Peter PÁLKA
Učební cíl:
Podat studentům přehlednou informaci o roli hromadných
médií v sociální komunikaci, o významu
a nebezpečí pro fungující demokracii,
o informačních potřebách a jejich
zdrojích a formách vhodné prezentace informací.
Specificky připravit k úspěšnému
profesnímu výkonu informačního pracovníka
v oblasti tisku, rozhlasu, televize a tiskových agentur.
Osnova:
1. Člověk, společnost a informace.
Svoboda projevu, tisku a přístupu k informacím.
Dokumenty o lidských právech. Otázky etické,
legislativní, pedagogické a hospodářské.
Cenzura
2. Obraz světa a jeho tvůrci. Veřejné mínění, jeho vytváření, ovlivňování a manipulace s ním. Informace a dezinformace. Propaganda. Kampaně. Vztah k reklamě
3. Principy přístupu k sociální komunikaci a médiím. Filozofické pojetí světové žurnalistiky. Pokus o typologii
4. Konflikt práv a zájmů. Žurnalistika zpravodajská, komentující a investigativní. Vlád ní, nezávislá a komerční média. Problém národního image. Etické otázky a omezení. Cenzura a objekty v "informačním stínu"
5. Průmysl hromadných médií. Světový tok žurnalistických a ostatních informací. Tiskové agentury
6. Tištěná média. Deníky, týdeníky, ostatní tisk. Ústřední a lokální tisk. Knižní produkce. Světový přehled o vzniku, vývoji a současném stavu.
7. Média šířená vysíláním (rozhlas a televize). Světový přehled o vzniku, vývoji a současném stavu
8. Ostatní média. Svět a průmysl obrazu a zvuku
9. Elektronika a informatizace mění pracovní metody i výsledky. Stručný přehled o vzniku, vývoji a trendech změn pracovních metod
10. Hromadná média jako zdroj i spotřebitel informačních služeb. Metody sledování obsahu hromadných médií (monitory, databáze, přehledy, výstřižky, výtahy). Příprava informačních produktů pro potřeby hromadných médií (databáze, přehledové materiály, rešerše, překlady a výtahy, textové koncentráty, expertízy)
11. Hromadná média jako profesní obor informačních pracovníků a hlavní pracovní obory. Kvalifikační profil, dovednosti a zájmy uchazeče. Příprava, ří zení a vyhodnocení výzkumu politické a tržní situace, zájmů čtenářů/diváků, průzkumy textových a obrazových podkladů pro připravované akce
Literatura základní:
Literatura doplňková: