatuře jakékoli informace. Film je záměrně zvolen tak, aby neexistovala žádná jeho analýza, kterou by se bylo možné inspirovat.

    Doporučená literatura pro přípravu na analýzu filmu:
    •    Bordwell, David; Thompsonová, Kristin:Umění filmu. Praha 2011
    •    Kokeš, Radomír: Rozbor filmu. Praha 2015
    •    Filmové analýzy v časopisech: Cinepur, Film a doba, Kino-Ikon, Iluminace, IndieFilm

    Test z historie českého a světového filmu a filmové teorie:
    test (wordový soubor) bude obsahovat otázky vycházející z porozumění odborným textům a schopnosti aktivního čtení – u každé otázky proto bude uveden odkaz na odbornou literaturu, kterou budeme suchazeči sdílet. Odpovědi doporučujeme hledat v zaslaných materiálech, nikoli na internetu a v jiných zdrojích. Odpovědi na jednotlivé otázky budou uchazeči vpisovat přímo do wordového souboru do vyznačených polí, vypracovaný test pak zašlou ve wordovém souboru do předem známého data na adresu uchazec.film@ff.cuni.cz. Boduje se správnost odpovědí na jednotlivé otázky.

    další požadavky ke zkoušce:
    Do předem známého data zašlou uchazeči na adresu uchazec.film@ff.cuni.cz: a) profesní životopis, b) seznam prostudované literatury relevantní k oboru filmová věda, respektive humanitním oborům (nikoliv seznam přečtené beletrie).


    forma a typ studia: prezenční navazující magisterské
    počet přijatých v minulém akademickém roce (stará akreditace): 2
    počet přihlášených v minulém akademickém roce (stará akreditace): 11
    předpokládaný počet přijímaných: 10
    kombinovatelnost: samostatné a sdružené studium; kombinovatelnost se všemi programy navazujícího magisterského studia, které to nevylučují
    přijetí s upuštěním od přijímací zkoušky: nelze
    přijímací zkouška: jednokolová (posouzení zaslaných materiálů)

    popis přijímací zkoušky:
    posouzení zaslaných materiálů

    1) bakalářská práce nebo její část (max. 20 bodů)
    2) projekt diplomové práce (max. 80 bodů)

    Uchazeči do předem známého data zašlou na e-mailovou adresu uchazec.film@ff.cuni.cz následující materiály:

    1) profesní životopis,
    2) bakalářská práce nebo její část (její část pouze v případě, že nebyla ještě dokončena),
    3) projekt diplomové práce (o rozsahu přibližně 3–5 normostran).

    Projekt diplomové práce bude vypracován v následující struktuře:
    •    Vymezení tématu: projekt přesně vymezuje téma odpovídající rozsahu diplomové práce. Ukáže, v čem je téma novátorské, a naznačí, jaký přínos oboru slibuje jeho zpracování.
    •    Shrnutí dosavadního stavu bádání v dané oblasti: projekt shrne dosavadní poznatky v dané oblasti, zhodnotí badatelské zpracování tématu a naznačí, jak na ně zamýšlená práce naváže, popř. se vůči nim vymezí.
    •    Materiál a metodologie: projekt přesně stanoví, jaký výzkumný materiál práce vyžaduje a jak bude student postupovat při jeho zpracování. Stručně představí zamýšlenou metodologii, konceptuální rámec a předpokládanou strukturaci výzkumu.
    •    Literatura: projekt obsahuje předběžný seznam literatury ke zpracovávanému tématu (primární, sekundární, metodologické) ve formě, která odpovídá jednotné citační normě.

    Projekt diplomové práce není závazný a lze ho v průběhu studia změnit. Jeho smyslem je ukázat, jak uchazeči přemýšlejí o vědeckém problému, jak jsou schopni ho formulovat, jak přistupují k jeho řešení a jaké metodologické nástroje volí.




     

    Kurz (nejen) pro zájemce o studium

    Kurz (nejen) pro zájemce o studium Co je to film? se v ZS 2020/2021kvůli pandemické situaci bohužel nekonal - v zimním semestru 2021/2022 ho plánujeme znovu otevřít.

    V akademickém roce 2019/2020 KFS pořádala kurz Co je to film? 

