(Nejen) zájemcům o studium
Powerpointovou prezentaci představující KFS naleznou (nejen) zájemci o studium zde.
Den otevřených dveří online se uskuteční 16. 1. 2021 – více informací naleznete zde.
Podmínky přijímacího řízení
Veškeré informace o přijímačím řízení najdete na stránkách FF UK - odkaz zde.
Plánovaný průběh přijímací zkoušky do bakalářského studia v roce 2021:
Informace o přijímacím řízení do bakalářského studia najdete zde.
Základním předpokladem ke studiu je
středoškolské vzdělání zakončené
maturitou. Uchazeči musí prokázat hlubší a
dlouhodobější zájem o film, projevit dispozici
k analytickému vnímání
filmového díla, mít solidní povědomí
o dějinách i přítomnosti českého i
světového filmu a dobrý kulturní rozhled.
Přijímací řízení je dvoukolové a
skládá se z talentové zkoušky,
která prověřuje schopnost uchazeče vnímat film (formou
písemné analýzy předvedeného filmu a
písemného testu), a z ústního
pohovoru, k němuž postoupí minimálně
čtyřnásobný počet adeptů vůči stanovené
kvótě přijatých studentů.
V roce 2020 bude přijato do bakalářského
studia min. 17 studentů a 7 do
navazujícího dvouletého magisterského
studia.
Průběh přijímací zkoušky do bakalářského studia
První kolo - talentová zkouška -
písemná analýza předvedeného filmu, průzkum
schopností adepta vnímat a interpretovat filmové
dílo + test vztahující se k uvedenému filmu
a obecným znalostem z oblasti umění.
Druhé kolo - ústní část - rozhovor s
adeptem vycházející z jeho znalostí z dějin
světového a českého filmu, z filmové teorie a ze
všeobecných příbuzných
humanitních a uměnovědných disciplín, dále
pak pohovor o filmové současnosti, historii a základech
teorie, na němž uchazeč prokazuje svůj celkový rozhled ve
filmovém oboru, znalost odborných periodik (Iluminace,
Film a doba, Cinepur, Kino-Ikon) a vybraných titulů
odborné literatury a svou vnímavost vůči filmovému
dílu.
Zkušební test naleznete zde! Ačkoli má starší vročení, je vskutku příkladný.
Způsob vyhodnocování 1. kola přijímací zkoušky
Analýza (možno získat 20b)
Boduje se:
- schopnost analytického myšlení
- schopnost širší kulturně- a filmově-historické kontextualizace
- schopnost výstavby textu
- jazyková kultura
Test (možnost získat 30b)
- bodována je pouze správnost odpovědí na jednotlivé otázky
V rámci 2. kola přijímacího
řízení
je třeba předložit seznam prostudované literatury a životopis.
Zkouška probíhá jako pohovor nad prostudovanou
literaturou a prověřuje filmové znalosti a kulturní
rozhled uchazeče.
Doporučená literatura k přijímací zkoušce
Světový film:
- Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha 2007.
- Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
- Sadoul, Georges: Dějiny světového filmu. Praha 1963.
Český film:
- Lukeš, Jan: Diagnózy času. Praha 2013.
- Klimeš, Ivan: Kinematograf: Věnec studií o raném filmu. Praha 2014.
- Cieslar, Jiří; Přádná, Stanislava; Škapová, Zdena: Démanty všednosti: Kapitoly o nové vlně. Praha 2002.
- Hulík, Štěpán: Kinematografie zapomnění: Počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov. Praha: 2011.
Historie/teorie:
- Szczepanik, Petr (ed.): Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha 2004. (úvod a jedna kapitola dle vlastního výběru)
Teorie:
- Aumont, Jacques: Obraz. Praha 2005.
- Mirzoeff, Nicholas: Úvod do vizuální kultury. Praha 2012.
- Kateřina Svatoňová: 21/2 D aneb prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha 2008.
- Monaco, James: Jak číst film: svět filmu, médií a multimédií. Praha 2006.
Analýza:
- Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu. Praha 2011.
- Kokeš, Radomír: Rozbor filmu. Praha 2015.
Edice NFA (Ostře sledované vlaky, Hoří má panenko, Všichni dobří rodáci..)
Edice Casablanca (Mrtvý muž, Občan Kance, Metropolis, Matrix)
(Odborné) oborové časopisy: Iluminace, Kino-Ikon, Cinepur.
