ANOTACE A SEZNAMY LITERATURY K SEMINÁŘŮM
Rozvrh 2000/2001 | Dal‘í
anotace![]() |
Anotace: Cílem kursu je podat základní vhled do problematiky vědeckého bádání o náboženství(ch). Po prolegomenální části (definice, terminologie, teorie vzniku a vývoje náboženství, typologie) bude následovaat výklad o metodách užívaných v diskursu religionistiky a o jejich nejvýznačněj‘ích protagonistech. Postupně bude jeho předmětem uvedení do historického, komparativního, kontextuálního (antropologie, sociologie a psychologie náboženství) a hermeneutického bádání religionistiky. Předná‘ka je povinným kursem pro posluchače religionistiky (atest: zápočet), ale její propedeutický charakter ji může zpřístupnit i studentům jiných oborů (etnologie, sociologie, ap...). Literatura: povinná:
Kurs je povinnou předná‘kou pro oborové religionisty ("dějiny náboženství"; atest: zkou‘ka). Jeho cílem je podat základní vhled do problematiky historického diskursu religionistiky a prostředkovat základní informace o náboženských kulturách Eurasie. V první řadě se bude výklad zabývat východisky, cíly a některými metodickými problémy historického přístupu k náboženství (problémem historické podmíněnosti náboženských daností, typy pramenného materiálu a jeho interpretace, ap.) Těži‘těm kursu v‘ak bude deskripce a charakterizování jednotlivých náboženských útvarů v eurasijském prostoru. V zimním semestru bude výklad systematicky probírat nejdůležitěj‘í náboženské kultury prejudaistického a preislámského Předního východu (Egypt, Mezopotámie, Syropalestina, Malá Asie) a předkřesťanské Evropy (Řekové, Římani, helénistické kulty, Keltové, Germáni, Slované). V letním semestru se pozornost soustředí na velké náboženské systémy jak monoteistické (mazdaismus, judaismus, křesťanství, islám) tak karmanové (hinduismus, buddhismus, džinismus) a primárně neteistické (konfucianismus, taoismus). Propedeutický charakter kursu jej může zpřístupnit i studentům jiných oborů (etnologie, historie, archeologie, ap...). Literatura: povinná:
Z hlediska studijního programu religionistiky je předná‘ka zařazena do bloku „star‘í evropské náboženské tradice“. Podle semestrů bude rozdělena na dva víceméně samostatné celky. První část nabídne úvod do studia etruského náboženství: dějinný kontext, stopy po preindoevropských náboženských kulturách apeninského poloostrova, přehled pramenů, základní struktury etruského náboženství (panteon, nauka o zjevení, kosmologie a rituální domestikace prostoru, eschatologie, thanatologie, divinační techniky, atd...) a jejich romanizace. Druhá část poskytne prolegomena ke studiu dějin římského náboženství: přehled pramenů (archeologický, ikonografický a epigrafický materiál, písemné prameny literární povahy), panteon a jeho proměny v souvislosti s interpretatio graeca, otázka původní mytologie a její tzv. historizace, sacra publica (chrámy, kněžské instituce a kolégia, obětní praxe, svátky, divinace a profécie), sacra privata (kult předků, rity přechodu), orientální kulty a faktory jejich ‘íření v římském impériu za helénismu (Ísidina mystéria, Kybelina mystéria, mitraismus, atd.), císařský kult, konfrontace římského náboženství s křesťanstvím. Literatura: povinná:
Tento výběrový kurs (atest: 2x kolokvium) je určen pro pokročilé zájemce o náboženské kultury starověkého Předního východu. Díky objevení starobylých městských států Ugaritu (1929), Mari (1933), Ebly (1964), Emaru (1972) a písemnictví z tamních archívů a skriptorií se podstatně roz‘ířily novodobé znalosti o náboženských představách a zvyklostech Kenaanců. Cílem tohoto kursu pak bude pokus o rekonstrukci těch kultických struktur severozápadních Semitů, jejichž studium umožňují archeologické nálezy a písemné prameny. Výklad se bude obírat třemi následujícími okruhy: 1) cultus deorum: posvátné úkony (kult božských soch a procesní praxe, oběť a její modality, modlitební