2.1.06 ZÁKLADY MANAGEMENTU

Peter PÁLKA


Učební cíl:
1. Podat studentům přehlednou informaci o současných teoriích managementu, významu psychologie, zejména teorie motivace a sociální komunikace, o informačních potřebách managementu a jejich zdrojích a formách vhodné prezentace informací.
2. Specificky připravit k úspěšnému profesnímu výkonu informačního pracovníka v oblasti managementu.

Osnova:
1. Poslání managamentu. Požívané názvosloví a terminologické problémy. Literatura a zdroje informací
1.1 Úvod do managementu. Souvislosti managementu. Organizační management a manažeři
1.2 Dějiny managementu. Historické základy managementu. Klasické teorie managementu. Behavioristické teorie managementu. Kvantitativní teorie managementu. Teorie systémů. Teorie nahodilých událostí. Vyhlídky a perspektivy managementu

2. Pozadí managamentu
2.1 Chování v organizacích. Některé význačné pracovní postoje. Schopnosti a dovednosti. Vnímání. Učení. Osobnost. Potřeby. Přístupy. Hodnoty
2.2 Souvislosti organizace. Organizační souvislosti. Hlavní prvky a dimenze prostředí. Nejistota v prostředí. Organizační adaptace a řízení. Vztahy mezi organizacemi. Růst a úpadek organizace

3. Plánování
3.1 Cíle organizace. Důležitost cílů organizace. Typy cílů. Formulace cílů. Řízení při několika cílech. Organizační účinnost
3.2 Strategické plánování. Důležitost strategického plánování. Složky strategického plánování. Formulace strategického plánu. Strategické modely. Přehled modelů strategického plánování
3.3 Základy plánování. Integrace plánovacích aktů. Plánování akcí. Plánovací období. Respektování nahodilosti v plánu. Plánovací kroky. Řízení procesu plánování

4. Organizování a obsazení míst
4.1 Navrhování organizace. Organizační struktura. Návrh organizace. Prostředí a navrhování organizace
4.2 Navrhování pracovních míst. Jakost života na pracovišti. Možnosti specializace. Rozsah činnosti. Model charakteristik pracovního místa. Zavádění úprav předmětu pracovní činnosti. Kdo vyžaduje úpravu předmětu pracovní činnosti. Argumenty proti úpravám předmětu pracovní činnosti. Přístup hodnocení sociálních informací
4.3 Obsazování míst. Plánování lidských zdrojů. Zákony a předpisy ovlivňující obsazování míst. Získávání pracovníků. Výběr a uzavírání smluv. Rozmísťování. Zácvik a rozvoj. Hodnocení výkonu. Odměňování pracovníků
4.4 Řízení organizačních změn. Síly vyvolávající organizační změnu. Proces změny. Cíle změny. Konflikty v organizaci. Zvládání konfliktů

5. Přímé řízení
5.1 Motivace. Co je motivace. Obsaková, úkonová a synergická teorie motivace. Maslowova hierarchie potřeb. Alderfeldova teorie ergu. Mclellandova výkonová teorie motivace. Herzbergova dvoufaktorová teorie. Teorie očekávání. Teorie slušnosti. Stanovování cílů. Teorie učení
5.2 Komunikace. Funkce komunikace. Rozbor komunikace. Komunikační akty. Některé případy selhání komunikace. Přijímání přesných komunikátů. Techniky komunikace v organizacích. Komunikační kanály. Komunikační sítě. Uspořádání komunikačních řetězců. Vliv nových technologií na komunikaci
5.3 Vedení. Moc. Přístupy k vedení. Demokratický a autokratický styl. Struktura uvažovací a iniciační. Požadavky na manažera v různých situacích. Herseyova a Blanchardova situační teorie vedení. Teorie vedení "kroky a cíle". Vroomův a Yettonův normativní model vedení. Důsledky vedení
5.4 Řízení skupin. Typy skupin. Vytváření skupin. Velikosti skupin ovlivňující účinnost. Vliv velikosti skupiny a prostorové uspořádání. Neformální organizace. Etapy ve vývoji skupiny. Skupinové myšlení. Směrnice pro řízení pracovních setkání (porad)
5.5 Řešení problémů a kreativita. Etapy řešení problému. Vlivy na řešení problému. Řešení problému v podmínách omezení. Zlepšení řešení problému. Vytváření skupin pro řešení problému. Skupinové řešení problému. Kreativita v organizacích. Podstata kreativity. Rozšíření kreativní postupy. Kreativní organizace

6. Controlling
6.1 Základy kontroly. Význam kontroly. Podstata kontroly. Typy systému kontroly. Činnosti v procesu kontroly. Strategie kontroly. Navrhování účinného systému kontroly
6.2 Použítí počítačů v řízení. Podstata počítačů. Vývoj počítačů. Moderní počítače. Počítačový hardware. Počítačový software. Použítí počítačů v řízení. Mikropočítače. Problémy s počítači
6.3 Informační systémy pro řízení. Informace a řízení. Co je to informační systém pro řízení (MIS). Složky informačního systému pro řízení (MIS). Návrh informačního systému pro řízení (MIS). Další pokyny pro úspěšnost MIS. Podpora rozhodování. Systémy pro analýzu rozhodování. Expertní systémy. Překonávání bariér k informační technologii. Vliv MIS
6.4 Management akcí a operací. Význam akcí a řízení akcí. Plánování kapacit. Rozložení zařízení. Projektování a návrh zařízení. Nákup materiálů. Řízení vybavení. Plánování a řízení výroby. Řízení jakosti. Politika údržby. Podniky budoucnosti

7. Nové otázky managementu
7.1 Řízení v mezinárodním kontextu. Mezinárodní podniky. Porozumění podnikání v mezinárodním měřítku. Prostředí mezinárodního managementu. Úrovně zapojení do mezinárodní spolupráce. Strategická hlediska mezinárodního managementu. Srovnávací mezinárodní management
7.2 Řízení malých firem a podnikání. Definice podnikání v malých podnicích. Prostředí malých podniků. Řízení malých podniků. Přechod k efektivnosti malých podniků. Základy vlastního podnikání
7.3 Řízení kariéry. Co je to kariéra. Kariéra a životní cyklus. Etapy kariéry v organizacích. Třírozměrný model kariéry. Modely individuálních rozdílů v kariéře. Mobilita v kariéře. Management vlastní kariéry
7.4 Sociální hlediska managementu. Co je sociální odpovědnost. Názory na sociální odpovědnost. Zájmové skupiny. Přínosy a náklady sociálních opatření. Plánování a organizace sociálních otázek. Sociální audit. Obchodní a podnikatelská etika. Vliv stresu v managementu

8. Potřeby a zvláštnosti informačních a knihovnických pracovišť
8.1 Knihovna jako specifické pracoviště a její potřeby. Potřeby informačních pracovišť
8.2 Organizační a manažerské postupy v řízení knihoven
8.3 Organizační a manažerské postupy v řízení informačních pracovišť

9. Závěry


Literatura základní:

  1. ALDAG, R. J., Stearns, T. M. Management. Cincinnati : South-Western Publishing Co., 1987. 890 s.
  2. BRADLEY, P. H., BAIRD, J. E., Jr. Communication for business and the professions. 2. ed. Dubuque (Iowa) : Brown, 1983. 385 s.
  3. DAFT, R. L. Organisational theory and design. 2. ed. St. Paul (MN) : West Publishing Company, 1986. 571 s.
  4. DONELLY, J. H., Jr., GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M. Fundamentals of management. 6. ed. Plano (Tex.) : Business Publications, Inc., 1987. 827 s.
  5. DRUCKER, P. Management pro 21. století. Praha : Management Press, 1993. 136 s.
  6. DRUCKER, P. Postkapitalistická společnost. Praha : Management Press, 1993. 197 s.
  7. DRUCKER, P. Řízení neziskových organizací. Praha : Management Press, 1994. 186 s.
  8. KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha : Victoria Publishing, 1993. 659 s.
  9. LEIGH, A. Praktický rádce manažera. Praha : Svoboda, 1994. 192 s.
  10. MADSEN, K. B. Moderní teorie motivace. Praha : Academia, 1979. 468 s.
  11. PETER, T. J., WATERMAN, R. H. Hledání dokonalosti. Praha : Svoboda, 1994. 294 s.
  12. RUSTOMJI, M. K., SAPRE, S. A. Umění managementu. Praha : Svoboda, 1993. 194 s.
  13. SILVERNAM, D. The theory of organisations : a sociological framework. New York : Basic Books Publishers Inc., 1971. 244 s.

Literatura doplňková:

1. SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W. D. Ekonomie. Praha : Svoboda, 1992. 1011 s.

Zpět na osnovy