2.2.03 BIBLIOPEDAGOGIKA
PhDr. Lidmila VÁŠOVÁ
Učební cíl:
Objasnit teoretické základy pedagogiky a psychologie
čtenáře s důrazem na aplikaci poznatků
v knihovnické praxi.
Osnova přednášky:
- 1. Předmět bibliopedagogiky
- 1.1 Vztah bibliopedagogiky k pedagogicko-psychologickým
disciplínám
1.2 Vztah bibliopedagogiky k sociologii
-
1.2.1 Aplikace poznatků o malých sociálních
skupinách
1.2.2 Aplikace výzkumných metod pro čtenářské
výzkumy
-
2. Proces čtení
- 2.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu
čtení
2.2 Čtenářské návyky
2.3 Poruchy čtení a možnosti jejich nápravy
-
2.3.1 Vývojová dyslexie
2.3.2 Alexie a pseudodyslexie
-
3. Osobnost čtenáře
-
3.1 Proces socializace a kultivace jedince
3.2 Vývoj čtenářského zájmu
3.3 Působení četby a její účinky
-
4. Pedagogika čtenáře
-
4.1 Úloha četby a knihovny ve výchově
a vzdělávání dětí a
mládeže
-
4.1.1 Výchova četbou a výchova k četbě
4.1.2 Informatická výchova
-
4.2 Úloha četby a knihovny ve vzdělávání
dospělých
-
4.2.1 Teorie permanentního vzdělávání
(celoživotního vzdělávání)
4.2.2 Četba starých lidí
- 4.3 Aplikace pedagogických principů a didaktických
zásad v práci knihovníka
-
5. Metodika práce se čtenáři
-
5.1 Diferenciální hlediska v práci se čtenáři
5.2 Metody individuálního působení
na čtenáře
5.3 Metody skupinového (kolektivního) působení
na čtenáře
Učební cíl semináře:
Prohloubit a rozšířit znalosti z jednotlivých
témat přednášek na základě
samostatné práce studentů (formou referátů
a diskusí).
Osnova semináře:
1. Vztah bibliopedagogiky a bibliopsychologie. Vývojové
tendence bibliopedagogiky, možnosti rozvoje bibliopsychologie
2. Vývoj čtenářských výzkumů
u nás a ve světě
3. Biblioterapie a další účinky četby
4. Úloha četby v profesionální orientaci
mládeže
5. Informatická výchova dětí, mládeže
a dospělých
6. Diferenciace knihovnické práce s dětmi
a s mládeží. Diferenciace knihovnické
práce s dospělými čtenáři
Literatura základní:
- VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky.
Praha : ISV nakl., 1995. 189 s.
- JANOUŠEK, J. a kol. Sociální psychologie.
Praha : SPN, 1988. 185 s.
- ČÁP, J. Vybrané kapitoly z pedagogické
psychologie. Praha : SPN, 1975. 108 s.
Literatura doplňková:
- HYHLÍK, F., NAKONEČNÝ, M. Malá
encyklopedie současné psychologie. 2. dopl.
vyd. Praha : SPN, 1977. 338 s.
- MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha : SPN, 1987.
236 s.
- NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie
osobnosti. Praha : Management Press, 1993. 232 s.
- PAPÍK, R. Naučte se číst.
Praha : Grada, 1992. 184 s.
- ŘÍČAN, P. Cesta životem.
Praha : Panorama, 1989. 435 s.
- SINGULE, F. Současné pedagogické směry
a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992.
54 s.
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby
a jejich optimální uspokojování.
Praha : VTEI, 1991. 152 s.
- VÁŠOVÁ, L., ČERNÁ, M. Bibliopedagogika.
Praha : SPN, 1986. 132 s. Též 2. vyd. Praha: SPN,
1989. 132 s.
Zpět na osnovy