Tomá‘ HALÍK:
KŘESŤANSTVÍ II
Anotace:
Dvousemestrový kurs je určen předev‘ím pro religionisty, ale i pro zájemce
z jiných oborů (druhý semestr je vhodný zejména též pro studenty politologie).
(Volně navazuje na Křesťanství I.- christologie, absolvování prvního kursu
v‘ak není podmínkou). První semestr bude věnován historickému přehledu hlavních
směrů, etap a postav křesťanské spirituality od biblických kořenů
po současnost. Zvlá‘tní pozornost bude věnována křesťanské mystice. Druhý
semestr bude zaměřen na dějiny křesťanského sociálního my‘lení – stručně
o biblických zdrojích a „předdějinách“ křesťanského sociálního učení ve
starověku a středověku, podrobněji o katolické sociální nauce (1891-1991)
a jejích alternativách a paralelách (teologie osvobození a neokonzervativní
křesťan‘tí političtí myslitelé v současných USA ).
Literatura:
- Aumann J., Křesťanská spiritualita v katolické tradici. Praha: Karolinum,
2000
- Sudbrack, J., Mystika. Kostelní Vydří, 1995
- Mistr Eckhard a středověká mystika. (ed. Sokol, J.) Praha,1993.
- Vybraná díla sv. Augustina, Eckharta, Jana od Kříže, Terezie z Avily
apod.
- Sociální encykliky. Praha: Zvon, 1996
- Novak M., Filosofie svobody. Praha: Vy‘ehrad,1998
Tomá‘ HALÍK: PSYCHOLOGIE
NÁBOŽENSTVÍ
Anotace:
Dvousemestrový kurs nabízí pro religionisty, psychology a zájemce z jiných
oborů předev‘ím historický přehled hlavních směrů, postav a tématických
oblastí psychologie náboženství od jejího vzniku (resp. „předdějin“) po
současnost. Zvlá‘tní pozornost bude věnována pojetí náboženství v hlubinné
psychologii – u S. Freuda a C.G. Junga.
Literatura:
- Wulff, D.M., Psychology of Religion. New York, 1997
- Freud, S., Totem a tabu. Praha, 1991
- Freud,S., Nespokojenost v kultuře. Praha, 1998
- Jung, C.G., Gesammelte Werke, 11.Band. Zürich – Stuttgart,
1963 (nebo angl.: Collected Works, Vol. 11. Princeton, 1969)
- Vybraná díla W. Jamese, E. Ericsona, V. Frankla, E. Fromma aj.
Tomá‘ HALÍK, M. C.
PUTNA: NÁBOŽENSTVÍ V ČESKÉ KULTUŘE XIX. a XX.STOLETÍ
Anotace:
Semestrový kurs vhodný pro studenty religionistiky, komparatistiky a zájemce
z jiných oborů.
Zabývá se postojem významných postav českého my‘lení k náboženství – od
Bolzana a Havlíčka přes Masaryka po Patočku a Havla. Klade si otázku,
zda lze vystopovat určité charakteristické rysy „české spirituality“, případně
proudy tradice nábožensko-filozofického my‘lení.
Literatura:
- Spor o smysl českých dějin 1895-1938. (ed. Havelka, M.).Praha: Torst,
1995
- Putna M., Česká katolická literatura 1848- 1918. Praha: Torst, 1998
- Příslu‘né ukázky z děl B. Bolzana, K. Havlíčka, T. G. Masaryka, K.
Čapka, F. X. Šaldy, J. L. Hromádky, J. Durycha, M. Martena, V. Černého,
J. Patočky, J. Zvěřiny, V. Havla aj.
James HILL(ZS)
a Josef MOURAL(LS): ÚVOD DO EMPIRISMU
Zimní semestr:
Anotace:
V zimním semestru se budeme zabývat filosofií Johna Locka a Georga Berkeleyho.
Následující plán není vyčerpávající, ale poskytuje přehled hlavních témat:
1. Úvod a historický kontext
2. Lockův Esej a jeho cíle
3. Vrozené ideje
4. Vněj‘í smysl a reflexe
5. Osobní identita
6. Primární a sekundarní kvality: Lockovo rozli‘ení
7. Entuziasmus a sná‘enlivost
8. Berkeleyho imaterialismus
9. Abstraktní ideje
10. Čas, kauzalita a Já
11. Berkeley a nová věda
12. Berkeley proti skepticismu
Literatura:
hlavní texty:
- Locke, Esej o lidském rozumu (An Essay concerning Human Understanding)
- Locke, Dopis o toleranci (Letter on Toleration)
- Berkeley, Pojednání o základech lidského poznání (Treatise concerning
the Principles of Human Knowledge)
- Berkelely, Tři dialogy mezi Hylantem a Filonúem (Three Dialogues
between Hylas and Philonous)
dal‘í četba:
- Bacon, Nové organon (první kniha)
- Descartes, Meditace o první filosofii
- Gassendi, Páté námitky k Descartesovým Meditaciím.
- Hobbes, Leviathan (1-5, 34)
krátký výběr sekundární literatury:
- Priest, Stephen, The British Empiricists
- Woolhouse, R.S. The Empiricists
- Ayers, M.R. Locke: Epistemology and Ontology
- Chappell, Vere (ed.), The Cambridge Companion to Locke
- Yolton, John, A Locke Dictionary
- Ayers, M.R., Introduction to George Berkeley: Philosophical Works
- Luce, A.A., Berkeley’s Immaterialism
- G.J. Warnock, Berkeley
Letní semestr:
Anotace:
Tématem předná‘ek bude filosofie Davida Huma (1711-1776).
Zvlá‘tní pozornost bude věnována celkovému rázu jeho pozice, skepticismu,
filosofii mysli a filosofii náboženství. Budou též diskutovány některé nověj‘í
interpretace Huma a jeho začlenění do vývoje novověké filosofie s přihlédnutím
k problematice osvícenství a protiosvícenství.
Předmětem seminární četby bude Humovo Zkoumání o lidském
rozumu (1748), krásný, důležitý a v mnohém dosud záhadný spis.
Literatura:
- David Hume, Zkoumání o lidském rozumu = An
Enquiry concerning Human Understanding
- David Hume, Dialogues concerning Natural Religion
(= Rozmluvy o náboženství přirozeném)
Juraj
HVORECKÝ: FILOZOFIA MYSLE
Anotace:
Cieľ predmetu: Oboznámiť sa so základnými stratégiami rie‘enia problému
myseľ - telo v analytickej filozofii a priblížiť niekoľko ‘pecifických problémov
z tejto oblasti. Témami predná‘ok v prvej polovici semestra budú jednotlivé
teórie, ktoré sa pokú‘ajú rie‘iť psychofyzický problém, najmä dualizmus,
behaviorizmus, teória identity, eliminativizmus, funkcionalizmus a post-funkcionálne
rie‘enia. V druhej časti sa bliž‘ie pozrieme na dva základné druhy mentálnych
stavov (propozičné postoje a pocity). Pokúsime sa odpovedať na otázku ako
propozičné postoje získavajú svoje obsahy a pozrieme sa na diskusiu o externalizme
a internalizme obsahov mentálnych stavov. Záver semestra budeme venovať
problému vedomia a debate o mieste fenomenálnych aspektov mentálnych stavov
v materialistickej koncepcii mysle.
Predpoklady na zvládnutie predmetu: pasívna angličtina je nevyhnutná,
aktívna je výhodou; výhodou je aj orientácia v základných pojmoch analytickej
filozofie.
Predpoklady udelenia zápočtu: aktívna účasť, vedenie jedného seminára,
oponentúra jedného seminára a záverečná esej. Esej v če‘tine rozsah 10 strán,
v angličtine 8.
Literatura:
Predná‘ajúci zaistí v‘etky texty v origináloch a/alebo prekladoch do slovenčiny
a če‘tiny. povinná
- Descartes, R., 6. meditácia. Meditácie o prvej filozofii.
- Ryle, G., Concept of Mind. New York: Barnes & Noble, 1949. Vybrané
časti.
- Smart, J.C. Zmyslové vnemy a procesy mozgu.
- Davidson, D., Mentálne udalosti, in Čin, myseľ, jazyk, Bratislava:
Archa, 1997. Anglicky Mental Events, in Essays on Actions and Events,
Oxford: OUP, 1980.
- Dennett, D., Intencionálna stratégia a jej fungovanie. Anglicky True
Believers, in Intentional Stance, Cambridge: MIT Press, 1990.
