2.3.14 NAKLADATELÉ V ČESKÉ
KULTURNÍ HISTORII
PhDr. Arnošt ZACH, CSc.
Učební cíl:
Poskytnout přehled o vývoji knihy v 19. a 20. století
v souvislosti s činností českých nakladatelství.
Osnova:
1. České nakladatelské podnikání
jako součást kulturních dějin.
Periodizace českých nakladatelských dějin
2. Konstituování českého nakladatelského podnikání na přelomu 18. a 19. stol. Charakteristika významných firem
3. Význam a charakteristika velkých nakladatelských domů 2. poloviny 19. stol. Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů
4. Svépomocná vydavatelství a edice od 90. let do 1. světové války. Vznik bibliofilského hnutí
5. Klub moderních nakladatelů Kmen a jeho význam. Charakteristika nejvýznamnějších členů
6. Knižní výprodeje. Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání. Dominantní firmy této doby
7. Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49. Zákon o vydávání neperiodických publikací z března 1949
8. Struktura českého nakladatelského podnikání 1949-1989 v českých zemích, charakteristika nejvýznamnějších firem. České edice a nakladatelství 1949-1989 v exilu
Literatura základní: