2.2.03 BIBLIOPEDAGOGIKA

PhDr. Lidmila VÁŠOVÁ


Učební cíl:
Objasnit teoretické základy pedagogiky a psychologie čtenáře s důrazem na aplikaci poznatků v knihovnické praxi.

Osnova přednášky:
1. Předmět bibliopedagogiky
1.1 Vztah bibliopedagogiky k pedagogicko-psychologickým disciplínám
1.2 Vztah bibliopedagogiky k sociologii
1.2.1 Aplikace poznatků o malých sociálních skupinách
1.2.2 Aplikace výzkumných metod pro čtenářské výzkumy

2. Proces čtení
2.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení
2.2 Čtenářské návyky
2.3 Poruchy čtení a možnosti jejich nápravy
2.3.1 Vývojová dyslexie
2.3.2 Alexie a pseudodyslexie

3. Osobnost čtenáře
3.1 Proces socializace a kultivace jedince
3.2 Vývoj čtenářského zájmu
3.3 Působení četby a její účinky

4. Pedagogika čtenáře
4.1 Úloha četby a knihovny ve výchově a vzdělávání dětí a mládeže
4.1.1 Výchova četbou a výchova k četbě
4.1.2 Informatická výchova
4.2 Úloha četby a knihovny ve vzdělávání dospělých
4.2.1 Teorie permanentního vzdělávání (celoživotního vzdělávání)
4.2.2 Četba starých lidí
4.3 Aplikace pedagogických principů a didaktických zásad v práci knihovníka

5. Metodika práce se čtenáři
5.1 Diferenciální hlediska v práci se čtenáři
5.2 Metody individuálního působení na čtenáře
5.3 Metody skupinového (kolektivního) působení na čtenáře

Učební cíl semináře:
Prohloubit a rozšířit znalosti z jednotlivých témat přednášek na základě samostatné práce studentů (formou referátů a diskusí).

Osnova semináře:
1. Vztah bibliopedagogiky a bibliopsychologie. Vývojové tendence bibliopedagogiky, možnosti rozvoje bibliopsychologie
2. Vývoj čtenářských výzkumů u nás a ve světě
3. Biblioterapie a další účinky četby
4. Úloha četby v profesionální orientaci mládeže
5. Informatická výchova dětí, mládeže a dospělých
6. Diferenciace knihovnické práce s dětmi a s mládeží. Diferenciace knihovnické práce s dospělými čtenáři


Literatura základní:

  1. VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : ISV nakl., 1995. 189 s.
  2. JANOUŠEK, J. a kol. Sociální psychologie. Praha : SPN, 1988. 185 s.
  3. ČÁP, J. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Praha : SPN, 1975. 108 s.

Literatura doplňková:

  1. HYHLÍK, F., NAKONEČNÝ, M. Malá encyklopedie současné psychologie. 2. dopl. vyd. Praha : SPN, 1977. 338 s.
  2. MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha : SPN, 1987. 236 s.
  3. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie osobnosti. Praha : Management Press, 1993. 232 s.
  4. PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha : Grada, 1992. 184 s.
  5. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha : Panorama, 1989. 435 s.
  6. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. 54 s.
  7. SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : VTEI, 1991. 152 s.
  8. VÁŠOVÁ, L., ČERNÁ, M. Bibliopedagogika. Praha : SPN, 1986. 132 s. Též 2. vyd. Praha: SPN, 1989. 132 s.

Zpět na osnovy