ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K
SEMINÁŘŮM 2003/04
![]() |
Rozvrh 2003/04 | Verze pro tisk![]() |
Jaroslav PEREGRIN: Úvod do analytické
filosofie
Jaroslav
PEREGRIN: Úvod do analytické filosofie
Anotace:
Seminář bude věnován filosofickým
názorům nedávno zesnulého klíčového představitele (post ) analytické
filosofie Donalda Davidsona. Budeme diskutovat o Davidsonových textech,
zejména těch, které jsou sebrábny v třetím svazku jeho esejů,
Subjective, Objective, Intersubjective (Clarendon Press, Oxford, 2001),
jehož český překlad Tomáše Marvana a Jana Koláře vyjde v nakladatelství
Filosofia. Účast na semináři předpokládá orientaci v analytické a
postanalytické filosofii a schopnost a ochotu lámat si hlavu s obtížnými
filosofickými texty.
Miroslav PETŘÍČEK: Pravidla (v)
pohybu
Miroslav PETŘÍČEK: Aktuální myšlení
Miroslav
PETŘÍČEK: Ideální obrazy - filosofie interpretuje umění. Úvod do
nefilosofie
Anotace:
Cílem kursu je uvedení do problematiky fenomenologické
filosofie na základě elementárního výkladu pojetí jejího zakladatele s
výhledy na jeho kritiku u M. Heideggera. Kurs nepředpokládá žádné
speciální znalosti, žádoucí je základní obeznámenost s dějinami
filosofie.
Kurs bude doprovázen četbou vybraných textů.
Erik S. Roraback (U.S.A., adjunct
prof. Vermont Coll., faculty member F.A.M.U. and Univ. of New
York-Prague, Ph.D. Univ. of Oxford, Oxford/École Normale
Supérieure-Paris exchange, Rotary Scholar Univ. of Western Australia,
B.A. Pomona Coll.)
E-mail: erik.roraback@praha1.ff.cuni.cz
or erikroraback@hotmail.com
Office hours: To be announced,
Room 110 (English department)
Objectives:
We shall use the operative concept of the Baroque to find new points of
approach to probably the most neglected of the major figures in European
philosophical culture from the past twenty-five centuries: Gottfried
Wilhelm Leibniz (1646-1716). In so doing, this interdisciplinary
seminar seeks to elucidate some of the contours of a Baroque or of a
neobaroque aesthetic and world-picture that would speak to our
contemporaneity by showing how we are not only still terraced and
demarcated by discoveries of the late seventeenth and early
eighteenth-centuries, but also that this epoch produced concepts with
unlimited developments. Outstanding work on Leibniz by such key
figures as Gilles Deleuze (1925-95) and Bertrand Russell (1872-1970)
will also be used. The course is conducted in English.
Material:
Extracts from the following texts will be available in a course reader,
or available as single texts on reserve, at the English department
library:
• Ariew, Roger: “G.W.
Leibniz, life and works” pp. 18-42 from The Cambridge Companion to
Leibniz (Cambridge, 1995).
• Deleuze, Gilles: The Fold: Leibniz and the
Baroque (1988, trans. Minnesota, 1993).
• Jolley, Nicholas,: “Introduction” pp.
1-17 from The Cambridge Companion to Leibniz.
• Leibniz, G.W.: De Summa Rerum:
Metaphysical Papers, 1675-1676 (1675-76, trans. Yale 1992 with parallel
English and Latin texts).
• Leibniz, G.W.: The
Labyrinth of the Continuum: Writings on the Continuum Problem,
1672-1686 (1672-86, trans. Yale 2001 with parallel English translation
and original Latin texts).
• Leibniz, G.W.: Monadology:
An Edition for Students (trans. 1991, Pittsburgh, 1991).
• Leibniz, G.W.: New
Essays on Human Understanding (1765, trans. Cambridge, 1996).
• Leibniz, G.W.: Theodicy
(1710, Wipf and Stock, 2001, original translation from 1875-90).
• Leibniz, G.W.: Writings
on China (trans. Open Court, 1994).
• Mercer, Christia: Leibniz’s
Metaphysics: Its Origins and Development (Cambridge, 2001).
