ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K SEMINÁŘŮM
2001/02
![]() |
Rozvrh 2001/2002 | Verze
pro tisk![]() |
Miroslav PETŘÍČEK: Hmota, tělo, vnímání. Filosofická
tradice v současném pohledu
Skeletový seminář: FILOSOFIE XX. STOLETÍ
Hlavní témata:
Diderot a J. J. Rousseau. - Osvícenecký materialimus v kontextu. - Filosofické
a literární konstrukce těla a hmoty. - Praktická filosofie: etika, nikoli morálka.
- Vtělená existence: volní a ne-volní, emoce a vášně. - Tělo, vina, duch a hmota:
fenomén rezistence. - Literatura a filosofie.
Knihy a autoři:
Henri Bergson, Maurice Merleau-Ponty, Renaud Barbaras, Denis Diderot,
Thomas Hobbes, Helvétius, Holbach, La Mettrie, free thinkers ve Francii (epikureismus
a atomismus v 17. století)
román v 17. a 18. století, E. Zola, D. H. Lawrence aj.
Seznam
literatury ke zkoušce ze skeletového semináře (pro 1.roč. FIL)
Anotace:
Cílem kursu je uvedení do problematiky fenomenologické filosofie
na základě elementárního výkladu pojetí jejího zakladatele s výhledy na jeho
kritiku u M. Heideggera. Kurs nepředpokládá žádné speciální znalosti, žádoucí
je základní obeznámenost s dějinami filosofie.
Kurs bude doprovázen četbou vybraných textů.
Anotace:
Filosofické základy evropského myšlení; jeho řecké a hebrejské kořeny,
jeho motivy, vývoj, tradice péče o duši. Kurs probíhá formou hromadné přednášky
i semináře. Proškolení je důkladné, ověřené několika písemnými pracemi studentů.
Podmínky
atestace pro studenty
Martin PUTNA: Latinské a řecké myšlení na přelomu
starověku a středověku
Anotace:
Přelom starověku a středověku, doba od zhruba druhé poloviny čtvrtého
století do poloviny sedmého století je předmětem zájmu několika vědních disciplín:
Končí zde zájem historiků antické literatury, začíná zde zájem medievistů.
Pro první je tato doba "už téměř ne", pro druhé "ještě téměř ne". Pro historiky
křesťanského myšlení je tato doba naopak dobou vytváření textového kánonu
tzv. patristiky. Přelom starověku a středověku je proto ideální dobou pro
mezioborové bádání, v našem případě na hraničním poli mezi literární komparatistikou
a religionistikou. Z tohoto pohledu budou také voleny ukázky "klasických"
textů tohoto období, s jejichž četbou (v češtině nebo v překladech do moderních
jazyků, s přihlížením k originálu) bude výklad kombinován. Přednáška volně
navazuje na přednášku Římská literatura ze zimního semestru, jakož i na loňské
přednášky Latinské myšlení a Vergilius v zrcadle interpretací a ještě volněji
na předloňské přednášky Órigenés a Literatura pozdní antiky (s prof. Evou
Stehlíkovou).
Atestace:
Předmět je zakončen zkouškou. Předpokladem k ní je aktivní účast na četbě.
Zkouška probíhá jako rozprava nad písemnou prací na jedno z témat předmětu,
podle volby posluchače.
Přehled konkrétních témat:
1) Latinská patristická klasika: Hieronymus, Augustinus, Ambrosius, Paulinus
z Noly. - Četba: Augustinus: O obci Boží
2) Řecká a latinská hagiografie: Athanasius, Sulpicius Severus, Apofthegmata,
počátky typologie světců. - Četba: Athanasius:
Život svatého Antonína, příp.: Sulpicius Severus: Život svatého Martina
3) Apokryfy: teologie a literárnost apokryfních textů. - Četba:
Pseudokléméns: Recognitiones
4) Náboženská dvojdomost pohansko-křesťanská: Nonnos z Panopole, Sidonius
Apollinaris. - Četba: Nonnos: Dionýsiaka
5) Monasticismus jako filosofie: Iohannes Cassianus, Basileios Veliký,
Benedictus z Nursie. - Četba: Benedictus: Řehole
6) Vergiliánství a solární monoteismus jako poslední religiozita pohanů:
Macrobius, Fulgentius. - Četba: Macrobius: Saturnálie
Výběrová přednáška
Anotace:
Cílem této přednášky je seznámit posluchače s myšlenkovými proudy
v židovské a arabské filosofii v období od 9. do počátku 13. století. V ZS
bude po historickém a terminologickém úvodu věnována pozornost především postavě
největšího židovského filosofa středověku, Moše ben Maimona a jeho spisům
Mišne Tóra a Průvodce tápajících. Okrajově budou vzpomenuti
jeho předchůdci - Saadja gaón, Ibn Gabirol a Juda ha-Lévy.
