1.03 ÚVOD DO STUDIA

Doc. PhDr. Rudolf VLASÁK, Peter PÁLKA a PhDr. Milena ČERNÁ


Učební cíl:
Přednáška spojená s proseminářem má charakter motivačně zaměřeného propedeutika. Podává celkový přehled o historickém a současném stavu oboru, jeho teoretickém základu, praktickém poslání a o jeho perspektivách. Stručně uvádí do informačně komunikační problematiky v soudobé společnosti. Seznamuje studenty s vývojem a soudobými koncepcemi informačního vzdělávání, s hlavními odbornými organizacemi a periodiky oboru a s možnostmi uplatnění jeho absolventů v praxi.

Osnova:
1. Informace a společnost
1.1 Základní pojmy: poznatek, informace, data, dokument, médium, komunikace
1.2 Vznik a vývoj písma a jeho význam pro člověka a společnost
1.3 Historické kořeny oboru - Assurbanipalova knihovna v Ninive a dále
1.4 Důsledky vynálezu knihtisku
1.5 Vznik dokumentačního směru a jeho podstata
1.6 Informatizace společnosti. Informační průmysl. Digitální revoluce
1.7 Soudobé pojetí oboru, jeho poslání ve společnosti. Pojem "informační společnost"
1.8 Teoretické základy oboru - informační věda - a aplikační podstata oboru, obory a vědy v něm aplikované

2. Informační komunikační proces
2.1 Sociální komunikace, cíle, formy a prostředky
2.2 Neinstitucionalizovaná komunikace informací - invisible colleges
2.3 Institucionalizovaný informační komunikační řetězec - obecný model
2.4 Architektura institucionalizovaného informačního komunikačního procesu
2.5 Informační komunikační procesy v "kybernetickém prostoru"

3. Ekonomická a právní hlediska informačních procesů
3.1 Ekonomická kritéria knihovnických a informačních služeb
3.2 Úvod do ekonomie informačních institucí
3.3 Právní hlediska informačního procesu. Právo na informace a naopak ochrana před poskytováním informací
3.4 Informační etika. Ochrana duševního vlastnictví, copyright

4. Profesní zaměření v oblasti informačního komunikačního procesu
4.1 Vývoj informační profese. Od "kustoda" k informačnímu manažeru
4.2 Sortiment informačních povolání v soudobé společnosti

5. Příprava informačních profesí
5.1 Soudobé koncepce informačního a knihovnického školství ve světě
5.2 Vývoj vzdělávání v oboru u nás
5.3 Současná situace informačního a knihovnického vzdělávání v České republice. Vyšší odborné školy, bakalářská, magisterská a doktorandská studia

6. Hlavní odborné orgány a organizace oboru
6.1 Hlavní světové organizace oboru (IFLA, FID)
6.2 České oborové organizace (SKIP, ČIS, ÚKR)
6.3 Základní odborné časopisy oboru a další literární prameny u nás a ve světě

7. Racionální metody studia
7.1 Charakter vysokoškolského studia
7.2 Formy atestací a příprava na jejich úspěšné složen


Literatura základní:

  1. CEJPEK, J. Knihovnická a informační studia : úvod do oboru "Knihovnictví a informační věda" a jeho perspektivy. Opava : Filozofická fakulta, 1992. 75 s.
  2. VLASÁK, R. Světové informační systémy a služby : informační průmysl. Praha : Karolinum, 1993. 178 s.

Zpět na osnovy