• Russell, Bertrand: The Philosophy of
Leibniz (George Allen, 1937).
Additional matter in the original Latin available for consultation upon
request from the teacher’s private collection:
Leibniz, Gottfried Wilhelm. Tentamina Theodicaeae de bonitate
Dei, libertate hominis et origine mali. Versionis novae, edition
altera. Vita auctoris a Bruckero descripta, Kortholti Disput. De
Philosophia Leibnitii &c. et variis Observantionibus aucta.
Cum praefatione Aug. Frid. Boeckii. Tübingen, Berger, 1771.
Tomus I/II.
Assessment:
To receive credit for the seminar students will be required to have no
more than three absences and to submit a final composition of 2500 words
on a topic of their creative choice that may also be graded as písemná
práce. (Specialization students will be required to submit a
longer final essay of 3500 words that may also be marked as písemná
práce.)
Weekly schedule and readings to be announced.
Essays due 31 January 2004
Objectives:
We shall examine and explore new lines of approach to a major figure in
European culture from the last three hundred and fifty years (which is
to say since the birth of the modern age), Benedictus de Spinoza
(1632-77), who today is enjoying a renaissance of interest in his
writings both in and outside of departments of philosophy and
literature: for example one of the finer texts on Spinoza in recent
years is authored by Warren Montag, a professor of English at Occidental
College in Los Angeles. An emphasis will be placed on how Spinoza
speaks to our contemporary situation, and to how his conceptual
discoveries and doctrines constitute a horizon to which we are still
demarcated. Leading twentieth and twenty-first century
commentators on Spinoza including Etienne Balibar, Gilles Deleuze and
Karl Jaspers will be used. The course is conducted in English.
Material:
Extracts from the following texts will be available in a course reader,
or available as single texts on reserve, at the English department
library
• Balibar, Etienne: Spinoza and Politics
(1985, trans. Verso, 1998).
• Deleuze, Gilles: Expressionism in Philosophy:
Spinoza (1968, trans. Zone, 1990).
• Deleuze, Gilles: “Spinoza
and the three ‘Ethics’ pp. 138-51 from Essays Critical and Clinical
(1993, trans. Minnesota 1997).
• Deleuze, Gilles: Spinoza:
Practical Philosophy (1970, trans. City Lights, 1988).
• Jaspers, Karl: Spinoza (1957, trans. Harvest,
1966).
• Montag, Warren: Bodies, Masses, Power: Spinoza
and his Contemporaries (Verso, 1999).
• Spinoza, Benedictus de: The Ethics (1677,
trans. 2002) in Spinoza: Complete Works, ed. and trans Samuel Shirley,
intro. Michael L. Morgan (Hackett, 2002).
• Spinoza, Benedictus de: Letters to Friend and Foe (trans. Philosophical, 1966).
Assessment:
To receive credit for the seminar students will be required to have no
more than three absences and to submit a final composition of 2500 words
on a topic of their creative choice that may also be graded as písemná
práce. (Specialization students will be required to submit a
longer final essay of 3500 words that may also be marked as písemná
práce.)
Weekly schedule and readings to be announced.
Essays due 31 January 2004.
Objectives:
To approach James Joyce’s (1882-1941) major work, Finnegans Wake
(1939), with audio, critical and theoretical matter, with particular
attention paid to the concept of artistic joy that the work gives both
Joyce and his readers.
Material:
• Joyce: Finnegans Wake (1939).
Selections from the following
critical and theoretical texts will be available in a course reader:
• Leo Bersani: “Against Ulysses” in The Culture of Redemption
(1990).
• Sheldon Brivic: Joyce’s Waking Women: An Introduction to
Finnegans Wake (1995).
• Matthew J.C. Hodgart & Ruth Bauerle:
• Joyce’s Grand Operoar: Opera in Finnegans Wake (1997).
• Eric McLuhan: The Role of Thunder in Finnegans Wake (1997).
• Jean-Luc Nancy: The Birth to Presence (trans. 1993).
• Erik S. Roraback: “Artistic Authority, Interpretation
and Economic Power: Joyce’s Finnegans Wake” (2003).
• William York Tindall: A Reader’s Guide to Finnegans Wake
(1969).