V LS se centrum zájmu přesune na díla nejvýznačnějších muslimských filosofů
Ibn Rušda, al-Fárábího a Ibn Bažži. Konkrétně na slavné spisy o harmonii:
Knihu o harmonii učení dvou mudrců, božského Platóna a Aristotela a
Knihu o harmonii mezi náboženstvím a filosofií.
Požadavky na zápočet: písemná práce v
rozsahu cca 10 stran
Požadavky na zkoušku: písemná práce a ústní pohovor
Doporučená literatura:
VAJDA, GEORGES. Introduction a la pensée juive du Moyen Age.
Paris : Vrin.
HUSIC, ISAAK. A history of medieval Jewish philosophy. New York.
History of Islamic philosophy. In NASR, SEYYED HOSSEIN ; LEAMAN, OLIVER
(eds.). Routledge history of world philosophies. London.
Anotace:
Seminář je zaměřen na četbu a interpretaci spisu O životosprávě, který
budou mít posluchači k dispozici v pracovním českém překladu. Pro studenty
hebraistiky bude rovněž připraven hebrejský text. Znalost hebrejštiny nebo
arabštiny je vítaná, není však podmínkou.
Požadavky na zápočet: aktivní prácce v
semináři a písemná práce v rozsahu cca 5 stran
Doporučená literatura:
HIPPOKRATÉS. O životosprávě; popřípadě další spisy z Corpus Hippocraticum
Anotace:
Soustavný výklad Hegelova díla včetně kritického přehledu prací
k tomuto dílu.
Seminář:
četba z Fenomenologie ducha.
Anotace:
Četba a rozbor námitek a odpovědí k Descartovým Meditacím navazující
na loňskou četbu tohoto díla.
Anotace:
Cílem přednášky je uvedení do filosofického myšlení, resp. probouzení
této schopnosti, a to nikoli cestou dějin filosofie, ale stručným obhlédnutím
hlavních tématických oblastí, soustředěných kolem filosofie člověka: zkušenost
a fenomén, prostor a čas, jazyk a řeč, pravda, vědění a věda, příroda a
technika, společnost a instituce, já a ty, osoba a dějiny, náboženství,
kultura a civilizace, člověk a svět.
Podmínky
atestace pro studenty
Literatura:
Sokol: Malá filosofie člověka.
Stanislav SOUSEDÍK: Modální pojmy v 9. knize Aristotelovy
Metafysiky
Anotace:
Četba 9. knihy Aristotelovy Metafyziky
a výňatků z komentáře Tomáše Akvinského a Jana Dunse Scota. Texty se budou
číst v jazicích originálů.
Literatura:
WOLF, URSULA. Möglichkeit und Notwendichkeit bei Aristoteles
und heute. München : Fink, 1979.
KNUUTILLA, SIMO. Modalities in medieval philosophy. London ; New
York, 1993.
Michael STAUDIGL: Kritik
und Radikalisierung der Phänomenologie bei Michel Henry
Inhalt:
Das Seminar setzt es sich zur Aufgabe, anhand des Textes "Die phänomenologische
Methode" die fundamentale Kritik nachzuzeichnen, die Michel Henry an der
klassischen Phänomenologie Husserls übt. Die Strukturen dieser Kritik sollen
dabei genauso erarbeitet werden, wie die Möglichkeiten, die der Phänomenologie
im Rahmen der damit verbundenen Radikalisierung eröffnet werden. Neben einer
Analyse von Henry und Husserl sollen hierbei zudem ausgewählte Texte Patockas
herangezogen werden, um mittels dieser die Bedeutung von Kritik und Radikalisierung
im Rahmen der Phänomenologie noch klarer fassen zu können. Didaktik: Einführung
in die Phänomenologie Henrys; gemeinsame Lektüre und Interpretation der
Texte; bei Interesse vertiefende Impulsreferate und Exkurse
Literatur:
HENRY, Michel. Die phänomenologische Methode. In Radikale Lebensphänomenologie.