Přijímací řízení je případně možné konzultovat se zástupcem studentů, Jiřím Angerem
Plánovaný průběh přijímací zkoušky do navazujícího dvouletého magisterského studia v roce 2021:
Informace o přijímacím řízení do magisterského programu naleznete zde.
Zkouška obsahově odpovídá
druhému kolu přijímací zkoušky do
bakalářského studia - je jendokolová a
ústní. Navíc zahrnuje prezentaci
bakalářské práce, kterou uchazeč přinese s sebou k
přijímacímu pohovoru, a prezentaci
zamýšleného projektu magisterské
diplomové práce, který předem odevzdá na
katedru.
V rámci přijímacího pohovoru
je třeba předložit bakalářskou práci, seznam
prostudované literatury a životopis.
Oblasti přijímací zkoušky:
- rozhovor s uchazečem
vycházející z jeho znalostí z dějin
světového a českého filmu, z
filmové teorie a ze všeobecných
příbuzných humanitních a uměnovědných
disciplín - pohovor o filmové současnosti
- pohovor nad odbornými periodiky a vybranými tituly odborné literatury
- představení bakalářské práce
- představení projektu diplomové práce
Pokyny k vypracování projektu magisterské, diplomové práce
Projekt diplomové práce má být vypracován v následující struktuře:
- Vymezení tématu: Projekt přesně
vymezuje téma odpovídající rozsahu
diplomové práce. Ukáže, v čem je téma
novátorské a naznačí, jakýpřínos oborujeho slibuje jeho zpracování.
- Shrnutí dosavadního stavu
bádání v dané oblasti: Projekt shrne
dosavadní poznatky v dané oblasti, zhodnotí
badatelské zpracování tématu a
naznačí, jak na ně zamýšlená práce
naváže, popř. se vůči nim vymezí.
- Materiál a metodologie: Projekt přesně
stanoví, jaký výzkumný materiál
práce vyžaduje a jak bude postupovat při jeho
zpracování. Stručně představí
zamýšlenou metodologii, konceptuální
rámec a předpokládanou strukturaci výzkumu.
- Literatura: Projekt obsahuje předběžný
seznam literatury ke zpracovávanému tématu
(primární, sekundární,
metodologické) ve formě, která odpovídá
jednotné citační normě.
Délka projektu je přibližně 3–5 normostran.
Doporučená studijní návaznost
V případě zájmu o dvouoborové studium doporučujeme
kombinace s estetikou, filosofií, uměnovědnými obory,
filologickými obory a historií.
Veškeré informace o přijímačím řízení najdete na stránkách FF UK - odkaz zde.
V roce 2020 proběhly distanční přijímací zkoušky takto:
forma a typ studia: prezenční bakalářské
předpokládaný počet přijímaných: 27
kombinovatelnost: samostatné a sdružené studium; kombinovatelnost se všemi programy bakalářského studia, které to nevylučují
přijetí s upuštěním od přijímací zkoušky: nelze
přijímací zkouška: jednokolová (distanční písemná)
Popis přijímací zkoušky
1) analýza filmu (max. 60 bodů)
2) test z historie českého a světového filmu a filmové teorie (max. 40 bodů)
Uchazeči v předem známé datum obdrží z e-mailové adresy
uchazec.film@ff.cuni.cz. zadání obou částí přijímací zkoušky, tj.
1) odkaz na film k analýze
2) test.
Analýza filmu:
uchazeč zhlédne film a následně zpracuje jeho analýzu – ta nemá být
popisem děje, ale má sledovat jednotlivé stylové prostředky, které film
využívá, zaměřit se na způsob výstavby filmového vyprávění, respektive
výstavby filmového fikčního světa, nebo se věnovat tematické analýze
snímku. Analýza bude mít maximální rozsah 2 normostrany (3600 znaků
včetně mezer) a bude odeslaná ve wordovém souboru (nikoli jako pdf)
e-mailem na adresu uchazec.film@ff.cuni.cz do předem známého data.
U analýzy se posuzují: schopnost analytického myšlení, schopnost
citlivého vnímání stylových prostředků, schopnost výstavby textu,
jazyková kultura.