Audio material that we shall use:
• James Joyce: “James Joyce Reading: Selections from Ulysses
and Finnegans Wake” (1924)
Assessment:
To receive credit for the seminar students will be required to have no
more than three absences and to submit a final essay of 2500 words that
will be graded písemná práce. (Specialization students will need
to produce a longer final essay of 3500 words that will be graded
písemná práce.)
Weekly schedule and readings to be announced.
Essays due 1 June 2004.
Anotace:
Seminář je vhodný pro všechny zájemce o středověkou filosofii. Jako základní text nám poslouží český překlad spisu ibn Tufajla Živý syn bdícího. Při četbě a analýze tohoto „filosofického románu“ se setkáme s bohatým spektrem problémů typických pro arabskou a židovskou filosofii 12. století.
Znalost arabštiny ani hebrejštiny není podmínkou účasti. Seminář je určen studentům filosofie i religionistiky.
Na semináři bude vyžadována aktivní účast. Zápočet bude udělen za
písemný referát.
Doporučená literatura:
• LEAMAN, O. An Introduction to
Mediaeval Islamic Philosophy
• LEAMAN, O. History of Islamic Philosophy
• LERNER, R. ; MAHDI, M. Mediaeval Political Philosophy: A
Sourcebook
Anotace:
Středověká filosofie - skeletový pořad pro posluchače
filosofie (může být zapsán i jako výběrový pořad pro posluchače
filosofie nebo religionistiky). Kurs se dělí na dvě části:
1. část - Patristická a středověká filosofie (letní semestr 2003/04
- D. Rukriglová ; V. Němec)
2. část - Aristotelská tradice (zimní semestr 2003/04 - P. Dvořák):
pořad je věnován filosofickému dílu Tomáše Akvinského, Dunse Scota,
Viléma Ockhama a autorům druhé scholastiky s hlavním zaměřením na
jejich přínos v oblasti filosofie a logiky. Kurs přináší úvod do myšlení
těchto autorů a četbu ukázek z hlavních děl.
Atestace:
Z, Z, Zk - studenti 1. a 2. ročníku, kteří chtějí absolvovat kurs Středověké
filosofie, si musí zapsat obě části, v obou získat zápočet za
seminární práci a podrobit se na konci kursu souborné zkoušce.
Z, Z, Kv, Kv - studenti vyšších ročníků, kteří chtějí absolvovat skeletový
kurs, si musí rovněž zapsat obě části a v obou získat zápočet za
seminární práci, poté absolvují na konci kursu ústní zkoušku.
Z - posluchači, kteří chtějí získat zápočet z jedné části (příp. obou
částí) pořadu jako výběrového kursu, musí splnit požadavky k zápočtu v
dané části (seminární práce).
Témata přednášek v rámci kursu
středověké filosofie LS 2004 (V. Němec)
1. Úvod: Obecná charakteristika
patristického období; vztah křesťanství a filosofie v myšlení církevních
Otců; novoplatonismus jakožto zdroj filosofického myšlení Otců; základní
témata novoplatónské filosofie.
2. Marius
Victorinus: sebekonstituce božské substance v trojiční nauce
Maria Victorina a konstituce hypostazí v novoplatonismu; dialektika
negativní a afirmativní theologie; ontologická diference jsoucna a bytí;
3. Augustin:
pojetí vůle; struktura lidské mysli; cíl lidského života a blaženost;
poznání sebe a poznání Boha; srovnání s pojetím výstupu duše u Plótina a
Porfyria;
4. čas a věčnost; jsoucnost a nejsoucnost času; čas jakožto „rozloha
duše“; čas jakožto manifestace věčnosti; přítomnost a kontemplace;
5. Dionysios
Areopagita: hierarchické universum a výstup duše; jednota
božství a mnohost jmen: vnitrotrojiční diference a diferenciace
stvořitelských „vyjití“ (proodoi);
afirmativní, negativní a mystická theologie; srovnání s Proklem.
6. Boethius:
novoplatónské prvky v Útěše z
filosofie; problém interpretace spisu De hebdomadibus a jeho význam pro
středověkou filosofii; ontologická diference jsoucna a bytí u Boethia.
