Peter PÁLKA
Učební cíl:
Úvodní seznámení se stavem vývoje
ve světě a trendy dalších očekávatelných
proměn informačních a knihovnických
pracovišť v zahraničí a u nás s
přehledem přínosů a nároků
na produkci a využívání multimediálních
programů.
Osnova:
1. Pojetí multimediality. Poslání
a význam předmětu. Otázky masové
kultury. Otázky vztahu k informační vědě
a knihovnictví a aktualita řešení vznikajících
otázek
2. Současný stav vývoje a budoucí trendy. Vznik předmětu a jeho vývojové trendy. Vymezení okruhu otázek sledovaných a řešených v rámci oboru a vztah k jiným oborům. Základní pojmy a používaná terminologie
3. Technické prostředky a zařízení. Principy fungování, konstrukční typy, minimální a optimální vybavení pro individuální a skupinové provozování, přípravu programů, jejich výrobu distribuování a šíření v lokální a rozsáhlé sítí
4. Psychologické otázky. Působení a vnímání sdělení zprostředkovaného jednotlivými médii a multimediálními programy. Přínosy a rizika
5. Estetické a významové stránky sdělování informací u multimedií. Stručný pohled na základy sémiotiky a estetiky netištěných médií, specifiku jejich jazyka a výrazových prostředků
6. Vlastnosti médií. Přehled používaných médií, jejich technických vlastností a možnosti využití se stručným přehledem technických zařízení. Základní rozdíly mezi využiváním jednotlivých médií a jejich růz ných kombinací
7. Obsahová stránka. Příprava multimediálních programů, postupy a nároky. Producenti programů v tuzemsku a v zahraničí. Multimediální prostředky pro interaktivní výuku, knihovnickou a informační práci, zábavu i jiné oblasti použití
8. Oblasti využití v jednotlivých oborech lidské činnosti
9. Právní problematika. Autorská práva, copyright, práva veřejného provozování
10. Vytváření fondů a středisek. Multumediální učebny a sbírky jako možní konkurenti, následovníci nebo spolupracovníci knihoven všech typů
11. Etická, pedagogická a další hlediska. Zásady výběru programů včetně manipulace s nosiči a jejich půj čování. Vliv multimedialních učebnic na rychlost a hloubku osvojování učiva
12. Využívání médií. Využívání multimediálních zařízení ve vědě, ve výuce, v kultuře Nároky na vybavení a dovednosti uživatele. Náklady a jejich pokrývání. Rizika spojená s půjčováním (právní i jiná)
Literatura základní: