3.12 ÚVOD DO RÉTORIKY
PhDr. Lidmila VÁŠOVÁ
Učební cíl:
Poskytnout teoretické vědomosti o základech řečnictví a prakticky pěstovat dovednosti mluveného projevu.
Osnova:
1. Vymezení pojmu rétorika. Řeč jako komunikační proces
1.1 Počátky řečnického umění v antice - Gorgias, Empedokles, Protagoras, Sokrates, Demosthenes, Demokritos, Platon, Aristoteles; Cicero, Seneca, Tacitus, Quintilianus
1.2 Rétorika ve středověku - homilie, apologie, trivium
1.3 Rétorika v novověku - J. Blahoslav, J. A. Komenský, B. Balbín
- 2. Výchova hlasu a řeči
- 2.1 Fyziologické základy mluveného projevu
- 2.1.1 Ústrojí respirační, fonační, artikulační
2.1.2 Hlas a jeho vlastnosti - výška, síla, barva (tembr)
2.1.3 Hlasová hygiena, prevence hlasových vad
- 2.2 Česká spisovná výslovnost
- 2.2.1 Ortopepie a ortofonie
2.2.2 Odchylky od spisovné podoby samohlásek (v kvalitě a kvantitě)
2.2.3 Odchylky od spisovné podoby souhlásek
2.2.4 Výslovnostní styly
- 2.3 Zvuková osnova české věty. Slovní a větný přízvuk
- 2.3.1 Významové a formální členění věty - frázování
2.3.2 Intonace a mluvní tempo
- 3. Příprava mluveného projevu
- 3.1 Rozdíly mezi projevy mluvenými a psanými
- 3.1.1 Útvary mluvených projevů - zpráva, oznámení, referát, vyprávění, výklad, přednáška, proslov, diskuse
3.1.2 Výběr jazykových prostředků v mluveném projevu
3.1.3 Vliv prostředí na kvalitu mluveného projevu
- 3.2 Umělecký přednes - reprodukce a interpretace
- 3.2.1 Analýza obsahu a formy textu jako základní předpoklad pro jeho hlasovou interpretaci
- 4. Osobnost řečníka
- 4.1 Složky osobnosti a jejich vliv na řečníkův projev (zejména temperament, charakter, schopnosti, dovednosti, vědomosti)
- 4.1.1 Navázání kontaktu s posluchači, motivace ke spolupráci
4.1.2 Oscilace pozornosti - vnější a vnitřní podmínky pozornosti při mluvených projevech (včetně předčítání, zejména pro děti)
4.2 Vliv psychofyziologického stavu řečníka na úroveň jeho projevu. Tréma a jak ji překonat
4.3 Mimojazykové výrazové prostředky - nonverbální komunikace sílu slova umocňuje nebo ruší
- 4.3.1 Mimika, gestika, pohyby těla
4.3.2 Názorné pomůcky
5. Praktická cvičení
- předčítání, příprava a přednesení různých mluvních útvarů, mluvení spatra na dané téma
Literatura základní:
- ARISTOTELES. Rétorika : nauka o řečnictví a slohu. Praha : Leichter, 1948. 321 s.
- CARNEGIE, Dale. Jak získávati přátele a působit na lidi. 9. vyd. Praha : Talpress, 1993. 262 s.
- HÁLA, Bohuslav, SOVÁK, Miloš. Hlas - řeč - sluch : základy fonetiky a logopedie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : SPN, 1962. 327 s.
- HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina, ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava. Mluvený projev a přednes. Praha : SPN, 1984. 300 s. Kap. I.-V.
- KING, Larry. Nebojte se mluvit v soukromí, ve společnosti, na veřejnosti, před kamerou, na mikrofon. Praha : J. Železný, 1996. 138 s.
- KOHOUT, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi.
Praha : Management Press, 1996. 124 s.
- TOMAN, Jiří. Jak dobře mluvit. 3., uprav. vyd.
Praha : Svoboda, 1981. 353 s.
Literatura doporučená:
- ARISTOTELES. O vyjadřování. Praha : ČSAV, 1959. 63 s.
- PLATÓN. Georgias - o síle slova a mravnosti. Praha : Leichter, 1944. 145 s.
- ČAPEK, Karel. Marsyas čili na okraj literatury (1919-1931). Praha : Fr. Borový, 1941. 259 s.
- Čeština za školou. Red. K. Hausenblas a J. Kuchař. Praha : Orbis, 1974. 486 s. Kap. 19-23, 47-48.
- DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1984. 144 s.
- EISNER, Pavel. Chrám i tvrz.
Praha : Podroužek, 1946. 666 s.
- HYHLÍK, František. Kapitoly z rétoriky. Bratislava : Obzor, 1972. 146 s.
- LANGER, Antonín. Úspěch veřejné promluvy : kapitoly z rétoriky pro střední školy. Praha : Fortuna, 1993. 103 s.
- Mluvím, mluvíš, mluvíme : kapitoly z moderní rétoriky. Red. Marie Dohalská. Praha : Horizont, 1985. 124 s.
- TUPÝ, Karel. ABC začínajícího řečníka. Praha : Ústav pro KVČ, 1973. 81 s.
Zpět na osnovy