1.03 ÚVOD DO STUDIA
Doc. PhDr. Rudolf VLASÁK, Peter PÁLKA a PhDr.
Milena ČERNÁ
Učební cíl:
Přednáška spojená s proseminářem
má charakter motivačně zaměřeného
propedeutika. Podává celkový přehled
o historickém a současném stavu oboru, jeho
teoretickém základu, praktickém poslání
a o jeho perspektivách. Stručně uvádí
do informačně komunikační problematiky
v soudobé společnosti. Seznamuje studenty s vývojem
a soudobými koncepcemi informačního vzdělávání,
s hlavními odbornými organizacemi a periodiky oboru
a s možnostmi uplatnění jeho absolventů
v praxi.
Osnova:
- 1. Informace a společnost
- 1.1 Základní pojmy: poznatek, informace, data, dokument,
médium, komunikace
1.2 Vznik a vývoj písma a jeho význam pro
člověka a společnost
1.3 Historické kořeny oboru - Assurbanipalova knihovna
v Ninive a dále
1.4 Důsledky vynálezu knihtisku
1.5 Vznik dokumentačního směru a jeho podstata
1.6 Informatizace společnosti. Informační
průmysl. Digitální revoluce
1.7 Soudobé pojetí oboru, jeho poslání
ve společnosti. Pojem "informační společnost"
1.8 Teoretické základy oboru - informační
věda - a aplikační podstata oboru, obory
a vědy v něm aplikované
- 2. Informační komunikační proces
- 2.1 Sociální komunikace, cíle, formy a prostředky
2.2 Neinstitucionalizovaná komunikace informací
- invisible colleges
2.3 Institucionalizovaný informační komunikační
řetězec - obecný model
2.4 Architektura institucionalizovaného informačního
komunikačního procesu
2.5 Informační komunikační procesy
v "kybernetickém prostoru"
- 3. Ekonomická a právní hlediska informačních
procesů
- 3.1 Ekonomická kritéria knihovnických a informačních
služeb
3.2 Úvod do ekonomie informačních institucí
3.3 Právní hlediska informačního procesu.
Právo na informace a naopak ochrana před poskytováním
informací
3.4 Informační etika. Ochrana duševního
vlastnictví, copyright
- 4. Profesní zaměření v oblasti
informačního komunikačního procesu
- 4.1 Vývoj informační profese. Od "kustoda"
k informačnímu manažeru
4.2 Sortiment informačních povolání
v soudobé společnosti
- 5. Příprava informačních profesí
- 5.1 Soudobé koncepce informačního a knihovnického
školství ve světě
5.2 Vývoj vzdělávání v oboru
u nás
5.3 Současná situace informačního
a knihovnického vzdělávání
v České republice. Vyšší odborné
školy, bakalářská, magisterská
a doktorandská studia
6. Hlavní odborné orgány a organizace
oboru
6.1 Hlavní světové organizace oboru (IFLA,
FID)
6.2 České oborové organizace (SKIP, ČIS,
ÚKR)
6.3 Základní odborné časopisy oboru
a další literární prameny u nás
a ve světě
- 7. Racionální metody studia
- 7.1 Charakter vysokoškolského studia
7.2 Formy atestací a příprava na jejich úspěšné
složen
Literatura základní:
- CEJPEK, J. Knihovnická a informační
studia : úvod do oboru "Knihovnictví a informační
věda" a jeho perspektivy. Opava : Filozofická
fakulta, 1992. 75 s.
- VLASÁK, R. Světové informační
systémy a služby : informační průmysl.
Praha : Karolinum, 1993. 178 s.
Zpět na osnovy