Peter PÁLKA
Učební cíl:
Podat studentům zkrácený, ale ucelený
přehled o zásadní důležitosti,
teorii, pracovních metodách a postupech marketingu
se zaměřením na informační
a knihovnické služby.
Osnova přednášky:
1. Poslání a místo marketingu. Základní
pojmy a terminologie. Stav vývoje disciplíny, hlavní
literatura
2. Význam trhu. Vztah vědy a kultury k trhu
3. Místo marketingu v managementu. Zásadní postavení marketingu v ekonomickém rozhodování výrobce, prodejce a provozovatele služeb. Pořadavky na vybavení marketingového pracoviště a jeho organizační začlenění
4. Marketingový výzkum. Rozbor tržní struktury (dílčí trhy, tržní segmenty, demografická a příjmová struktura, postavení konkurence). Obory, metody, směry výzkumu. Výrobkový výzkum. Životnost výrobků, inovace. Příprava a hodnocení nových výrobků a služeb. Výzkum spokojenosti spotřebitele. Cenový výzkum. Etapy výzkumu. Příprava výzkumu. Potřebné informace a jejich zdroje. Tabelace a interpretace výsledků marketingového výzkumu. Nástroje a techniky analýzy dat. Praktická multivariantní analýza. Zpracování výsledků
5. Pracovní metody a nástroje marketingu a jeho struktury. Marketing-mix výrobků a služeb. Odbyt a uživatel. Informační systém marketingu. Příprava koncepce marketingu a hodnocení výsledků (např. metoda portfolia)
6. Propagace, reklama. Základní pojmy, postupy a techniky. Právní normy. Výzkum propagace. Reklama a propagace knihoven a informačních institucí
7. Tvorba marketingové strategie informačního knihovnického pracoviště. Podnikatelská činnost a jednání s jednotlivci, podniky, obecními a vyššími orgány o účasti na financování činnosti. Příprava koncepce. Zajišťování argumentů
8. Vztah marketingové činnosti a informací.
Marketingové agentury. Poradenství. Zásady
výběru agentury. Typy a ceny služeb. Redukce
nákladů marketingového výzkumu. Situace
v zahraničí a u nás. Zdroje informací,
metody jejich získávání, hodnocení,
využívání a dalšího zpracování.
Možnosti profesního uplatnění absolventů
Osnova cvičení:
1. Formulace podnikatelského záměru
2. Organizace a řízení výzkumu
3. Průzkum trhu pro vybranou službu
4. Pozitivní ovlivnění spotřebitele/uživatele
5. Návrhy praktického postupu propagace/rozvoje
služeb. Formulace a předkládání
realizovatelné (actionable) zprávy o marketingovém
výzkumu
Literatura základní:
Literatura doplňková: