 |
 |
|
Doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph. D.
Docentka
e-mail:lucie.cesalkova@ff.cuni.cz, lucie.cesalkova@gmail.com
Zaměření
(český) nonfikční a dokumentární film, reklamní a propagační film,
vzdělávací film, historie filmové distribuce a recepce, film a paměť
Vzdělání
- 2017: doc. Filozofická fakulta MU v Brně (habilitační práce: Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let)
- 2009: Ph. D. Filozofická fakulta MU v Brně,
Teorie a dějiny filmu a AV kultury (disertační práce: Film před tabulí.
Idea školního filmu v prvorepublikovém Československu)
- 2006: Mgr. Filozofická fakulta MU v Brně,
Teorie a dějiny filmu a AV kultury + Český jazyk a literatura
(diplomová práce: Pan učitel televize (hra vs. disciplína v raném
vysílání pro školy Československé televize 1958–1969), Ústav filmu a
audiovizuální kultury FF MU; oborová práce: Koktejl – Kaňka – Tryska –
Rtuť (poznámky k možnostem vizuálního čtení prozaického díla Richarda
Weinera), Ústav české literatury a knihovnictví FF MU)
Zaměstnání (výběrově)
- 2013 – doposud šéfredaktorka časopisu Iluminace
(Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu) v Národním filmovém
archivu (NFA)
- 2013– 2017: vedoucí oddělení výzkumu v Národním filmovém archivu (NFA)
- 2009–2017: odborná asistentka Ústavu filmu a AV kultury FF MU v Brně
Výzkumné pobyty a odborné stáže
- 2014: Deptartment of English Language &
Literature / Film Studies Program, Faculty of Arts & Humanities,
University College London, Velká Británie (3 měsíce)
- 2012: DEFA Stiftung, Berlín, Německo (14 dní)
- 2009: Research Institute for History and Culture, Utrecht University, Nizozemí (2 měsíce)
- 2004: Department of Slavonic Studies, University of Glasgow, Velká Británie (4 měsíce)
Granty
- Visual Culture of Trauma, Obliteration, and
Reconstruction in Post WWII Europe; HERA (European Commission);
2019–2022 (Principal Investigator CR)
- Spotřební imaginace komunistické diktatury; Grantová agentura ČR; GA 18-24439S; 2018 – 2020 (spolupracovnice)
- Laterna magika. Historie a současnost, dokumentace, uchování a zpřístupnění; NAKI II; 2016–2019 (vedoucí historického výzkumu)
- Současný český dokument; Státní fond kinematografie; 2016–2019 (spolupracovnice)
- Kinematografie a státní monopol; Zaměstnáním
čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci – Postdoc
I; OPVK MŠMT ČR; CZ.1.07/2.3.00/30.0009; 2012–2015
- Vznik Krátkého filmu (1945–1949); Grantová agentura ČR; 2010–2012; GPP409/10/P156 (řešitelka)
- Role vizuálních médií v propagaci turismu a
utváření zeměpisných znalostí v meziválečném Československu; Grantový
program děkana FF MU; 2010
- spolu s Luďkem Havlem: Provoz a návštěvníci
brněnských kin z pohledu jejich zaměstnanců, 30.–50. léta 20. století;
Grantový program rektora MU na podporu tvůrčí činnosti studentů; 2009
- Popularizační činnost Československé
společnosti pro vědeckou kinematografii s důrazem na aktivity brněnské
pobočky – odborná studie; Grantový program děkana FF MU; 2008
- Počátky institucionalizace školní
kinematografie v českém kontextu; Grantový program rektora MU na
podporu tvůrčí činnosti studentů; 2008–2009
- členka týmu: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945; Grantová agentura ČR; GA408/08/0959; 2008–2011
- Film, věda a osvěta v brněnském kontextu; Grantový program rektora MU na podporu tvůrčí činnosti studentů; 2007–2008
Přehled publikační činnosti
Knihy:
- s Kateřinou Svatoňovou: Diktátor času.