- Putnam, H. The Nature of Mental States, in Beakly, B. a Ludlow, P.,
Philosophy of Mind, Cambridge: MIT Press, 1992.
- Searle, J., Mohou počítače myslet?, in Mysl, mozek a věda, Praha:
Mladá Fronta, 1994, s. 28-43.
- Fodor, J., Fodor's Guide to Mental Representation, in Theory of Content
and Other Essays, Cambridge: MIT, 1992.
- Nagel, T., Aké je to byť netopierom? Anglicky How is it like to be
a bat?, in Mortal Questions, Cambridge: CUP 1979.
- Jackson, F., Epiphenomenal Qualia, Philosophical Quaterly 32: 127-132
+ Churchland, P., Knowing qualia, in Matter and Consciousness, Cambridge:
MIT Press, 1984.
- Tye, M., Inverted Earth, Swampman, and Representationism, nepublik.
manuskript
- Dennett, D., Toward a cognitive theory of consciousness, in Brainstorms,
Cambridge: MIT Press, 1981.
doplnková
- Rey, G., Contemporary Philosophy of Mind, Oxford: Blackwell, 1997.
- Hannan, B., Subjectivity and Reduction, Boulder: Westview, 1994.
- Nosek, J., Mysl a tělo v analitycké filosofii, Praha: Filosofia 1997.
Radek CHLUP: BOZI
A LIDÉ V ÍLIADĚ
Anotace:
Kurz bude religionistickou četbou Homérovy Íliady. Cílem je důkladně rozebrat
v‘echny pasáže, které se týkají vztahu bohů a lidí, popř. v nějakém jiném
smyslu vypovídají o homérském náboženství. Zároveň budeme věnovat pozornost
i základním otázkám literárním a kompozičním, a půjde tedy i o celkový úvod
do četby homérských eposů. Při četbě budeme používat Vaňorného překlad (jehož
obstarání se v‘ech účastníkům silně doporučuje), nejzajímavěj‘í pasáže pak
budeme číst přímo řecky. Znalost řečtiny nicméně není podmínkou – neřečtináři
mohou i zde sledovat text v překladu a účastnit se až diskuse.
Radek CHLUP: PŘEKLADATELSKÝ
SEMINÁŘ ŘECKÝCH TEXTŮ
Anotace:
Kurz je určen pro každého, kdo má v úmyslu se pustit
do překládání z řečtiny. Na seminářích budeme překládat vybrané řecké texty
(Platón, Plútarchos aj.), budeme diskutovat o různých překladových možnostech
a upozorňovat na základní chyby, kterých se začátečníci dopou‘tějí. Slu‘ná
znalost řečtiny je podmínkou.
Ivan CHVATÍK: INTERPRETACE
A PŘEKLAD ARISTOTELOVY VII. KNIHY METAFYZIKY (POJEDNÁNÍ O BYTÍ A JSOUCNU)
Anotace:
Interpretace a překlad Aristotelova pojednání o bytí a jsoucnu,
známého jako VII. kniha (Z) Metafyziky, za pomoci překladu a interpretace
doktorské disertace Rudolfa Boehma: Das Grundlegende und das Wesentliche,
Den Haag, Nijhoff 1965. Interpretační a překladatelský kurs k základním
pojmům Aristotelské filosofie z hlediska post-heideggerovské hermeneutiky.
Předpokládá se znalost němčiny, vítána je znalost staré řečtiny, latiny,
angličtiny, francouz‘tiny.
Jindřich KARÁSEK
a Jiří CHOTAŠ: KANTOVA TEORIE ESTETIKY
Charakterizace:
Filosofie 18. století, Kant, filosofie estetiky, filosofie přírody
Anotace:
K nejtypičtěj‘ím znakům Kantovy teorie estetiky patří
skutečnost, že problematiku krásna Kant rozvíjí na pozadí analýzy
soudů, které o fenoménech krásna resp. krásných předmětech vypovídáme. Tak
jako je v Kritice čistého rozumu ústředním problémem otázka "Jak jsou
možné syntetické soudy a priori?", v Kritice praktického rozumu otázka
"Jak jsou možné praktické soudy čistého rozumu?", je tedy ústředním
problémem Kritiky soudnosti otázka "Jak jsou možné obecně platné estetické
soudy?". Ře‘ením této otázky, které Kanta vedlo
k formulaci estetické teorie, otevírající nové porozumění krásnu a
vzne‘enu, nebyl ov‘em je‘tě zdaleka vyčerpán systematicko- historicky potenciál
"Kritiky soudnosti". Neméně významnou a historicky podnětnou součástí
tzv. "Třetí kritiky" se stala analýza teleologické soudnosti, v níž se Kant
pokusil o pojetí přírody jako organismu a o teoretické uchopení fenoménů,
poukazujících na přítomnost rozumových účelů resp. "rozumu" v přírodě.
