PhDr.
Petra Hanáková, Ph.D.
Tajemnice katedry
e-mail: Petra.Hanakova@ff.cuni.cz
web: http://cuni.academia.edu/PetraHanáková
Vzdělání
- 1999 – Mgr., obor
anglický jazyk a literatura /
španělský jazyk a literatura, FF MU Brno
- 2000 – Mgr., obor
filmová věda, FF UK Praha
- 2006 – Ph.D., obor
filmová věda, FF UK Praha
Zahraniční stáže
- 1997 – 1998 University of
Tennessee at Chattanooga, USA (roční studijní
pobyt)
- 2001– 2002
Université Paris 8 (program Erasmus)
- Srpen 2007 – NYU výzkumný pobyt
- leden až červen 2010 – University of Chicago, Endeavor Visiting Scholar
Pedagogické zaměření
Dějiny filmové teorie,
soudobá
filmová teorie, semináře čtení
teoretických
textů, poststrukturalistická teorie, genderové
studie a
vztah filmu a vizuální kultury.
Pro zahraniční studenty (v rámci programu ECES)
současný český film a dějiny
středoevropské
avantgardy.
Podíl na výuce
- Povinné kurzy: Dějiny
filmových teorií, seminář
k dějinám
filmových teorií, kritický
seminář (seminář filmové
analýzy),
diplomní seminář
- Realizované
výběrové přednášky a
semináře: Film a
výtvarné umění,
Vizuální slast, Nová
filmová historie, Praha a film na přelomu století
(výzkumný seminář),
Technická média přelomu století
(výzkumný seminář),
Lacanovská psychoanalýza a film, Pohled a film,
Čtení z teorie popkultury, Feministická
teorie filmu
- Realizované
přednášky pro zahraniční studenty
(programy ECES, CLIO): Concepts of Heroism and Anti-heroism
in Czech Cinema, Czech film between Conservatism and Experimentation,
Identity and Containment in Czech Cinema after 1989, Central European
Modernism and Avantgarde on Screen
Vědecké granty
- 2005 (do r. 2009) –
Spoluřešitelka grantu "Významotvornost
rodových diferencí v moderním světě" v
Centru genderových
studií FF UK, dílčího úkolu ve
výzkumném záměru Základy
moderního světa v zrcadle literatury a filosofie FF UK 2005 - 2009 (MŠMT
0021620824).
- 2006 – Řešitelka
projektu specifického výzkumu
„Současné metody a přísupy
filmových studií“, výstupem
je vytvoření metodologického
rozcestníku KFS.
- 2007
(do r. 2009) – Členka grantového
týmu projektu „Estetická dimenze vizualizace
kultury”, Projekt
GA ČR 408/07/0909. Garantka výzkumné skupiny
“Proměny obrazu – digitální
revoluce”.
Mimokatederní odborné
aktivity
- členka správní rady České společnosti pro filmová studia
- členka redakční rady časopisu
Iluminace
- členka redakční rady časopisu Studies in Eastern European Cinema
- členka společnosti NECS, European Network for Cinema and Media Studies
- členka společnosti Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies
- členka České mykologické společnosti
Přehled publikační činnosti
Knihy:
- Spolueditorka, s Kevinem Johnsonem. Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Wave to the Present. Praha: Casablanca 2010.
- Editorka: Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět. Praha: Academia 2008.
- Pandořina skřínka aneb Co feministky provedly filmu? Praha: Academia 2007.
- Spolueditorka, s Libuší Heczkovou a Evou Kalivodovou. V bludném kruhu: Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2006.
Kapitoly v knihách (zahraniční publikace):
- “Film: Seventh art, tenth
muse”. In: Vojvodík, Josef – Jan Wiendl. A Glossary
of Catchwords of the Czech Avant-garde. FF UK – Togga 2011,
209–217, forthcoming 2012.
- “’I’m at home here’:
Sudeten Germans in Czech postcommunist cinema.” In: Mazierska,
Ewa – Naripea, Eva – Kristensen, Lars (eds.). Postcolonial
Approaches to Eastern European Cinema: Portraying Neighbours on Screen.
I.B. Tauris, London,forthcoming 2012.
- „The Hussite Heritage Film: A Dream for all Czech Seasons.“ In Anikó Imre (ed.). Blackwell Companion Eastern European Cinemas, Wiley-Blackwell forthcoming 2012.
- „Imagining National Identity in Czech
Postcommunist Cinema“. In: Petra Hanáková –
Kevin Johnson (eds.) Visegrad Cinema: Points of Contact from the New Wave to the Present. Praha: Casablanca 2010.
- Petra Hanáková – Ivan
Klimeš: “Das Bild eines Filmstars als Geburt der
Vergangenheit eines Mediums”. In: Eric de Kuyper – Karola
Gramann – Sabine Nessel – Heide Schlüpmann –
Michael Wedel (eds.). Asta Nielsen. Volume 1: Unmögliche Liebe. Asta Nielsen, ihr Kino. Wien: Filmarchiv Austria 2010.
- “What you see is what you get: Ulmer and
the Nudist Picture.” In Bernd Herzogenrath (ed.): Edgar G. Ulmer.
Essays on the King of the B's. Jefferson: NC 2009.
“The Films We are Are Ashamed of: Czech Crazy Comedy of the 1970s
and 1980s.” In: Eva Näripea – Andreas Trossek
(eds.).
Via Transversa: Lost Cinema of the Former Eastern Bloc. Koht ja paik / Place and Location: Studies in Environmental Aesthetics and Semiotics 7. Tallin: 2008.
- “The Construction of Normality: The
Lineage of Male Characters in Contemporary Czech Cinema.” In:
Jiřina van Leeuwen-Turnovcová – Nicole Richter (eds.). Mediale Welten in Tschechien nach 1898: Genderprojektionen und Codes des Plebejismus. München: Kubon und Sagner 2005.