(De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky. Praha: Národní filmový
archiv – Filozofická fakulta UK 2019. + anglická mutace The Dictator of
Time. (De)contextualizing the Phenomenon of Laterna Magika. Praha:
Národní filmový archiv – Filozofická fakulta UK 2019.
- editorka: Zpět k českému filmu. Politika,
estetika, žánry a techniky. Praha: Národní filmový archiv 2017. +
anglická mutace Czech Cinema Revisited. Politics, Aesthetics, Genres,
and Techniques. Praha: Národní filmový archiv 2017.
- spolueditorka s Pavlem Skopalem: Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv 2016.
- editorka: Film – náš pomocník. Studie k (ne)užitečnosti českého krátkého filmu 50. let. Praha – Brno: NFA – MUNI, 2015.
- editorka: Staré pověsti české. Praha: Národní filmový archiv, 2015.
- Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let. Praha: Národní filmový archiv, 2014. 430 stran.
- s Petrem Ingerlem: Brněnský Devětsil a
multimediální přesahy umělecké avantgardy. Brno: Moravská galerie,
2014. 135 stran textu, 141 stran obrazových příloh. + anglická mutace:
Brno Devětsil. Multimedia Overlaps of the Artistic Avant-Garde. Brno:
Moravská galerie, 2014.
- editorka: Generace Jihlava. Brno – Praha: Větrné mlýny – NAMU, 2014.
- Film před tabulí. Idea školního filmu v prvorepublikovém Československu. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2010.
Kapitoly v knihách:
- Kino-barons and noble minds: specifics of film
exhibition blond commercial entertainment. In: Daniel Biltereyst –
Richard Maltby – Philippe Meers (eds.), The Routledge Companion to New
Cinema History. New York: Routledge, 2019, s. 305–318.
- Animation Across Borders: Schicht Fat Factory
and Its Transmedia and Transnational Advertising Strategies. In:
Malcolm Cook – Kirsten Moana Thompson (eds.), Animation and
Advertising. Palgrave Macmillan, 2019, s. 163–179.
- Silence under the Linden Tree: Rural
Cinema-Going in Czechoslovakia in the 1950s and 1960s. In: Daniela
Treveri Gennari – Danielle Hipkins – Catharine O’Rawe (eds.), Rural
Cinema Exhibition and Audiences in a Global Context. Palgrave
Macmillan, 2018, s. 261–280.
- Ticho pod lipami. Venkovské publikum padesátých
a šedesátých let. In: Jan Wiendl – Ivan Klimeš (eds.), Kultura a
totalita – Každodennost. Praha: Univerzita Karlova – Filozofická
fakulta, 2017, s. 291–312.
- Sousedská kina. Socio-kulturní rozměr provozu
brněnských sokoloven ve 20. a 30. letech 20. století. In: Lucie
Česálková – Pavel Skopal (eds.), Filmové Brno. Dějiny lokální filmové
kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, s. 161–179.
- Nesmrtelné filmy. Protektorátní premiéry,
reprízy a temporalita uvádění filmů v brněnských kinech na přelomu 30.
a 40. let 20. století. In: Lucie Česálková – Pavel Skopal (eds.),
Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový
archiv, 2016, s. 201–217.
- The Five Year Plan on Display: Czechoslovakian
Film Advertising. In: Bo Florin – Nico de Klerk – Patrick Vonderau
(eds.), Films That Sell: Moving Pictures and Advertising. London:
British Film Institute, 2016, s. 145–162.
- Socialism for Sale. Czechoslovakia’s Krátký
film, Custom-Made Film Production and the Promotion of Consumer Culture
in the 1950s. In: Lars Karl – Pavel Skopal (eds.), Cinema in Service of
the State. Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia,
1945–1960. New York – Oxford: Berghahn, 2015, s. 166–185.
- Jednej správně socialisticky! Český
satirickovýchovný dokument 50. let. In: Mária Ferenčuhová (ed.),
Dokumentárny film v krajinách V4. Bratislava: Vysoká škola múzických
umení Bratislava, 2014, s. 10–23.
- Nedostižné tempo růstu a zbrzděná avantgarda.