Kritéria hodnocení analýzy:
• komplexní analýza, včetně kontextualizace snímku: 60–51 bodů
• komplexní analýza: 50–41 bodů
• analýza zahrnující popis a interpretaci stylových prostředků: 40–31 bodů
• analýza zahrnující popis stylových prostředků: 30–21bodů
• analýza skládající se pouze z popisu děje a vyznačující se logickou strukturu: 20–11 bodů
Netestují se historické znalosti vztažené ke snímku, proto doporučujeme
neztrácet čas snahou dohledat na internetu a v odborné literatuře
jakékoli informace. Film je záměrně zvolen tak, aby neexistovala žádná
jeho analýza, kterou by se bylo možné inspirovat.
Doporučená literatura pro přípravu na analýzu filmu:
• Bordwell, David; Thompsonová, Kristin:Umění filmu. Praha 2011
• Kokeš, Radomír: Rozbor filmu. Praha 2015
• Filmové analýzy v časopisech: Cinepur, Film a doba, Kino-Ikon, Iluminace, IndieFilm
Test z historie českého a světového filmu a filmové teorie:
test
(wordový soubor) bude obsahovat otázky vycházející z porozumění
odborným textům a schopnosti aktivního čtení – u každé otázky proto
bude uveden odkaz na odbornou literaturu, kterou budeme suchazeči
sdílet. Odpovědi doporučujeme hledat v zaslaných materiálech, nikoli na
internetu a v jiných zdrojích. Odpovědi na jednotlivé otázky budou
uchazeči vpisovat přímo do wordového souboru do vyznačených polí,
vypracovaný test pak zašlou ve wordovém souboru do předem známého data na
adresu uchazec.film@ff.cuni.cz. Boduje se správnost odpovědí na
jednotlivé otázky.
další požadavky ke zkoušce:
Do předem známého data zašlou uchazeči na adresu uchazec.film@ff.cuni.cz: a)
profesní životopis, b) seznam prostudované literatury relevantní k
oboru filmová věda, respektive humanitním oborům (nikoliv seznam
přečtené beletrie).
forma a typ studia: prezenční navazující magisterské
počet přijatých v minulém akademickém roce (stará akreditace): 2
počet přihlášených v minulém akademickém roce (stará akreditace): 11
předpokládaný počet přijímaných: 10
kombinovatelnost:
samostatné a sdružené studium; kombinovatelnost se všemi programy
navazujícího magisterského studia, které to nevylučují
přijetí s upuštěním od přijímací zkoušky: nelze
přijímací zkouška: jednokolová (posouzení zaslaných materiálů)
popis přijímací zkoušky:
posouzení zaslaných materiálů
1) bakalářská práce nebo její část (max. 20 bodů)
2) projekt diplomové práce (max. 80 bodů)
Uchazeči do předem známého data zašlou na e-mailovou adresu uchazec.film@ff.cuni.cz následující materiály:
1) profesní životopis,
2) bakalářská práce nebo její část (její část pouze v případě, že nebyla ještě dokončena),
3) projekt diplomové práce (o rozsahu přibližně 3–5 normostran).
Projekt diplomové práce bude vypracován v následující struktuře:
•
Vymezení tématu: projekt přesně vymezuje téma odpovídající rozsahu
diplomové práce. Ukáže, v čem je téma novátorské, a naznačí, jaký
přínos oboru slibuje jeho zpracování.
•
Shrnutí dosavadního stavu bádání v dané oblasti: projekt shrne
dosavadní poznatky v dané oblasti, zhodnotí badatelské zpracování
tématu a naznačí, jak na ně zamýšlená práce naváže, popř. se vůči nim
vymezí.
•
Materiál a metodologie: projekt přesně stanoví, jaký výzkumný materiál
práce vyžaduje a jak bude student postupovat při jeho zpracování.
Stručně představí zamýšlenou metodologii, konceptuální rámec a
předpokládanou strukturaci výzkumu.
•
Literatura: projekt obsahuje předběžný seznam literatury ke
zpracovávanému tématu (primární, sekundární, metodologické) ve formě,
která odpovídá jednotné citační normě.
Projekt diplomové práce
není závazný a lze ho v průběhu studia změnit. Jeho smyslem je ukázat,
jak uchazeči přemýšlejí o vědeckém problému, jak jsou schopni ho
formulovat, jak přistupují k jeho řešení a jaké metodologické nástroje
volí.