Záměrem kurzu je seznámit studenty se základními
problémy Kritiky soudnosti a jejich interpretačními možnostmi. Předpokladem
zápočtu bude aktivní účast v semináři a napsání klauzurní práce.
Literatura:
primární:
- Jakékoliv německé vydání "Kritiky soudnosti"
resp. vydání české
sekundární:
- J. Kulenkampf (vyd.), Materialien zur Kants
"Kritik der Urteilskraft", Frankfurt a.M. 1974.
- P. Guyer, Kant and the Claims of Taste, Cambridge
(Mass.)/London (Engl.) 1979.
- W. Bartuschat, Zum systematischen Ort von Kants
Kritik der Urteilskraft, Frankfurt a.M. 1972.
- E. Shaper, Taste, sublimity, and genius: The
aesthetics of nature and art, in: The Cambridge Companion
to Kant, Cambridge 1989, 367-393.
Jindřich
KARÁSEK: SEBEVĚDOMÍ A MYŠLENÍ II
Charakterizace:
Filosofie 18. a 19. století, Fichte, transcendentální filosofie, teorie
poznání. Anotace: Kurz
systematicky navazuje na výběrový seminář "Sebevědomí a my‘lení I" (ZS
1999/LS 2000), jehož východisko tvořila interpretace Descartovy 2. Meditace.
Na tuto interpretaci navazoval výklad Kantových analýz sebevědomí
a jeho funkce při konstituci zku‘enosti, provedených v tzv. "Transcendentální
dedukci kategorií" Kritiky čistého rozumu. Funkce
sebevědomí při konstituci na‘eho poznání objektů je tématem rovněž
Fichtových analýz fenoménu sebevědomí. Jak ov‘em upozornil D. Henrich
("Fichtes ursprüngliche Einsicht"), jde v těchto analýzách Fichte "za" Kanta,
protože mu na rozdíl od Kanta nejde o vysvětlení fenoménu sebevědomí
na základě analýzy kategoriálně zaji‘těné syntetické jednoty rozmanitosti
názoru, nýbrž o jeho vysvětlení na základě analýz sebevztahu Já. Descartovo
metafyzické pojetí Já jako "res cogitans" Kant překonal tím, že z
něj učinil funkci poznání. Fichte zde jde je‘tě dál v tom ohledu,
že soustřeďuje metodickou pozornost na Já samotné a jeho akt sebevztahu,
k jehož popisu volí v pozdní fázi svého my‘lení metaforu vidění. Zdá
se, že tím Fichte skutečně zavr‘uje ideu kantovského "nezvěcňujícího",
funkcionálního či transcendentálního pojetí sebevědomí. Záměrem
kurzu je prostřednictvím detailního výkladu Fichtových textů uvést
studenty do základních problémů Fichtovy filosofie a problematiky konstituce
sebevědomí.
Literatura:
primární:
- Fichtes Werke, vyd. I. H. Fichte, Berlin 1971
sekundární:
- D. Henrich, Fichtes ursprüngliche Einsicht,
in: Subjektivität und Metaphysik, Festschrift für Wolfgang Cramer,
vyd. D. Henrich/H. Wagner, Frankfurt a.M. 1966, s. 188-232.
- J. Stolzenberg, Fichtes Begriff der intellektuellen
Anschauung. Die Entwicklung in den Wissenschaftslehren von 1793/94 bis
1801/02, Stuttgart 1986
- F. Neuhouser, Fichte´s Theory of Subjectivity,
Cambridge 1990
- J.-P. Mittmann, Das Prinzip der Selbstgewißheit:
Fichte und die Entwicklung der nachkantischen Grundsatzphilosophie,
Bodenheim 1993
- J. Brachtendorf, Fichtes Lehre vom Sein. Eine
kritische Darstellung der Wissenschaftslehren von 1794, 1798/99 und
1812, Paderborn 1995
- G. Zöller, Fichte´s Transcendental Philosophy.
