Katedra Filmovych Studii
 

hanakovaPhDr. Petra Hanáková, Ph.D.

Tajemnice katedry
e-mail: Petra.Hanakova@ff.cuni.cz
web: http://cuni.academia.edu/PetraHanáková

Vzdělání

  • 1999 – Mgr., obor anglický jazyk a literatura / španělský jazyk a literatura, FF MU Brno  
  • 2000 – Mgr., obor filmová věda, FF UK Praha 
  • 2006 – Ph.D., obor filmová věda, FF UK Praha

Zahraniční stáže

  • 1997 – 1998 University of Tennessee at Chattanooga, USA (roční studijní pobyt)
  • 2001– 2002 Université Paris 8 (program Erasmus)
  • Srpen 2007 – NYU výzkumný pobyt 
  • leden až červen 2010 – University of Chicago, Endeavor Visiting Scholar

Pedagogické zaměření

Dějiny filmové teorie, soudobá filmová teorie, semináře čtení teoretických textů, poststrukturalistická teorie, genderové studie a vztah filmu a vizuální kultury.
Pro zahraniční studenty (v rámci programu ECES) současný český film a dějiny středoevropské avantgardy.

Podíl na výuce

  • Povinné kurzy:  Dějiny filmových teorií, seminář k dějinám filmových teorií, kritický seminář (seminář filmové analýzy), diplomní seminář
  • Realizované výběrové přednášky a semináře:  Film a výtvarné umění, Vizuální slast, Nová filmová historie, Praha a film na přelomu století (výzkumný seminář), Technická média přelomu století (výzkumný seminář), Lacanovská psychoanalýza a film, Pohled a film, Čtení z teorie popkultury, Feministická teorie filmu
  • Realizované přednášky pro zahraniční studenty (programy ECES, CLIO): Concepts of Heroism and Anti-heroism in Czech Cinema, Czech film between Conservatism and Experimentation, Identity and Containment in Czech Cinema after 1989, Central European Modernism and Avantgarde on Screen

Vědecké granty

  • 2005 (do r. 2009) – Spoluřešitelka grantu "Významotvornost rodových diferencí v moderním světě" v Centru genderových studií FF UK, dílčího úkolu ve výzkumném záměru Základy moderního světa v zrcadle literatury a filosofie FF UK 2005 - 2009 (MŠMT 0021620824).
  • 2006 – Řešitelka projektu specifického výzkumu „Současné metody a přísupy filmových studií“, výstupem je vytvoření metodologického rozcestníku KFS.
  • 2007 (do r. 2009) – Členka grantového týmu projektu „Estetická dimenze vizualizace kultury, Projekt GA ČR 408/07/0909. Garantka výzkumné skupiny “Proměny obrazu – digitální revoluce”. 

Mimokatederní odborné aktivity

  • členka správní rady České společnosti pro filmová studia
  • členka redakční rady časopisu Iluminace
  • členka redakční rady časopisu Studies in Eastern European Cinema
  • členka společnosti NECS, European Network for Cinema and Media Studies
  • členka společnosti Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies
  • členka České mykologické společnosti