Freiburg ; München : Alber 1992, s. 63-212.
HUSSERL, Edund. Die Idee der Phänomenologie [Fünf Vorlesungen].
Hamburg : Meiner, 1986. (Husserliana, Bd. II. Den Haag : Nijhoff, 1973).
PATOČKA, Jan. Die Bewegung der menschlichen Existenz. Stuttgart
: Klett-Cotta, 1991. Teil IV, "Schriften zur asubjektiven Phänomenologie",
265-452.
(Aristotelova Poetika na pozadí Platónovy filosofie a Sofoklova Krále Oidipa)
Anotace:
Kurs navazuje na loňský kurs "Mimésis a katharsis", jehož cílem bylo
sledovat proměny některých klíčových myšlenek mezi Platónem a Aristotelem
a během něhož byla podána interpretace prvních jedenácti kapitol Aristotelovy
Poetiky. V zimním smestru budeme pokračovat v interpretaci Aristotelovy
Poetiky a sledovat vybraná témata: soustředíme se především na problematiku
hamartia, "viny" či "pochybení", budeme však (tak jako v prvém roce)
i nadále sledovat otázku vztahu tragédie a filosofie a jejich vlivu na duši
a její pathé, problematiku mimésis a katharsis v souvislosti
s polaritou mythos-logos a otázky týkající se techné a jejího
vztahu k praxis a k božskému. V letním semestru se pak budeme věnovat
Sofoklově tragédii Oidipus král (a v menší míře i k dalším tragédiím)
a otázce, do jaké míry a v jaké podobě můžeme v této pro Aristotela nepochybně
paradigmatické tragédii klíčové motivy Poetiky skutečně nalézt.
Kurs není primárně zamýšlen jako četba textu v originále, k řeckému textu
Aristotelovy Poetiky i Sofoklova Krále Oidipa se však budeme
pravidelně obracet. Podmínkou udělení atestace je "patronát" nad vybranou
částí Aristotelovy Poetiky, případně referát či písemná práce k zvolenému
tématu. Absolvování loňského kursu není nutnou podmínkou.
Literatura:
a) vydání textu, překlady, komentáře Aristotelovy Poetiky:
KASSEL, R. Aristotelis de arte poetica
liber. Oxford, 1965. [OCT]
HALLIWELL, S. Aristotle Poetics [text
a překlad]. In HALLIWELL, S. et al. [ed.]. Aristotle, Poetics ; Longinus,
On the Sublime ; Demetrius, On Style. Cambridge [Mass.], 1996.
ELSE, G. Aristotle's Poetics : the
argument. [Text, překlad a komentář]. Cambridge, 1957.
LUCAS, D. W. Aristotle Poetics.
Oxford, 1968.
FUHRMANN, M. Aristoteles Poetik.
Stuttgart, 1976 [1982].
KŘÍŽ, A. Aristoteles Poetika.
Praha, 1948.
MRÁZ, M. Aristotelés : Poetika.
Praha, 1996.
b) další literatura k Poetice, k problematice hamarita a ke vztahu
Poetiky k tragédii a ke Králi Oidipovi zvlášť:
BELIFIORE, E. Tragic pleasures :
Aristotle on plot and emotion. Princeton, 1992.
GOLDEN, L. Aristotle on tragic and
comic mimesis. Atlanta, 1992.
HALLIWELL, S. Aristotle's Poetics.
London, 1986.
RORTY, A. O. (ed.). Essays on Aristotle's
Poetics. Princeton, 1992.
BREMER, J. M. Hamartia. Amsterdam,
1969.
CESSI, V. Erkennen und Handeln in
der Tragischen bei Aristoteles. Frankfurt, 1987.
JONES, J. On Aristotle and Greek
tragedy. London, 1962.
SÖFFING, W. Deskriptive und normative
Bestimmungen in der Poetik des Aristoteles. Amsterdam, 1985.
ZIERL, A. Affekte in der Tragödie
: Orestie, Oidipus Tyrannos und die Poetik des Aristoteles. Berlin,
1994.
c) literatura k Sofoklovi a především ke Králi Oidipovi:
DAWE, R. D. Sophokles : Oedipus Tyrannus.
