3.05 HROMADNÉ SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY JAKO ZDROJ, TVŮRCE A UŽIVATEL INFORMAČNÍCH SLUŽEB

Peter PÁLKA


Učební cíl:
Podat studentům přehlednou informaci o roli hromadných médií v sociální komunikaci, o významu a nebezpečí pro fungující demokracii, o informačních potřebách a jejich zdrojích a formách vhodné prezentace informací. Specificky připravit k úspěšnému profesnímu výkonu informačního pracovníka v oblasti tisku, rozhlasu, televize a tiskových agentur.

Osnova:
1. Člověk, společnost a informace. Svoboda projevu, tisku a přístupu k informacím. Dokumenty o lidských právech. Otázky etické, legislativní, pedagogické a hospodářské. Cenzura

2. Obraz světa a jeho tvůrci. Veřejné mínění, jeho vytváření, ovlivňování a manipulace s ním. Informace a dezinformace. Propaganda. Kampaně. Vztah k reklamě

3. Principy přístupu k sociální komunikaci a médiím. Filozofické pojetí světové žurnalistiky. Pokus o typologii

4. Konflikt práv a zájmů. Žurnalistika zpravodajská, komentující a investigativní. Vlád ní, nezávislá a komerční média. Problém národního image. Etické otázky a omezení. Cenzura a objekty v "informačním stínu"

5. Průmysl hromadných médií. Světový tok žurnalistických a ostatních informací. Tiskové agentury

6. Tištěná média. Deníky, týdeníky, ostatní tisk. Ústřední a lokální tisk. Knižní produkce. Světový přehled o vzniku, vývoji a současném stavu.

7. Média šířená vysíláním (rozhlas a televize). Světový přehled o vzniku, vývoji a současném stavu

8. Ostatní média. Svět a průmysl obrazu a zvuku

9. Elektronika a informatizace mění pracovní metody i výsledky. Stručný přehled o vzniku, vývoji a trendech změn pracovních metod

10. Hromadná média jako zdroj i spotřebitel informačních služeb. Metody sledování obsahu hromadných médií (monitory, databáze, přehledy, výstřižky, výtahy). Příprava informačních produktů pro potřeby hromadných médií (databáze, přehledové materiály, rešerše, překlady a výtahy, textové koncentráty, expertízy)

11. Hromadná média jako profesní obor informačních pracovníků a hlavní pracovní obory. Kvalifikační profil, dovednosti a zájmy uchazeče. Příprava, ří zení a vyhodnocení výzkumu politické a tržní situace, zájmů čtenářů/diváků, průzkumy textových a obrazových podkladů pro připravované akce


Literatura základní:

  1. McLUHAN, M. Jak rozumět médiím : extenze člověka. Praha : Odeon, 1991. 345 s.
  2. RODMAN, G. Mass media issues : analysis and detrate. 2. ed. Chicago : Science Research Associates, 1989. 441 s.
  3. PEMBER, Don R. Mass media in America. 5. ed..Chicago : Science Research Associates, 1982. 467 s.

Literatura doplňková:

  1. BUDÍN, S. Sedmá velmoc. 1. vyd. Praha : Čs. spisovatel, 1966. 195 s.
  2. KÖPPLOVÁ, B., KÖPPL, L. Dějiny světové žurnalistiky : celý svět je v novinách. Praha : Novinář, 1989. 336 s.

Zpět na osnovy