The Original Duplicity of Inteligence and Will, Cambridge 1998
Filip KARFÍK:
SVĚT A ČLOVĚK V PLATÓNOVĚ TIMAIU
(č. 402, resp. 502 Seznamu předná‘ek FF UK 2000/2001)
Anotace:
Předná‘ka a seminář věnované soustavnému výkladu Platonova dialogu Timaios.
Podkladem pro seminář bude připravovaný nový překlad dialogu.
Přehled témat:
1. Obec a dějiny 17a1-27d4
2. Prolog: vzor, obraz, demiurg 27d5-29d6
3. Dobro, intelekt, du‘e, živá bytost 29d7-31b3
4. Tělo světa 31b4-34a7
5. Du‘e světa 34a8-36d7
6. Logos světa 36d8-37c5
7. Čas světa 37c6-39e2
8. Čtvero živých bytostí. Kosmická teologie 39e3-41a6
9. Antropogeneze: dílo otce 41a7-42e4
10. Antropogeneze: dílo dětí 42e4-45b2
11. Fyziologie a teleologie zraku a sluchu 45b2-47e2
12. Intelekt a nutnost. ‘Třetí rod’ 47e3-53c2
13. Struktura a transmutace živlů 53c4-57c6
14. Pohyb, klid a diferenciace živlů 57c7-61c1
15. Teorie smyslového vnímání 61c2-68d7
16. Rekapitulace 68e1-69d6
17. Smrtelné části du‘e 69c8-73a8
18. Z čeho je utkáno lidské tělo
73b1-76e6
19. Vegetativní život. Metabolismus. Smrt 76e7-81e5
20. Nemoci těla 81e6-86a8
21. Nemoci du‘e 86b1-89d1
22. Péče o du‘i 89d2-90d7
23. Koloběh životů 90e1-92c3
24. Epilog 92c4-9
Literatura:
řecký text:
- in: Platonis opera, rec. I. Burnet, tomus IV,
Oxford 1902 a dal‘í vydání.
český překlad:
- Platon, Timaios a Kritias, přel. F. Novotný,
Laichter, Praha 1919, Oikúmené Praha 19962.
základní moderní literatura k Platónovu Timaiu:
- Th.H.Martin, Études sur le Timée de Platon,
I-II, Paris 1841, 19812.
- R.D.Archer-Hind, The Timaeus of Plato, London
- New York 1888, 19732.
- A.E.Taylor, A Commentary on Plato’s Timaeus,
Oxford 1928.
- F.M.Cornford, Plato’s Cosmology, London 1937
a dal‘í vydání.
- L.Brisson, Le meme et l’autre dans la structure
ontologique du Timée, Paris 1974, Sankt Augustin 19942.
Požadavky k atestacím:
kolokvium ZS
Znalost Platónova Timaia v rozsahu probraném v ZS.
Znalost komentáře F.M.Cornforda, Plato’s Cosmology,
v témže rozsahu.
Zku‘ební otázky odpovídají vý‘e uvedeným tématům.
Kolokvium se koná formou ústního pohovoru.
Zápočet ZS
Povinná četba:
- Platón, Ústava, Zákony X
- E. Hussey, Presokratici, Rezek, Praha 1997
- P. Rezek (vyd.), Kosmos a živly, OIKOYMENH,
Praha 1992
Zápočet se koná formou ústního pohovoru.
Kolokvium LS
Znalost Platónova Timaia v rozsahu probraném v LS.
Znalost komentáře F.M.Cornforda, Plato’s Cosmology,
v témže rozsahu.
Zku‘ební otázky odpovídají vý‘e uvedeným tématům.
Kolokvium se koná formou ústního pohovoru.
Zápočet LS
Povinná četba:
- Platón, Symposion, Faidón, Faidros
- D. Ross, Plato’s Theory of Ideas, Oxford 1951,
nebo Ch. Kahn, Plato and the Socratic Dialogue, Cambridge 1996, nebo
jiná cizojazyčná monografie o Platónovi podle domluvy s vyučujícím.
Písemná práce k interpretaci Platónova Timaia v rozsahu
cca 10 stran; téma práce nutno stanovit dohodou s vyučujícím.