a hymnická adorace, rituální gesta) a posvátné časy (svátky a jejich průběh podle liturgických „scénářů“ a ordines); 2) cultus parentalis: základní axiómy kultu předků a jeho koreláty v bohoslužbě, dynastický kult; 3) cultus sacrorum: konsekrace a purifikace, divinace a profécie, inkantace a terapeutická magie, rity přechodu (narození, otázka iniciace do dospělosti, manželství, pohřeb, adopce a její anulování). Kurs volně navazuje na stejnojmennou předná‘ku z ak. r. 1999/2000, která byla zaměřena na chrámové i nechrámové posvátné prostory, kultovní instalace a kněžské vrstvy. Je proto nutné, aby se posluchači v této problematice alespoň částečně orientovali. Literatura: doporučená:
Jaký je vztah mezi svobodným jednáním a omezující situací? Vyjdeme z prvního svazku Ricoeurovy filosofie vůle. V jeho třetí části se autor zabývá otázkou, jaký postoj může vůle zaujmout ke skutečnostem, které nemůže změnit a které jí přesto nejsou lhostejné. Tyto neměnné a přitom zneklidňující skutečnosti – charakter, nevědomí, tělesná konstituce, život vůbec (to, že žiji), narození, věk, stárnutí, smrt - vytvářejí to, čemu Ricśur říká „absolutní ne-volní moment“ nebo také „situace“. Volní postoj, který k tomu v‘emu můžeme, ale nemusíme zaujmout, nazývá Ricoeur „svolení“ (consentement). Tím se již naznačuje souvislost mezi Ricoeurovou filosofií vůle a stoiky. Stoické smíření či svolení má v‘ak jiný charakter. V té míře, v níž situaci nemůžeme změnit, v níž „není v na‘í moci“, se nás netýká a tedy nás nemusí znepokojovat. Třetím přístupem, který chceme vztáhnout ke společnému tématu, je Sartrova filosofie z období Bytí a nicoty. I zde se setkáme s podrobným popisem situace (v části Liberté et facticité: La situation), který se zčásti zaměřuje na stejné fenomény, jako popis Ricoeurův ( „má smrt“), je zčásti orientován odli‘ně („mé místo“, „má minulost“, „mé okolí“, „můj bližní“). Je‘tě zajímavěj‘í je v‘ak sledovat, jaké pojetí svobody je v Sartrově líčení lidské situovanosti zahrnuto. Je svoboda u Sartra (tak, jak se rýsuje na pozadí popisu situace) svobodou omezenou, či svobodou v jistém smyslu absolutní, která se s ničím smiřovat nemusí? Z toho vyplývají úkoly na‘eho semináře: 1. Osvojit si argumentaci a vnitřní logiku úvah na‘ich autorů. 2. Srovnat tři různé popisy lidské situovanosti i pojetí svobody, která jsou v jejich pozadí. 3. Situovanost, jež se mezitím stala oblíbeným heslem řady filosofů 20. století, úzce souvisí s dal‘ím obtížným a zároveň veleúspě‘ným pojmem, s „konečností“ člověka. Tyto pojmy do značné míry charakterizují kontinentální filosofování 20. století. Pokusíme se porozumět, v čem tkví jejich význam. Ricoeurova a Sartrova filosofie, jež jsou vlastně fenomenologiemi lidské situovanosti, by k tomu mohly být dobrým východiskem. Literatura: základní:
Předná‘ka uvádí do základních pojmů středověké aristotelské scholastiky. Děje se tak převážně prostřednictvím díla Tomá‘e Akvinského. Předmětem zájmu je zejména problematika metafyzická a logicko-sémantická, ov‘em pozornosti neujdou ani závažná témata epistemologická a filozoficko-antropologická. Cílem je poukázat na trvalou hodnotu scholastického my‘lenkového dědictví i na možnost plodného navazování a rozvíjení tradičních témat v rámci soudobé analytické filozofie a filozofické logiky. Anotace - četba: Komentovaná četba vybraných pasáží z Theologické sumy a Tomá‘ova raného spisku De ente et essentia s diskusí ilustruje předná‘enou látku, učí základům samostatné práce se scholastickým textem a umožňuje hlub‘í průnik do problematiky. Požadavky k atestacím: Předná‘ka: orientace v dějinách středověké filozofie a znalost základního pojmosloví aristotelské scholastiky Četba: referát, aktivní účast při četbě, znalost života a díla Tomá‘e Akvinského Literatura: povinná:
|
Rozvrh 2000/2001 | Dal‘í
anotace![]() |
© Moskyt | ![]() |
Aktualizováno: 24.04.2001 |