Kompatibilita krátkometrážní filmové produkce s plánovaným
hospodářstvím ČSR (1945–1960). In: Pavel Skopal (ed.), Naplánovaná
kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia,
2012, s. 192–231.
- Noví noví lidé. Budovatelská tematika v
produkci Krátkého filmu v letech 1945 až 1954. In: Pavel Kopal (ed.):
Film a dějiny 3 : politická kamera - film a stalinismus. Praha:
Casablanca - Ústav pro studium totalitních režimů, 2012, s. 449–460.
- Satira je satira, ale požárník je úctyhodný
člověk. In: Anna Batistová (ed.), Hoří, má penenko. Praha: Národní
filmový archiv, 2012, s. 80–91.
- Libretista baťovského mýtu. In: Jan Lukeš (ed.), Černobílý snář Elmara Klose. Praha: Národní filmový archiv, 2011, s. 29–46.
- Filmuji sny. Sny rostliny Amicie! Téma vědecké
kinematografie v nerealizovaném scénáři fikčního filmu Vladimíra Úlehly
Amicia: zločin a věda. In: Pavel Skopal (ed.), Kinematografie a město.
Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: Masarykova univerzita,
2005, s. 179–190.
Studie v časopisech:
- Umírněná diverzita. Český dokumentární film mezi platformami. Iluminace 31, 2019, č. 2, s. 45–65.
- Pohyblivý obraz a socialistický žák. Výzkumy
filmové recepce v pedagogickém dispozitivu v 50. a 60. letech.
Iluminace 30, 2018, č. 1, s. 43–60.
- ‘Feel the film’: Film projectionists and professional memory. Memory Studies 10, 2017, č. 1, s. 49–62.
- Film as Diplomat. The Politics of Postwar Screenings at Czechoslovak Foreign Embassies. Film History 27, 2015, č. 1, s. 85–110.
- Česálková, L.: Film Documentation of the
Destruction of Lidice: Political and Ethical Dimensions of the Use of
War Footage. The Moving Image 15, 2015, č. 2, s. 28–49.
- A School of Opportunism. Short Filmmakers Caught in a Web of Commissions and Dealings. Iluminace 26, 2014, č. 3, s. 37–48.
- Filmmakers to Themselves? Czech Documentary
Cinema After 2000. Images. The International Journal of European Film,
Performing Arts and Audiovisual Communication 15, 2014, č. 24, s. 41–50.
- The Discret Charm of Cartoon Education.
State-Sponsorship of Czechoslovak Short Films in the late 1940s and
early 1950s. zeitgeschichte 41, 2014, č. 2, s. 89–101.
- s Kateřinou Svatoňovou: Between painting and
illusion: [Im]material imagery of Czech modernity. Early Popular Visual
Culture 10, 2012, č. 4, s. 383–406.
- Cinema outside cinema: Czech educational cinema
of the 1930s under the control of pedagogues, scientists and
humanitarian groups. Studies in Eastern European Cinema 3, 2012, č. 2,
s. 175–192.
- Koktejl – tryska – kaňka – rtuť. Poznámky k
možnostem vizuálního čtení prozaického díla Richarda Weinera. Slovo a
smysl 9, 2012, č. 17, s. 21–40.
- Cvičení žákovského vidění: didaktický obraz,
diapozitiv a film v mediálním kontextu konce 19. století. Teorie vědy
33, 2011, č. 2, s. 251–269.
- s Kateřinou Svatoňovou: Mezi malbou a šalbou. I/materiální obrazy české modernity. Iluminace. 23, 2011, č. 2, s. 83–101.
- Zeměměřič s kinoaparátem. Role vizuálních médií
v utváření povědomí o zeměpisných poměrech v Československu. Iluminace
22, 2010, č. 4, s. 7–21.
- Meze hvězdnosti. Mediální obraz Tomáše G. Masaryka jako výzva teoriím filmové hvězdy. Iluminace 21, 2009, č. 2, s. 214–226.
- Oběť ve státním zájmu. Kulturně-propagační dodatek a filmová politika 30. let. Iluminace 21, 2009, č. 2, s. 135–155.