Petr KOLÁŘ:
PRAVDA A FAKT
Anotace:
Jedním z centrálních témat analytické filosofie je otázka, zda
je možno pojem pravdy explikovat či definovat pomocí nějakých jiných, základněj‘ích
pojmů. Tato otázka má dvě stránky: jednak je to obecný problém možnosti,
formy a obsahu takové analýzy (viz např. Frege, Blackburn, Davidson) a jednak
jde o "technický" problém, spočívající v tom, že jsou jistá principiální
omezení formální definice pojmu pravdivosti (viz např. Tarski). Teorie pravdy
jsou zaměřeny buď na
- definování samotného pojmu pravdy pomocí nějakých základněj‘ích pojmů
(např. korespondenční teorie pomocí pojmu korespondence nebo Tarského
sémantická koncepce pomocí pojmu splňování), anebo na
- stanovení kritérií pravdivosti (např. koherenční teorie pomocí pojmu
koherence), anebo na
- prokázání, že samotný pojem pravdy je nadbytečný (např. redundanční
či minimalistická teorie)
Seminář je zaměřen na vývoj názorů na povahu pravdy v analytické filosofii;
podrobněji se budeme zabývat předev‘ím moderními formami korespondenční
teorie pravdy a souvisejícími teoriemi faktů. Slogan korespondenční teorie
pravdy zní: Tvrzení je pravdivé, právě když koresponduje s fakty. Ale co
je to "tvrzení", "fakt"a "korespondovat"? Při četbě a interpretaci textů
budeme pracovat předev‘ím s vybranou "standardní" primární literaturou (Austin,
Davidson, Frege, Russell, Tarski), novodobými provokativními texty (Blackburn,
Horwich) a respektovanými přehledovými texty (Haack, Kirkham). Kurs předpokládá
alespoň pasívní znalost anglického jazyka a elementární znalost moderní
logiky (tj. cokoli si pamatujete - pokud vůbec něco - ze základního kursu
výrokového a predikátového počtu). Výhodou je předchozí absolvování kursu
"Filosofie a logika".
Hlavní témata
- Intuitivní obsah pojmu pravdy.
- Je pravda analyzovatelná?
- Přehled 'tradičních' teorií pravdy: redundanční (minimalistická teorie),
korespondenční teorie, koherenční teorie, pragmatická teorie, Tarského
sémantická koncepce.
- Teorie faktů: dvě základní pojetí faktů: fakty jazykové a ontologické.
- Korespondenční teorie pravdy založená na pojmu faktu: logické a filosofické
problémy.
- Vztah Tarského sémantické koncepce a korespondenční teorie.
Literatura:
- Austin,J.L. (1964), Truth. In: Pitcher, G. (ed.), Truth. Prentice-Hall,
New York.
- Davidson,D. (1969), True to The Facts. The Journal of Philosophy,
66.
- Davidson, D. (1990), The Structure and Content of Truth. The Journal
of Philosophy, No.6.
- Blackburn,S. (1984), Spreading the Word. Oxford University Press.
- Frege,G. (1956), The Thought: A Logical Enquiry. Mind, Vol. LXV,
No. 259. (Též slovensky v překladu I.Hanzela, My‘lienka: Logické skúmanie.
Organon F, III/3 (1996). Též česky v překladu J. Fialy, My‘lenka. Logické
zkoumání. Scientia & Philosophia, 6/1994.)
- Haack,S. (1978), Philosophy of Logics. Cambridge University Press.
- Horwich,P. (1990), Truth. Basil Blackwell.
- Kirkham,R.L. (1992), Theories of Truth: A Critical Introduction.
MIT Press, Cambridge, Mass.
- Kolář,P. (1994a), Řeč faktů a logika. Filosofický časopis , 6/1994.
- Kolář,P. (1997), Indirect Correspondence and Tarskian Truth. In:
Peregrin,J. (ed.), The Nature of Truth (If Any). Filosofia, Praha.
- Kolář, P.: Argumenty filosofické logiky. Filosofia, Praha 1999.
- Pendlebury,M.: Facts as Truthmakers. Monist, 69/1986.
- Russell, B. (1906-7), On the Nature of Truth. Proceedings of the
Aristotelian Society, Vol.VII.
- Russell,B. (1912), The Problems of Philosophy. Oxford University
Press, Oxford - New York (Seventeenth impression 1991).
