2.1.03 REŠERŠNÍ ČINNOST

PhDr. Eva BRATKOVÁ a Mgr. Richard PAPÍK


Učební cíl:
Seznámení s teorií rešeršní činnosti a praktické zvládnutí přístupu do bází dat vybraných informačních systémů u nás i ve světě včetně typických vyhledávacích systémů pro práci s bázemi dat na CD-ROM. Zaměření zejména na velké nebo významné databáze v oborech vědy, techniky a ekonomiky univerzálního, polytematického a specializovaného charakteru. Speciální rešeršní postupy při vyhledávání informací v prostoru WWW. Přednášky a cvičení pokryjí základní odborné činnosti informačního specialisty pro vyhledávání v online systémech a v bázích dat na CD-ROM. Součástí přípravy je 1. zpracování studijně-rozborové práce na určité téma samostatně, ale i v týmové spoluautorské spolupráci (2-3 studenti) a 2. zpracování komplexní dokumentografické rešerše na zadané téma v oboru.

Osnova:
1. Teoretická část k rešeršní činnosti
1.1 Definice základních pojmů, funkční model, vývoj a význam rešeršní činnosti a rešeršních služeb, všeobecné aspekty online vyhledávání, management online služeb
1.2 Typologie rešerší v automatizovaných informačních systémech
1.2.1 Dialogové rešerše (online)
1.2.2 Dávkové rešerše (off-line)
1.2.3 Retrospektivní rešerše
1.2.4 Průběšné rešerše
1.2.5 Další způsoby rozlišování rešerší
1.3 uživatel, informační specialista, pracoviště přístupu do informačních zdrojů
1.3.1 Koncový uživatel v rešeršních systémech a role informačního zprostředkovatele, komparace
1.3.2 uživatelské rozhraní v rešeršních službách, jeho psychologické aspekty, technická a softwarová podpora, modely a způsoby podpory uživatele (zákazníka)
1.3.3 Ergonomie v podmínkách online pracoviště a pracoviště CD-ROM, vliv aplikovaných prostředků Internetu na komunikaci klient/server
1.3.4 Komunikační a technické prostředky, hardwarová konfigurace pracoviště online přístupu a pracoviště se zdroji na CD-ROM
1.3.5 Role informačního specialisty-rešeršéra v rešeršních službách, odborný profil, etika v rešeršních službách, typologie vlastností a schopností
1.3.6 Diferencovaný přístup k uživateli, analýza rešeršního pošadavku v dialogu s uživatelem
1.3.7 uživatelská dokumentace databázových center a vybraných databází jako jedna z forem uživatelského rozhraní (práce s uživatelskou dokumentací typu "summary sheets, bluesheets" v online komunikaci, na CD-ROM a prostřednictvím Internetu)
1.4 Informační zdroje a jejich zjišování
1.4.1 Strategie, metodika a technologie vyhledávání informací
1.4.2 Zdroje pro vyhledávání informací a jejich typologie; báze dat bází dat (GDDB/Gale, I'M GUIDE/ECHO, Dialindex aj.), bibliografie bibliografií, tištěné seznamy a katalogy producentů a distributorů bází dat)
1.5 Zásady rešeršní strategie a základní procesy a operace rešeršování
1.5.1 Výběr relevantních zdrojů informací, referenční služby ve vztahu k dialogovým informačním systémům, služby typu STNIndex, Dialindex, Crossfile, terciální zdroje informací, podpora výběru relevantních zdrojů
1.5.2 Stanovení rešeršní strategie, formulace rešeršního pošadavku do rešeršních dotazů, přístup do databázového systému a efektivní vyhledávání, získání relevantních dokumentů základními způsoby
1.5.3 Formulace rešeršního dotazu pomocí booleovských operátorů
1.5.4 Formulace rešeršního dotazu pomocí proximitních operátorů
1.5.5 Formulace rešeršního dotazu bez znalostí zásad vyhledávací logiky přes systémy menu a tzv. snadného vyhledávání
1.5.6 Role dotazovacího jazyka v přístupu do databázových systémů, unifikace
1.5.7 Jazyk CCL v základech
1.6 Zpracování výstupních informací
1.6.1 Vyhodnocování relevance v průběhu dialogu se systémem a po ukončení dialogu, hodnocení výstupních informací s uživatelem, zpětná vazba, metody hodnocení
1.6.2 Intelektuální nadstavba zpracování rešeršních výstupů samostatně i ve spolupráci se zadavatelem informačního pošadavku
1.6.3 Formální úprava rešeršních výstupů
1.6.4 Metodické a technické otázky tvorby bibliografické rešerše/bibliografie
1.6.5 Normativní dokumenty pro formální úpravu rešerší/bibliografií platných v ČR
1.6.6 Systémy elektronické objednávky a dodávky dokumentů (DDS - Document Delivery Services) via online centra a via Internet
1.6.7 Studijně rozborová činnost, zpracování studií a dalších výstupních "produktů na míru" ze strany informačního specialisty samostatně a v týmové práci s odborníky daného zpracovávaného tématu
1.7 Legislativně právní aspekty využívání dokumentů získaných z dialogových informačních zdrojů nebo ze zdrojů na CD-ROM
1.7.1 Licenční podmínky využívání rešeršních výstupů
1.7.2 Licenční podmínky pro využívání informačních zdrojů na CD-ROM
1.8 Teoretické a metodické aspekty vyhledávání z OPAC
1.8.1 Vývoj koncepcí (1. a 2. generace) OPAC a přehled stávajících systémů
1.8.2 Nové trendy a perspektivy OPAC (3. generace); hyperkatalogy, GUI
1.8.3 Protokoly vyhledávání informací v počítačových sítích včetně WWW; norma Z39.50