Cambridge, 1982.
JEBB, R. C. Sophokles : the plays
and fragment. Part I, The Oedipus Tyrannus. Cambridge, 1893.
KAMERBEEK, J. C. The plays of Sophokles,
IV. Leiden, 1967.
O'BRIEN, M. J. Twentieth century
interpretations of Oedipus Rex. Englewood Cliffs, 1968.
KITTO, H. D. F. Poiesis : structure
and thought. Berkley, 1966.
REINHARDT, K. Sophokles. Frankfurt,
1976. [angl. překlad: Oxford, 1979.]
SEGAL, Ch. Oedipus Tyrannus : tragic
heroism and the limits of knowledge. New York, 1993.
VERNANT, J.-P. ; VIDAL-NAQUET, P. Myth
and tragedy in ancient Greece. New York, 1988.
WINNINGTON-INGRAM, R. P. Sophokles
: an interpretation. Cambridge, 1980.
Anotace:
Cílem semináře je vytvořit prostor, v němž by bylo možné
v pracovní podobě prezentovat a pokud možno zevrubně diskutovat výsledky
bádání pre- i postgraduálních studentů na poli antické filosofie. Předpokládáme,
že seminář budou navštěvovat především ti studenti, kteří již pracují na
svých diplomových či disertačních pracích v oboru antické filosofie, srdečně
zváni jsou však také další vážní zájemci. Seminář je možné zapsat v kombinaci
s kursem Platón: Parmenidés jako diplomní seminář. Podmínkou udělení
atestace je přednesení referátu a koreferátu v rámci semináře.
Anotace:
Výchozí otázou filosofické etiky je, zda mravní rozhodnutí jsou
ponechána na naší libovůli nebo zda existují objektivní, obecně platná hlediska,
která musíme při rozhodování respektovat. Podle teorie přirozeného zákona
nejsou mravní zásady relativní a jejich základem je přirozená povaha člověka.
Tato teorie má dlouhou tradici, sahající až do starověku. Její různé podoby
souvisí jednak s proměnami filosofického pojmu přirozenosti, jednak s různým
pojetím lidského subjektu.
Seminář je věnován analýze vybraných textů teoretiků přirozeného zákona:
Aristotelés, stoikové, Cicero, Augustinus, Gratian, Abealard, Tomáš Akvinský,
Duns Scotus, Suarez, Hobbes, Locke aj.
Seminář je dvousemestrální.
Podmínky atestace:
K zápočetu: koncem každého semestru prezence a pohovor k tématice
semináře, ke zkoušce navíc 20-ti stránková práce na téma související s tématikou
semináře.
Seznam
literatury ke zkoušce ze skeletového semináře (pro 1.roč. FIL)
Anotace:
Přednášky jsou určené pro všechny studijní obory na FF UK.
Podmínky atestace pro studenty: stanoví
přednášející v rámci kursu
Literatura:
TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení.
Anotace:
Přednášky jsou určeny pro oborvé studenty filosofie,
otevřeny jsou však i pro studenty jiných oborů. Na programu bude Bergson,
Marcel, Sartre, Teilhard de Chardin, Ricoeur, Lévinas.
Description:
This course will examine the tradition
of naturalism in ethics and politics. The naturalist tradition stems from
Epicurus and Lucretius, among the classics, and is developed more fully
in early modern philosophy by Spinoza and Hume, and in contemporary thought
by Deleuze. Naturalism in this sense means an ethic that is founded in
nature, e.g., in Spinoza's dictum that ethics is about what a body can
do. (This broad naturalist tradition has little to do with the contemporary
scientistic reduction of value to fact). For political philosophy, naturalism
means that politics is constituted by the forces or powers of the body
politic.
The approach of the course will be partly historical and partly contemporary;
ethics will be treated more fully in the first half, and politics more
so in the second. Readings in ethics will include Plato, Epicurus, Spinoza,
Hume, Nietzsche, Brentano, and Scheler; readings in politics include Hobbes,
Marx, Negri, Foucault, Deleuze and Guattari, and Agamben.
Central contemporary questions to be focused upon include: (1) what makes
up my body? (2) what is desire? (3) what are the powers of ndividuals
and collectives? (4) what is resistance? (5) what is affirmation?
Lectures will be primarily in English; discussion and seminars may be
in English or Czech.