- Russell,B. (1956), Logic and Knowledge. Edited by Marsh,R.Ch., Allen
& Unwin, London.
- Tarski, A.: The Concept of Truth in Formalized Languages. In: Tarski,
A.: Logic, Semantics, Metamathematics. Oxford, Clarendon Press 1956.
Tarski, A. (1944), The Semantic Conception of Truth and the Foundations
of Semantics. In: F.Zabeeh & A.Jacobson (ed.), Readings in Semantics.
Univ. of Illionis Press, Urbana - Chicago - London, 1974. Původně publikováno
v Philosophy and Phenomenological Research, IV, 3. (Též slovensky v překladu
A. Ri‘ky, Sémantická koncepcia pravdy a základy sémantiky. Organon F,
1/1995.)
Pavel KOUBA a
Filip KARFÍK : MÍSTO, PRÁZDNO, ČAS:
ARISTOTELES, PHYS.IV
Anotace:
Četba a interpretace klíčových kapitol knih III a IV Aristotelovy Fyziky,
zejm. III 1-3 (pohyb), IV 1-5 (místo) a IV 10-14 (čas). Seminář bude veden
otázkou tematizace času a prostoru (místa) u Aristotela.
Literatura:
text:
- Aristotelis Physica, recognovit brevique adnotatione critica instruxit
W.D.Ross, Oxford 19562 a dal‘í vydání.
překlady:
- Český: A. Kříž. Anglický: R.P.Hardie - R.K.Gaye.
- Německý: H. Wagner. Francouzský: H.Carteron; P.Pellegrin.
- Ruský: V.P.Karpnov.
komentáře:
- W.D.Ross, Arostotle's Physics. A revised text with introduction and
commentary, Oxford 1936.
- Wagner, Aristoteles. Physikvorlesung, Berlin 1967.
základní monografie:
- W.D.Ross, Aristotle, Fifth edition, revised 1949 a dal‘í vydání.
- I.Düring, Aristoteles. Darstellung und Interpretation seines
Denkens, Heidelberg 1966.
- A.Mansion, Introduction a la physique de Platon, Louvain - Paris2
1946.
- F.Solmsen, Aristotle's System of the Physical World, Cornell Univ.
Press 1960.
- W.Wieland, Die Aristotelische Physik, Göttingen 1962.
- J.Patočka, Aristoteles, jeho předchůdci a dědicové, Praha 1964.
Odkazy na dal‘í literaturu v průběhu semináře.
Pavel KOUBA a
Tomá‘ DIMTER : ROZUM, ŘEČ A KRITIKA
(Filosofie XIX. století)
Anotace:
Dvousemestrový kurs, rozdělený na předná‘ku a četbu
(celkem 4 hod. týdně). Jde o kurs středně náročný, který předpokládá elementární
znalost problematiky německého idealismu, zejména Kantova kriticismu.
Ze ‘irokého spektra my‘lení minulého století, jehož
východiskem je kritika hegelovské metafyziky sebe-poznávajícího absolutna,
se kurs soustředí “na předehru” tohoto vývoje, na kritiku osvícenského pojetí
racionality v tzv. “době Goethově”, kdy je – předev‘ím v polemické návaznosti
na Kanta – poprvé samostatně tematizována dějinnost a řečový charakter my‘lení.
Tematickým těži‘těm kursu bude tedy vztah rozumu a
jazyka, který se manifestuje jako základní problem rané hermeneutiky. Hlavními
postavami jsou zde F. Schlegel, F. D. E. Schleiermacher, J. G. Hamann a
J. G. Herder. V letním semestru se kurs soustředí
na problém dějinnosti mezi Herderem a Diltheyem.
Literatura:
sekundární:
- J. Grondin: Úvod do hermeneutiky. Praha, Oikúmené
1997
- H.-G. Gadamer: Problém dějinného vědomí. Praha,
Filosofia 1994.
- H. Ineichen: Philosophische Hermeneutik. Freiburg/München,
Verlag Karl Alber 1991.
- R. S. Leventhal: The Disciplines of Interpretation.
Lessing, Herder, Schlegel and Hermeneutics in Germany 1750-1800. Berlin/New
York, Walter de Gruyter 1994.
- R. Huch: Die Romantik I, II. Leipzig 19082.
