3.09 ZÁKLADY A TECHNIKY KREATIVITY
Prof. PhDr. Marie KÖNIGOVÁ,
CSc.
Učební cíl:
V přednášce seznámit se zásadami
tvůrčího myšlení a tvůrčí
práce v oboru INSK. Ve cvičení procvičit
aktivizační techniky, naučit odhalovat bariéry
tvořivosti a překonávat je. Zvládnout
základní intelektuální operace umožňující
slovní, vyjadřovací, myšlenkovou a asociační
pohotovost. Pochopit intelektuální nároky
informační práce a naučit se pracovat
s uživateli jakožto tvůrčími
pracovníky.
Osnova:
- 1. Myšlení obecně
-
1.1 Model myšlení
1.2 Konvergentní a divergentní myšlení
1.3 Myšlení a jazyk
-
2. Podstata kreativního myšlení
-
2.1 Proč lidé tvoří
2.2 Pojetí kreativity
2.3 Základní principy kreativity
3. Vědomé intelektuální operace.
Cvičení myšlenkové a vyjadřovací
pohotovosti
-
4. Bariéry tvořivosti
-
4.1 Typy bariér
4.2 Překonávání bariér
-
5. Mluvený projev
-
5.1 Příprava projevu
5.2 Hlas, gesta, mimika atd.
5.3 Nácvik technik
5.4 Tvůrčí naslouchání
-
6. Pozitivní myšlení
-
6.1 Pozitivní příkazy
6.2 Podvědomí
6.3 Vnitřní řeč
-
7. Mapy mysli
-
7.1 Technika map. Výhody a nevýhody
7.2 Možnosti využití
7.3 Nelineárnost myšlení
-
8. Výtvarná kreativita
-
8.1 Barevné vyjadřování
8.2 Grafické vyjadřování
-
9. Brainstorming
-
9.1 Zásady brainstormingu
9.2 Nácvik
9.3 Řešení konkrétního úkolu
9.4 Vyhodnocení = volba kritérií
-
10. Týmová spolupráce
-
10.1. Tvůrčí tým, velikost, sociální
úloha
10.2 Vedení tvůrčích pracovníků
-
11. Chování a postoje
-
11.1 Asertivita. Zásady a výcvik
11.2 Chybné postoje
-
12. Tvůrčípřístup k řešení
problému
-
12.1 Tvůrčí přístup k řešení
problému
12.2 Zásady kreativity v informačním
procesu
12.3 Tvůrčí přístup k životu
a k životosprávě
-
13. Samostatná práce
-
13.1 Využití kreativního myšlení
ve studiu
13.2 Využití kreativního myšlení
v diplomové práci
13.3 Využití kreativního myšlení
v knihovně
13.4 Jak překonávat stres
-
14. Kreativita v terénu
-
14.1 Sběr dat
14.2 Vyhodnocení
-
15. Jak mě vidí ostatní
-
15.1 Hodnocení kladů
15.2 Hodnocení negativ
15.3 Zpětná vazba pro přednášejícího
Literatura základní:
- HLAVSA, Z. Psychologické metody k tvořivosti.
1. vyd. Praha : Stát. ped. nakl., 1986. 189 s.
- KÖNIGOVÁ, M. Kreativní
a smyslové myšlení. 2. vyd. Praha : ÚVTEI,
1983. 136 s.
Literatura doplňková:
- PIETRASINKI, Z. Psychologie správného myšlení.
Praha : Orbis, 1965. 238 s.
- JONÁK, Z. Využití kreativních metod
v informační činnosti. Knižnice
a informácie, 1990, roč. 22, č. 3, s.
102-110.
- KÖNIGOVÁ, M. Tvůrčí
přístup k informační práci.
ČsI, 1990, roč. 32, č. 11, s. 323-328.
- KÖNIGOVÁ, M. Jak
stimulovat kreativitu v knihovnách. Knižnice
a informácie, 1991,
roč. 23, č.
5, s. 220-222.
- KVÍTEK, M. Brainstorming
na katedře VIK. Čtenář,
1991, roč. 43, č. 6, s. 209-221.
Zpět na osnovy