2. Praktická část rešeršních služeb
2.1 Práce s demonstračními a tréninkovými verzemi databází různých systémů pro nácvik dotazovacího jazyka
2.2 Práce s vybranými informačními systémy prostřednictvím online komunikace nebo ve verzích na CD-ROM
2.2.1 Systém SPIRS, WINSPIRS a WEBSPIRS produkty firmy SilverPlatter jako jednoho z největších producentů informačních bází dat
2.2.2 Systémy Knight-Ridder: KR Dialog, KR DataStar, KR OnDisc (online služby, nadstavbové služby podpory koncového uživatele, WWW rozhraní pro přístup do center KR Dialog a KR DataStar) - podrobné zvládnutí komunikace se službami KR
2.2.3 Systém STN International, dotazovací jazyk MESSENGER, základní i nadstavbové služby, WWW rozhraní (systém STNEasy) - podrobné zvládnutí komunikace se službami STN International
2.2.4 Systém EPIC a FirstSearch (OCLC)
2.2.5 Systém INFONIS, EOTEL aj. české systémy v základech
2.2.6 Systém ProQuest (UMI)
2.2.7 Systém SCI-CDE (ISI)
2.2.8 Systém Pascal/CD-ROM (INIST)
2.2.9 Systém RTIS/CD-ROM (Bowker-Saur, Chadwyck-Healey, LC)
2.2.10 Systém WilsonDisc/CD-ROM
2.2.11 Systém dotazovacího jazyka CCL (ECHO)
2.2.12 Systém CDS/ISIS, FreT/Albertina
2.2.13 Vyhledávání v dalších vybraných informačních systémech (DATASTAR, GENIOS, QUESTEL)
2.3 Rešerše ve vybraných bázích bibliografických dat
2.3.1 Univerzální dokumentografické báze dat
2.3.2 Polytematické dokumentografické báze dat
2.3.3 Báze dat z oblasti přírodních, aplikovaných a technických věd, obchodně-technické a obchodně-ekonomické báze dat
2.3.4 Báze dat z oblasti společenských a humanitních věd
2.3.5 Dokumentografické báze dat z oboru informačních věd, komunikace, bibliografie, knihovnictví a knihovědy 2.3.6 Vyhledávání bibliografických informací prostřednictvím Internet (OPAC); srovnání a vyhodnocení rešeršních systémů a technik
2.4 Rešeršní systémy v prostředí WWW (Search a Metasearch Engines)
2.4.1 Strategie a technika vyhledávání informací a dotazovací jazyky vybraných rešeršních systémů v WWW
2.4.2 Analýza, komparace a hodnocení rešeršních systémů WWW
2.4.3 Testování vyhledávání informací v WWW pro obor Informační věda