- Kinematograf z fyzikálního ústavu.
Československá společnost pro vědeckou kinematografii vs. popularizace
vědy kinematografií a kinematografie vědou. Iluminace 20, 2008, č. 3,
s. 123–147.
- Kino na vícero použití. Koncepce a reflexe
kinokaváren jako tzv. kombinovaného typu provozu. Iluminace 20, 2008,
č. 1, s. 127–145.
- Simulátor moderní percepční zkušenosti: petřínské zrcadlové bludiště. Iluminace 19, 2007, č. 2, s. 89–95.
- Estetika dezinfekce. Film, sport a hygiena v české kultuře 20. let 20. století. Iluminace 18, 2006, č. 1, s. 85–98.
- Pan učitel televize. TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti. Iluminace 17, 2005, č. 4, s. 39–56.
- Zahrada na skleněném vršku. Česká modernita a hybridní vztah k novým médiím. Iluminace 16, 2004, č. 4, s. 71–88.
Ocěnění:
- 2016: Cena Iluminace České společnosti pro
filmová studia za nejlepší vědeckou práci let 2014 a 2015 (Atomy
věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let)
- 2014: Cena Extase roku České společnosti pro
filmová studia za nejvýznamnější počin v oblasti filmu a
audiovizuálních médií: organizace přednáškového a výzkumného pobytu
Davida Bordwella v Praze
- 2004: Cena Vladimíra Macury za nejinspirativnější příspěvek na Celostátní studentské literárněvědné konferenci 2004
Další:
- od 2010: členka výboru společnosti CEFS (Česká společnost pro filmová studia)
- od 2010: členka mezinárodní společnosti SCMS (Society for Cinema and Media Studies)
- od 2007: členka mezinárodní společnosti NECS (Network of European Cinema Studies)
- od 2007: členka redakční rady Iluminace (Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu)
- od 2014: vedoucí ediční rady Národního filmového archivu
- od 2014: členka Sdružení českých filmových kritiků
- od 2016: členka Grantové komise FAMU
- podíl na organizaci mezinárodní konference NECS
v Praze (červen 2013) – samostatné vedení sekce History of Moviegoing,
Exhibition, and Reception (konference výzkumné skupiny HoMER)
- organizace přednáškového cyklu Iluminace odjinud (k výročí čtvrtstoletí existence recenzovaného časopisu Iluminace, jaro 2014)
- dramaturgická spolupráce s filmovými festivaly,
účast v porotách – Academia Film Olomouc, Mezinárodní festival
dokumentárních filmů Jihlava, Jeden svět
- posudky pro recenzované časopisy, odborné publikace; posudky filmů pro Institut dokumentárního filmu (East Silver)
- s Petrem Ingerlem: spoluautorka výstavy
Brněnský Devětsil a multimediální přesahy umělecké avantgardy –
Moravská galerie v Brně (11/2014–4/2015); odborná a koncepční práce na
výstavě, komentované prohlídky, koncepce a organizace odborného kolokvia
- s Kateřinou Svatoňovou: spoluautorka výstav
Laterna magika: dekonstrukce a aktualizace – Dům umění města Brna (5 –
7/2019); Laterna magika: Paměť experimentu Meetfactory (9 – 11/2019);
odborná a koncepční práce na výstavě, komentované prohlídky, koncepce a
organizace odborného kolokvia
- editorka 4-DVD krátkých filmů Film – náš pomocník. Český krátký film 50. let
- pravidelná aktivní účast na klíčových mezinárodních konferencích oboru (SCMS, NECS, Visible Evidence, SIECE)
- odborná redaktorka publikací Lukáš Skupa: Vadí
- nevadí. Česká filmová cenzura v 60. letech; Kateřina Svatoňová:
Mezi-obrazy Jaroslava Kučery. Mediální praktiky kameramana; 2013–2017
vedoucí ediční činnosti (nakladatelství) NFA
- pravidelné články a kritiky zejm. v časopise Cinepur
- od 2014 účast v hlasování Cen české filmové kritiky
|
|
|
 |