Syllabus:
Part I: Naturalist Ethics
1 Introduction: naturalism in ethics and politics
2 Platos's Philebus: what is good?
3 Epicurus selections: an immanent philosophy of nature
4 Spinoza's Ethics, selections: what a body can do
5 Hume's Dialogues: thought, habit, and life
6 Nietszsche's Genealogy: a typology of morals
7 Brentano's Origin: feelings of love and hate
8 Scheler's Formalism, selections: a phenomenology of value
Part II: Naturalist Politics
9 Schmitt's Concept of the Political: what is politics?
10 Marx's Capital, selections: dialectics of value and the commodity form
11 Negri's Savage Anomaly, selections: philosophy of power
12 Foucault's Discipline and Punish, selections: disciplining the body
13 Deleuze's and Guattari's Thousand Plateaus: nomadic and sedentary power
14 Virilio, selections: speed and politics
15 Serres' Natural Contract: ecology and science
16 Agamben's Homo Sacer: the concentration camp and bare, naked life
Anotace:
Tématem dvousemestrové přednášky bude popis, analýza a interpretace
základních divinačních metod (zimní semestr) a nastínění povahy a činnosti médií,
věštíren a věštebných míst (letní semestr). V centru pozornosti bude stát Řecko
klasické doby, ale některé věštebné techniky budou sledovány v širším horizontu,
a to časovém (pozdní hellénismus, latinský středověk, renaissance), geografickém
(Řím, Byzanc, Orient) i žánrovém (přesahy do magie a filosofie). Jedním ze sledovaných
cílů bude též zkoumání podmínek, v nichž je předpovídání možné a smysluplné,
a odkrývání vazeb mezi věštěním, náboženstvím a kulturními matricemi.
Podmínkou absolvování kursu bude zápočtový esej (za zimní semestr) a zkouška
(za letní semestr). Podrobnosti budou upřesněny v úvodní přednášce.
Sylabus:
Zimní semestr:
1. Seznámení s problematikou a literaturou
2. Klédonomancie, fémomancie, brontoskopie, palmomancie
3. Kléromancie, rhabdomancie, numeromancie, rhapsódomancie
4. Geomancie, lithomancie, ofitomancie
5. Hydromancie, lekanomancie, katoptromancie, onychomancie, ooskopie
6. Hieroskopie, haimomancie, heparoskopie, ómoplatoskopie
7. Pyromancie, fótagogie, lichnomancie, libanomancie, kapnomancie
8. Ornithomancie
9. Oneiromancie, incubatio
10. Další ominální techniky (alektryomancie, alfitomancie aj.)
Letní semestr:
1. Inspirační divinace a věštec
2. Věštění prostřednictvím média
3. Nekromancie a Épeiros
4. Dódóna
5. Dydima
6. Klaros, Siwa, Mallos a jiné menší věštírny
7. Delfy
8. Věštby
9. Věštění a filosofie
Základní primární texty:
CICERO. De divinatione.
APOLLODÓROS.
PLÚTARCHOS [delfské spisy].
JAMBLICHOS. De myst. egypt. (3. kniha)
Základní sekundární literatura:
BOUCHÉ-LECLERCQ, A. Histoire de la divination dans l´antiquité
I-IV. Paris, 1879-82.
HALLIDAY, W. R. Greek divination. London, 1913.
FLACELIERE, R. Devins et oracles grecs [angl. př.: Greek oracles.
London, 1965, 1976 (2. vyd.)].
BLOCH, R. La divination dans l´antiquité. Paris, 1984.
PARKE, H. W. Greek oracles. London, 1967.
DELATTE, A. La catoptromancie grecque et ses dérivés. Paris, 1932.
PARKE, H. W. The oracles of Apollo in Asia minor. London, 1985.
PARKE, H. W. The oracles of Zeus : Dodona, Olympia, Ammon. Cambridge,
1967.
PARKE, H. W. - D. E. Wormell, The Delphic Oracle I-II, Oxford 1956.
AMANDRY, P. La mantique apollinienne a Delphes. Paris, 1950.
VANDENBURG, P. Das Geheimnis der Orakel. München, 1981
[slov. př.: Bratislava, 1983].
![]() |
Rozvrh 2001/2002 | Verze
pro tisk![]() |
© Moskyt | ![]() |
Aktualizováno: 02.09.2002 |