Literatura základní:

  1. BUDIL, J., KASTL, J. Automatizované informační systémy VTI. III, Dialogová informační obsluha. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 180 s.
  2. CONVEY, J. Online information retrieval : an introductory manual to principles and practice. 3rd ed. London : Bingley, 1989. 269 s.
  3. End-user searching. Chicago; London : American Library Association, 1988. 239 s.
  4. INSPEC : vyhledávání informací z disku CD-ROM v systému ProQuest. Zprac. E. Bratková. Praha : ÚISK, 1996. 19 s.
  5. LISA : vyhledávání informací z disku na CD-ROM. Metodickou příručku připr. E. Bratková. Praha : ÚISK, 1995. 10 s.
  6. MATOUŠOVÁ, M., VONDRA, J. Referátové časopisy a vybrané informační zdroje z informatiky. Praha : ÚVTEI, 1980. 69 s.
  7. MITEV, N.N., HILDRETH, CH.R. Interaktivní katalogy ve Velké Británii a USA : systémy a interakce. Překlad ze zahr. materiálů připr. E. Bratková. Praha : KVIK, 1993. 19 s.
  8. PASCAL (Sciences de l'information) : vyhledávání informací z disku CD-ROM. Metodickou příručku k vyhledávání zprac. E. Bratková. Praha : UISK, 1995. 9 s.
  9. "Search engines" & "Metasearch engines" : metodická příručka pro vyhledávání informací v prostředí WWW. Zprac. E. Bratková. Praha 1997. 28 s.
  10. Science Citation Index a Social Sciences Citation Index : metod. príručka. Zost. L. Brteková. Bratislava : Univerzitná knišnica, 1975. 46 s.
  11. VLASÁK, R. Světové informační systémy a služby : informační průmysl. Praha : Univerzita Karlova, 1993. 178 s.
  12. Vyhledávání informací z databází citačních indexů ISI na CD-ROM. Metodickou příručk připr. E. Bratková. Praha : ÚISK, 1995. 13 s.
  13. Vyhledávání v databázi informačního trhu I'M GUIDE pomocí dotazovacího jazyka CCL v databázovém centru ECHO (via Internet). Připr. E. Bratková. Praha : ÚISK, 1995. 15 s.
  14. WILSONDISC : přehled bází dat firmy WILSON na CD-ROM, rešeršní techniky, vyhledávání informací z databáze Library Literature. Metodickou příručku připr. E. Bratková. Praha : ÚISK, 1995. 12 s.

Literatura doplňková a informační zdroje:

  1. Informace na dlani : katalog CD-ROM a dalších informačních zdrojů. 2. vyd. Praha : Albertina-icome, 1994. 176 s.
  2. Library-based WWW : Knihovnicko informační web. Praha : UISK, 1995- [cit. 1996-12-18].
    <URL: http://www.cuni.cz/~brt/W4LS/w4ls.html>
  3. Online a CD-ROM systémy. <URL: http://www.cuni.cz/~papikr/>

Normativní dokumenty:

  1. ČSN 01 0191. Formální úprava jednorázových bibliografických soupisů. 1980. 8 s.
  2. ČSN 01 0198. Formální úprava rešerší. 1973. 4 s.
  3. ČSN ISO 690. Bibliografické citace : obsah, forma a struktura. 1996. 31 s.

Zpět na osnovy