- J. Wach: Das Verstehen. Grundzüge einer Geschichte
der hermenutischen Theorie im 19. Jahrhundert, Bd 1-3, Tübingen, Mohr
1926, 1929, 1933.
- W. Dilthey: Vznik hermeneutiky (Život a dejinné
vedomie, Ba, Pravda 1980)
četba ZS 2000/01:
- J. G. Hamann: Aesthetica in nuce, dostupné
v Reclam jun., Stuttgart 1968.
- F. Schlegel: Über die Unverständlichkeit, Athenäum,
Bd. 3, 1800.
- F. Schlegel: Philosophische Lehrjahre 1798-1806,
I. Teil, KA XVIII, Abt. II, München 1963.
- F.D.E. Schleiermacher: „Allgemeine Hermeneutik“
von 1809/10, Berlin/New York, Walter de Gruyter 1984.
- F.D.E. Schleiermacher: Über den Stil
(1790/91), in: F.D.E: Schleiermacher, Jugend-schriften 1787-1796, KGA,
Hg. Von G. Meckenstock, Berlin/New York, Walter de Gruyter 1984.
- F. Ast: Grundlinien der Gramatik, Hermenutik
und Kritik, Landshut, Thoman 1808.
- J. G. Herder: O původu řeči (český překlad
- strojopis)
- Novalis: Monolog
četba obecně [v hranatých závorkách jsou
díla doporučená]:
- Jacobi: [O Spinozově učení]
- J. W. Schelling: Filosofická zkoumání o bytnosti
lidské svobody - 80 s.
- J. W. Schelling: [Einleitung in die Philosophie
der Offenbarung oder Begründung der positiven Philosophie (4. Vorlesung)]
- A. Schopenhauer: [Svět jako vůle a představa.]
- L. Feuerbach: Ke kritice Hegelovy filosofie
- L. Feuerbach: Prozatímní these k reformě filosofie
- L. Feuerbach: Zásady filosofie budoucnosti
- K. Marx: Úvod ke kritice Hegelovy filosofie
práva
- K. Marx: Ekonomicko-filosofické rukpisy
- K. Marx: Teze o Feuerbachovi
- S. Kierkegaard: Bázeň a chvění
- S. Kierkegaard: Nemoc k smrti
- S. Kierkegaard: [Filosofické drobty]
- F. Nietzsche: Radostná věda
- F. Nietzsche: Mimo dobro a zlo
- F. Nietzsche: [Zrození tragédie, Tak
pravil Zarathustra, Ecce homo]
- A. Comte: Výbor z díla (1967) [Zákon
tří stadií]
- J. Mill: O individualitě
- J. Mill: Systém deduktívnej a induktívnej
logiky (Antológia z diel filozofov VII, Bratislava) [O svobodě]
- Cohen: Kantova teória skúsenosti (Ant.
VII, Ba)
- P. Natorp: Logické základy exaktných
vied (Ant. VII, Ba)
- Windelband: Normy a prírodné zákony
- Windelband: Dejiny a prírodné vedy
[obojí: Preludiá, Ant. VII, Ba]
- P. Rickert: Kultúrna veda a prírodna
veda (In: Ant. VII, Ba)
- P. Rickert: [Úvod do vědy duchovní, Úvod
do duchových vied]
- H. Bergson: O bezprostředních datech
vědomí (Čas a svoboda)
- W. James: Pragmatizmus (Ant. VIII, Ba)
pomůcky:
- Totok, Wilhelm: Handbuch der Geschichte der
Philosophie (bibliografie)
- HISTORISCHES WÖRTERBUCH DER PHILOSOPHIE (výkladový
slovník pojmů)
přehledy:
- LÖWITH, K.: Von Hegel zu Nietzsche.
- FELLMANN, F.(Hg.) Geschichte der Philosophie
im 19. Jahrhundert
- ÜBERWEG Geschichte der Ph., sv.
4: Das 19. Jahrhundert.
- COPLESTON, F. A History of Philosophy, vol.
7 and 8.
- HEINE, H.: Zur Geschichte der Religion
und Philosophie in Deutschland.
- POPELOVÁ: Rozpad klasické filosofie
- KORFF, H. A.: Geist der Goethezeit. Versuch
einer ideellen Entwicklung der klassisch-romantischen Literaturgeschichte.
(1914-54)
|