    Rozsah kursu
    Jednosemestrální, 12 čtyřhodinových lekcí (48 vyučovacích hodin) - přednášky, projekce, kritika.

    Časový harmonogram kursu
    Vždy v pátek  od 16:00. do 19:00
    Zahájení 8. listopadu 2019, poslední přednášky se uskuteční v 14. února 2020.

    Místo
    Hlavní budova FFUK, Náměstí Jana Palacha 2, 4. patro, kinosál, místnost číslo 429.

    Obsah kurzu:
    Cílem kurzu je poskytnout laické obci se seriózním zájmem o kinematografii v širších historických, kulturněhistorických a filmologických souvislostech základní vhled do oboru filmová věda. Kurz má charakter zejména teoretických a metodologických přednášek s řadou ukázek z filmů. Cílem přednáškového kurzu je nabídnout posluchačům několik různých úhlů pohledu na film, představit jim některé problémové okruhy spojené s historií a teorií filmu, seznámit je se základy filmové řeči a poskytnout jim nástroje na interpretaci filmu. Na závěr kurzu bude možné konzultovat průběh přijímacího řízení. Frekventanti kurzu mají v případě zájmu možnost zpracovat písemně některé z přednášených témat, případně se pokusit o písemnou analýzu filmu. Lektoři kurzu budou připraveni s nimi zvolené téma a přístup k němu konzultovat a výslednou práci posoudit.
    Lektorsky se na kurzu podílejí členové katedry filmových studií FF UK. Kurzy se konají v hlavní budově FF UK v posluchárně, jejíž technické vybavení umožňuje jak klasickou projekci filmových kopií z projektorů na 35mm i 16mm filmový pás, tak díky instalovanému videodataprojektoru projekci z VHS a DVD.


    Struktura kurzu:
    1/ 8. 11. Kateřina Svatoňová: Film a fotografie
    2/ 15. 11. Ivan Klimeš: Filmové představení v němé éře
    3/ 22. 11. Ivan Klimeš: Česká kinematografie v Protektorátu Čechy a Morava
    4/ 29. 11. Petr Szczepanik: Zvuk ve filmu
    5/ 6. 12. Magda Španihelová: Středoevropský dokument
    6/ 13. 12. Stanislava Přádná: Československá nová vlna
    7/ 10. 1. Tereza Czesany Dvořáková: Jiří Trnka a tzv. zlatý věk české animace
    8/ 17. 1. David Čeněk: Dějiny filmu: Různé přístupy, různé metody
    9/ 24. 1. Magda Španihelová: Film a sport
    10/ 31. 1. Stanislava Přádná: Herectví ve filmu
    11/ 7. 2. David Čeněk: Základy filmové analýzy
    12/14. 2.  Kateřina Svatoňová: Konzultace přijímacích zkoušek

    Předpoklady pro účastníky kursu
    Intenzivní zájem o dějiny a teorii české a světové kinematografie v širších společenských a kulturních souvislostech. Středoškolské vzdělání není podmínkou.

    Účastnický poplatek
    určen  na 3 025,- včetně DPH

    Doporučená literatura:
    Aumont, Jacques: Obraz. Praha: AMU 2005.
    Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: AMU - NLN 2007.
    Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha  2011.
    Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
    Monaco, James: Jak číst film: svět filmu, médií a multimédií. Praha: Albatros plus 2006.
    Szczepanik, Petr (ed.): Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové 2004.

    Přihlášku do kurzu, stáhněte ZDE, vyplňte a pošlete do 1. 10. 2019 na adresu: katerinasvatonova@gmail.com

    Po odeslání přihlášky dostane zájemce fakturu na uhrazení účastnického poplatku 2 500 +21% DPH = 3 025 Kč, kterou je povinnen zaplatit do začátku kursu a potvrzení přinést na první hodinu.

     

     


      Kontakt
      Sylaby
      Rozvrh
      Erasmus
      Zájemcům o studium
      Kurzy pro veřejnost
      Výjezdní seminář KFS
      Výzkumné projekty
     

    česky | english KFS FF UK     nám. J. Palacha 2, Praha 1, tel.: +420 221 619 227, e-mail: film@ff.cuni.cz