Témata přednášek v rámci kursu
středověké filosofie LS 2004 (D. Rukriglová)
1. Úvod do
problematiky. Překlady řeckých filosofických traktátů do
arabštiny. Arabský a židovský kalám.
2. Abu Nasr
al-Farabi. Přehled díla. Vliv Platóna a Aristotela. Politická
filosofie.
3. Averroes.
Přehled díla. Snaha po smíření řecké filosofie a islámského práva.
4. Averroes.
Komentáře k Aristotelskému Korpusu.
5. Maimonides.
Přehled díla. Teorie duše a aristotelská etika.
6. Maimonides.
Průvodce tápajících a umění tajného sdělení.
Course will be held in four
sessions: mondays 19. 4., 26. 4., 3.
and 10. 5. at 3 pm. Place: FFUK, nám. J. Palacha 2, room 225V
Pavel SLÁDEK:
Od midraše k Gaonovi z Vilna
(Úvod do komentářové literatury rabínského judaismu)
Anotace:
Soustavný výklad Hegelova díla včetně kritického přehledu
prací k tomuto dílu.
Seminář: četba z Fenomenologie ducha.
Anotace:
Ideje. - Duše. - Obec. - Kosmos.
Literatura:
• Platónovy dialogy
Anotace:
Doporučeno pro studenty nefilosofických oborů FF jako
splnění požadavku z filosofie
v rámci společného základu.
Podmínky atestace pro studenty: stanoví přednášející v rámci kursu
Literatura:
• TRETERA, I. Nástin dějin evropského
myšlení.
Anotace:
I. zimní semestr
1. Úvod (bibliografie, specifika
řeckého náboženství, řecká sakrální terminologie).
2. Posvátný prostor (typy sakrálních míst, mykénská a řecká posvátná
místa, temenos, oltář).
3. Chrám I (vznik a vývoj chrámu, struktura, termilogie, prvky typické
a výjimečné).
4. Chrám II (druhy svatyň dle účelu, způsoby jejich využití, smysl
jejich umístění v krajině a obci).
5. Příslušenství chrámu (kultovní socha, votivní dary, kněz a sakrální
osoby).
6. Oběť I (typy oběti, krvavá oběť, její fáze a významy).
7. Oběť II (nekrvavá obět, úlitba, modlitba).
8. Mýthos a rituál (typy mythů a jejich vztah ke kultické praxi).
II. letní semestr
1. Rituální čistota a poskvrněnost I
(terminologie a typologie miasmatu, čisté a nečisté).
2. Rituální čistota a poskvrněnost II (druhy katharmoi,
analýza významu).
3. Rites de passage (narození, přijímání mezi dospělé, sňatek, smrt).
4. Náboženská sexualita (sakrální a nesakrální sexualita, hieros
gamos).
5. Svátky I (kalendář, attické svátky, Panathénaje).
6. Svátky II (Búfonie, Thargelie, Héraia).
7. Hry a závody (Olympie, Nemea, hry a závody o svátcích).
8. Věštění I (techniky induktivního věštění).
9. Věštění II (orakulární věštění, věštírny, Delfy).
Základní literatura (tituly k jednotlivým tématům
budou uváděny na začátku přednášek):
• ZAIDMAN, L.
B. ; SCHMITT PANTEL, P. Religion in the ancient Greek City.
[Transl. by P. Cartledge]. Cambridge, 1992. [Fr. originál La
religion grecque. Paris, 1989.]
• BURKERT, W. Greek
religion. Oxford, 1985. [Orig. Griechische Religion.
Stuttgart, 1977.]
• NILSSON, M. P. Geschichte der griechischen Religion I-II. München, 1955
[1959].
• DES PLACES, E. La religion grecque. Paris, 1969.
• FERGUSON, J. Among the gods. London ; New York, 1989.
• BREMMER, J. N. Greek religion. Oxford, 1994.
• PRICE, S. Religions
of the ancient Greeks. Cambridge University Press, 2000 [3. vyd.].
• STENGEL, P. Die
griechischen Kultusaltertümer. München, 1920.
![]() |
Rozvrh 2003/04 | Verze pro tisk![]() |
© Moskyt | ![]() |
Aktualizováno: 9.9.2003 |