- Překlad do polštiny publikován jako “Konstrukcja
normalności. Rodowód postaci męskich we współczesnym
kinie czeskim.” In: Andrzej Gwóźdź – Petr Szczepanik
– Jaroslav Anděl (eds.). Reguły gry. Czeska myśl filmowa. Tom 2. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2007.
- “Voices from Another World: Feminine
Space and Masculine Intrusion in Sedmikrásky and Vražda ing.
Čerta.” In: Anikó Imre (ed.). East and Central European Cinema. AFI Film Readers. NY: AFI/Routledge 2005.
- Překlad do polštiny publikován jako "Glosy z innego
swiata. Przestrzen feministycna oraz intruzja meska w Stokrotkach i
Zabójstwie inz. Czarta." In: Kwartalnik filmowy 57–58/2007.
Kapitoly v knihách a sbornících (česky), knižní předmluvy a doslovy:
- „Feministický styl v
československé kinematografii: ‚Ženský
rukopis‘ filmů Věry Chytilové a Ester
Krumbachové“. Vyjde in Havelková, Hana –
Libora Oates-Indruchová (eds.) Genderova kultura v české
společnosti, 1948–1989. V tisku, Slon 2012.
- „Film: Sedmé umění,
desátá můza.“ In: Wiendl, Jan –
Vojvodík, Josef (eds.). Heslář české avantgardy. V tisku, FF UK 2011.
- „Občan Kane Laury Mulveyové“ (doslov). In: Laura Mulveyová. Občan Kane. Casablanca 2010.
- „Ach, Markéta je jediná,
kdo bude poražen v těchto válkách a kdo v nich
shoří! Genderová glosa proti srsti Markety
Lazarové.“ In: Gajdošík, Petr (ed.). Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca 2009, s. 258–277.
- „Siegfried Kracauer, kritik propadlý světu“ (předmluva). In: Siegfried Kracauer. Ornament masy: Eseje. Praha: Academia 2008, s. 7–29.
- „Gender a film (u nás)“. In: Libuše Heczková a kol. (eds.). Vztahy, jazyky, těla. Texty z 1. Konference českých a slovenských feministických studií. Praha: FHS UK 2007, s. 272–281.
- „Raný film: mezi výchovou a
pokušením.“ In: Petra Hanáková
– Libuše Heczková – Eva Kalivodová
(eds.). V bludném kruhu: Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha: Slon 2006, s. 171–192.
- „Velké detaily ženské
tváře a jejich role ve filmu.“ In: Eva Kalivodová
– Blanka Knotková-Čapková (eds.). Ponořena do Léthé. Sborník věnovaný cyklu přednášek Metafora ženy, 2000–2001. Praha: FF UK 2003, s. 84–91.
Hostující editorka:
- Dějiny a současnost 6/2007 – speciální číslo Dějiny vidění
- Iluminace 2/2009 – speciální číslo Film v době vizuálních studií (spolueditor Václav Hájek)
- Slovo a smysl 15/2011– speciální číslo Radostný gender (v tisku, spolueditorky L. Heczková, E. Kalivodová a K. Svatoňová)
Články v časopisech (výběr):
- „‘Necks That Turn the Heads‘:
Czech and Slovak Women in Historical Perspective.“ In: Slovo. A
Publication of the National Czech and Slovak Museum and Library,
1/2007, s. 4–8.
- „Jakou má pohled historii? Dějiny
umění, vizuální studia a vizuální
obrat.“ In: Dějiny a současnost, 6(29)/2007, s. 30–33.
- „Filmový divák jako dědic
renesančního pozorovatele? Rozpory perspektivního
ukotvení teorie filmového pohledu.“ In: Slovo a
smysl, 5/2006, s. 159–178.
- „Koloběh pohledů: Od renesančního
pozorovatele k „mužskému“ divákovi ve
feministické teorii filmu.“ In: Iluminace, 1(18)/2006, s.
129–132.
- „Kola se otáčejí, ložiska
kloužou, písty pracují. Kinetika a vizualita modernity
jakožto průvodci raného filmu.“ Iluminace, 4/2005, s.
71–88.
- „Marxova žena byla
spořádáná manželka. (Ženy, muži a
domácí práce ve filmech z 50. let).“ Dějiny
a současnost, 12/2005, s. 33–36.
- „Vizuální slast a
narativní film Laury Mulveyové v kontextu
poststrukturalistické metody.“ Iluminace, 3/2004, s.
139–159.
Překlady:
- “Slastná
pokušení: Nickelodeony, zábavní parky a
předvádění ženské sexuality”. Iluminace 2,
2011, s. 53–67.
- Nicholas Mizroef: Úvod do vizuálních studií. Kniha přeložena společně s Kateřinou Svatoňovou. V tisku, Academia 2011.
- "Anketa časopisu October k vizuální kultuře.“ Iluminace 1/2009, s. 40–52.
„William Uricchio. Televize jako historie. Německé
televizní vysílání v letech 1935–1944
a dějiny jeho reprezentací.“ Iluminace 4/2005, s. 5–25.
- „Virginia Woolf: Biograf.“ Cinepur 17/2001, s. 46–47.
- „Mulveyová, Laura.
Vizuální slast a narativní film.“ In:
Oates-Indruchová, Libora. Dívčí
válka s ideologií. Klasické texty
angloamerického feministického myšlení. Praha: Slon 1999.
- Neil LaBute: Tvar věcí (2002: překlad divadelní hry pro Divadlo komedie)
Přehled
publikační činnosti na SVI (kompletní
záznam 2000-2005)
|