Kurz (nejen) pro zájemce o studium
Kurz
(nejen) pro zájemce o studium Co je to film? se v ZS 2020/2021kvůli
pandemické situaci bohužel nekonal - v zimním semestru 2021/2022 ho
plánujeme znovu otevřít.
V akademickém roce 2019/2020 KFS pořádala kurz Co je to film?
Rozsah kursu
Jednosemestrální, 12 čtyřhodinových
lekcí (48 vyučovacích hodin) - přednášky,
projekce, kritika.
Časový harmonogram kursu
Vždy v pátek od 16:00. do 19:00
Zahájení 8. listopadu 2019, poslední
přednášky se uskuteční v 14. února 2020.
Místo
Hlavní budova FFUK, Náměstí Jana Palacha 2,
4. patro, kinosál, místnost číslo 429.
Obsah kurzu:
Cílem
kurzu je poskytnout laické obci se seriózním zájmem o kinematografii v
širších historických, kulturněhistorických a filmologických
souvislostech základní vhled do oboru filmová věda. Kurz má charakter
zejména teoretických a metodologických přednášek s řadou ukázek z
filmů. Cílem přednáškového kurzu je nabídnout posluchačům několik
různých úhlů pohledu na film, představit jim některé problémové okruhy
spojené s historií a teorií filmu, seznámit je se základy filmové řeči
a poskytnout jim nástroje na interpretaci filmu. Na závěr kurzu bude
možné konzultovat průběh přijímacího řízení. Frekventanti kurzu mají v
případě zájmu možnost zpracovat písemně některé z přednášených témat,
případně se pokusit o písemnou analýzu filmu. Lektoři kurzu budou
připraveni s nimi zvolené téma a přístup k němu konzultovat a výslednou
práci posoudit.
Lektorsky se na kurzu podílejí členové katedry
filmových studií FF UK. Kurzy se konají v hlavní budově FF UK v
posluchárně, jejíž technické vybavení umožňuje jak klasickou projekci
filmových kopií z projektorů na 35mm i 16mm filmový pás, tak díky
instalovanému videodataprojektoru projekci z VHS a DVD.
Struktura kurzu: 1/ 8. 11. Kateřina Svatoňová: Film a fotografie
2/ 15. 11. Ivan Klimeš: Filmové představení v němé éře
3/ 22. 11. Ivan Klimeš: Česká kinematografie v Protektorátu Čechy a Morava
4/ 29. 11. Petr Szczepanik: Zvuk ve filmu
5/ 6. 12. Magda Španihelová: Středoevropský dokument
6/ 13. 12. Stanislava Přádná: Československá nová vlna
7/ 10. 1. Tereza Czesany Dvořáková: Jiří Trnka a tzv. zlatý věk české animace
8/ 17. 1. David Čeněk: Dějiny filmu: Různé přístupy, různé metody
9/ 24. 1. Magda Španihelová: Film a sport
10/ 31. 1. Stanislava Přádná: Herectví ve filmu
11/ 7. 2. David Čeněk: Základy filmové analýzy
12/14. 2. Kateřina Svatoňová: Konzultace přijímacích zkoušek
Předpoklady pro účastníky kursu
Intenzivní zájem o dějiny a teorii české a
světové kinematografie v širších
společenských a kulturních souvislostech.
Středoškolské vzdělání není
podmínkou.
Účastnický poplatek
určen na 3 025,- včetně DPH
Doporučená literatura:
Aumont, Jacques: Obraz. Praha: AMU 2005.
Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. Praha: AMU - NLN 2007.
Bordwell, David; Thompsonová, Kristin: Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha 2011.
Gauthier, Guy: Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha 2004.
Monaco, James: Jak číst film: svět filmu, médií a multimédií. Praha: Albatros plus 2006.
Szczepanik, Petr (ed.): Nová
filmová historie. Antologie současného
myšlení o dějinách kinematografie a
audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové 2004.
Přihlášku
do kurzu, stáhněte ZDE, vyplňte a pošlete do 1. 10. 2019 na adresu: katerinasvatonova@gmail.com
Po
odeslání přihlášky dostane zájemce
fakturu na uhrazení účastnického poplatku 2 500
+21% DPH = 3 025 Kč, kterou je povinnen zaplatit do začátku kursu a potvrzení přinést na první hodinu.
|