Přehled publikační činnosti

Knihy: 
  • Spolueditorka, s Kevinem Johnsonem. Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Wave to the Present. Praha: Casablanca 2010.
  • Editorka: Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Praha: Academia 2008. 
  • Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu? Praha: Academia 2007.
  • Spolueditorka, s Libuší Heczkovou a Evou Kalivodovou. V bludném kruhu: Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2006.
Kapitoly v knihách (zahraniční publikace): 
  • “Film: Seventh art, tenth muse”. In: Vojvodík, Josef – Jan Wiendl. A Glossary of Catchwords of the Czech Avant-garde. FF UK – Togga 2011, 209–217, forthcoming 2012.
  • “’I’m at home here’: Sudeten Germans in Czech postcommunist cinema.” In: Mazierska, Ewa – Naripea, Eva – Kristensen, Lars (eds.). Postcolonial Approaches to Eastern European Cinema: Portraying Neighbours on Screen. I.B. Tauris, London,forthcoming 2012.
  •  „The Hussite Heritage Film: A Dream for all Czech Seasons.“ In Anikó Imre (ed.). Blackwell Companion Eastern European Cinemas, Wiley-Blackwell forthcoming 2012.
  • „Imagining National Identity in Czech Postcommunist Cinema“. In: Petra Hanáková – Kevin Johnson (eds.) Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Wave to the Present. Praha: Casablanca 2010.
  • Petra Hanáková – Ivan Klimeš: “Das Bild eines Filmstars als Geburt der Vergangenheit eines Mediums”. In: Eric de Kuyper – Karola Gramann – Sabine Nessel – Heide Schlüpmann – Michael Wedel (eds.). Asta Nielsen. Volume 1: Unmögliche Liebe. Asta Nielsen, ihr Kino. Wien: Filmarchiv Austria 2010.
  • “What you see is what you get: Ulmer and the Nudist Picture.” In Bernd Herzogenrath (ed.): Edgar G. Ulmer. Essays on the King of the B's. Jefferson: NC 2009.
    “The Films We are Are Ashamed of: Czech Crazy Comedy of the 1970s and 1980s.” In: Eva Näripea – Andreas Trossek
 (eds.). Via Transversa: Lost Cinema of the Former Eastern Bloc. Koht ja paik / Place and Location: Studies in Environmental Aesthetics and Semiotics 7. Tallin: 2008.
  • “The Construction of Normality: The Lineage of Male Characters in Contemporary Czech Cinema.” In: Jiřina van Leeuwen-Turnovcová – Nicole Richter (eds.). Mediale Welten in Tschechien nach 1898: Genderprojektionen und Codes des Plebejismus. München: Kubon und Sagner 2005.
    - Překlad do polštiny publikován jako “Konstrukcja normalności. Rodowód postaci męskich we współczesnym kinie czeskim.” In: Andrzej Gwóźdź – Petr Szczepanik – Jaroslav Anděl (eds.). Reguły gry. Czeska myśl filmowa. Tom 2. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2007.
  • “Voices from Another World: Feminine Space and Masculine Intrusion in Sedmikrásky and Vražda ing. Čerta.” In: Anikó Imre (ed.). East and Central European Cinema. AFI Film Readers. NY: AFI/Routledge 2005.
    - Překlad do polštiny publikován jako "Glosy z innego swiata. Przestrzen feministycna oraz intruzja meska w Stokrotkach i Zabójstwie inz. Czarta." In: Kwartalnik filmowy 57–58/2007.
Kapitoly v knihách a sbornících (česky), knižní předmluvy a doslovy:
  • „Feministický styl v československé kinematografii: ‚Ženský rukopis‘ filmů Věry Chytilové a Ester Krumbachové“. Vyjde in Havelková, Hana – Libora Oates-Indruchová (eds.) Genderova kultura v české společnosti, 1948–1989. V tisku, Slon 2012. 
  • „Film: Sedmé umění, desátá můza.“ In: Wiendl, Jan – Vojvodík, Josef (eds.). Heslář české avantgardy. V tisku, FF UK 2011. 
  • „Občan Kane Laury Mulveyové“ (doslov). In: Laura Mulveyová. Občan Kane. Casablanca 2010. 
  • „Ach, Markéta je jediná, kdo bude poražen v těchto válkách a kdo v nich shoří! Genderová glosa proti srsti Markety Lazarové.“ In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca 2009, s. 258–277.
  • „Siegfried Kracauer, kritik propadlý světu“ (předmluva). In: Siegfried Kracauer. Ornament masy: Eseje. Praha: Academia 2008, s. 7–29.
  • „Gender a film (u nás)“. In: Libuše Heczková a kol. (eds.). Vztahy, jazyky, těla. Texty z 1. Konference českých a slovenských feministických studií. Praha: FHS UK 2007, s. 272–281.
  • „Raný film: mezi výchovou a pokušením.“ In: Petra Hanáková – Libuše Heczková – Eva Kalivodová (eds.). V bludném kruhu: Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2006, s. 171–192. 
  • „Velké detaily ženské tváře a jejich role ve filmu.“ In: Eva Kalivodová – Blanka Knotková-Čapková (eds.). Ponořena do Léthé. Sborník věnovaný cyklu přednášek Metafora ženy, 2000–2001. Praha: FF UK 2003, s. 84–91.
Hostující editorka:
  • Dějiny a současnost 6/2007 – speciální číslo Dějiny vidění 
  • Iluminace 2/2009 – speciální číslo Film v době vizuálních studií (spolueditor Václav Hájek) 
  • Slovo a smysl 15/2011– speciální číslo Radostný gender (v tisku, spolueditorky L. Heczková, E. Kalivodová a K. Svatoňová)
Články v časopisech (výběr):
  • „‘Necks That Turn the Heads‘: Czech and Slovak Women in Historical Perspective.“ In: Slovo. A Publication of the National Czech and Slovak Museum and Library, 1/2007, s. 4–8. 
  • „Jakou má pohled historii? Dějiny umění, vizuální studia a vizuální obrat.“ In: Dějiny a současnost, 6(29)/2007, s. 30–33.
  • „Filmový divák jako dědic renesančního pozorovatele? Rozpory perspektivního ukotvení teorie filmového pohledu.“ In: Slovo a smysl, 5/2006, s. 159–178. 
  • „Koloběh pohledů: Od renesančního pozorovatele k „mužskému“ divákovi ve feministické teorii filmu.“ In: Iluminace, 1(18)/2006, s. 129–132.
  • „Kola se otáčejí, ložiska kloužou, písty pracují. Kinetika a vizualita modernity jakožto průvodci raného filmu.“ Iluminace, 4/2005, s. 71–88.
  • „Marxova žena byla spořádáná manželka. (Ženy, muži a domácí práce ve filmech z 50. let).“ Dějiny a současnost, 12/2005, s. 33–36.
  • „Vizuální slast a narativní film Laury Mulveyové v kontextu poststrukturalistické metody.“ Iluminace, 3/2004, s. 139–159.
Překlady:
  • “Slastná pokušení: Nickelodeony, zábavní parky a předvádění ženské sexuality”. Iluminace 2, 2011, s. 53–67.
  • Nicholas Mizroef: Úvod do vizuálních studií. Kniha přeložena společně s Kateřinou Svatoňovou. V tisku, Academia 2011.
  • "Anketa časopisu October k vizuální kultuře.“ Iluminace 1/2009, s. 40–52.
    „William Uricchio. Televize jako historie. Německé televizní vysílání v letech 1935–1944 a dějiny jeho reprezentací.“  Iluminace 4/2005, s. 5–25.
  • „Virginia Woolf: Biograf.“ Cinepur 17/2001, s. 46–47.
  • „Mulveyová, Laura. Vizuální slast a narativní film.“ In: Oates-Indruchová, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.
  • Neil LaBute: Tvar věcí (2002: překlad divadelní hry pro Divadlo komedie)
Přehled publikační činnosti na SVI  (kompletní záznam 2000-2005)

 
KFS FF UK     nám. J. Palacha 2, Praha 1, tel.: +420 221 619 227, e-mail: film@ff.cuni.cz