2.3.14 NAKLADATELÉ V ČESKÉ KULTURNÍ HISTORII

PhDr. Arnošt ZACH, CSc.


Učební cíl:
Poskytnout přehled o vývoji knihy v 19. a 20. století v souvislosti s činností českých nakladatelství.

Osnova:
1. České nakladatelské podnikání jako součást kulturních dějin. Periodizace českých nakladatelských dějin

2. Konstituování českého nakladatelského podnikání na přelomu 18. a 19. stol. Charakteristika významných firem

3. Význam a charakteristika velkých nakladatelských domů 2. poloviny 19. stol. Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů

4. Svépomocná vydavatelství a edice od 90. let do 1. světové války. Vznik bibliofilského hnutí

5. Klub moderních nakladatelů Kmen a jeho význam. Charakteristika nejvýznamnějších členů

6. Knižní výprodeje. Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání. Dominantní firmy této doby

7. Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49. Zákon o vydávání neperiodických publikací z března 1949

8. Struktura českého nakladatelského podnikání 1949-1989 v českých zemích, charakteristika nejvýznamnějších firem. České edice a nakladatelství 1949-1989 v exilu


Literatura základní:

  1. NOSOVSKÝ, K. Knihopisná nauka a vývoj knihkupectví československého. Praha, 1927.
  2. BOHATCOVÁ, M. a kol: Česká kniha v proměnách staletí. Praha : Panoráma, 1990. 622 s.
  3. Paměti nakladatelů: Otakara Štorcha Mariena, Ladislava Kuncíře, Julia Firta, Bedřicha Kočího.

Zpět na osnovy