1.02 KURZ RYCHLÉHO ČTENÍ
Mgr. Richard PAPÍK
Učební cíl:
Seznámit s metodami racionálního čtení
zejména v souvislosti s poznatky z psychologie, fyziologie
a teorie čtení. V praktické části
kurzu dosáhnout zlepšení rychlosti čtení
a míry chápavosti textu. Motivovat případné
další samostatné zdokonalování
v metodách racionálního čtení.
Osnova:
- 1. Člověk jako příjemce informací
- 1.1 Vliv velkého množství informací
na psychiku člověka
1.2 Fyziologické hranice příjmu informací
u člověka
- 2. Rychlé čtení
- 2.1 Teorie čtení. Proces čtení
2.2 Úvod do rychlého čtení
- 2.2.1 Terminologie
2.2.2 Historie rychlého čtení ve světě
a u nás (německá, americká, anglická,
ruská, litevská a francouzská škola
výuky rychlému čtení)
2.2.3 Rychlost čtení
2.2.4 Oko v procesu čtení. Vnímání
vizuální informace
- 2.3 Vztah čtení k pozornosti, paměti a motivaci
2.4 Text v procesu čtení
- 2.4.1 Druhy textu
2.4.2 Čtivost a čitelnost textu
2.4.3 Čtení a redundance
- 2.5 Didaktika rychlého a racionálního čtení
- 2.5.1 Nedostatky tradičních metod čtení.
Neefektivní způsoby čtení. Možnosti
jejich odstranění nebo omezení
2.5.2 Zvyšování rychlosti čtení.
Nové návyky racionálního čtení
- 2.6 Další způsoby racionálního
čtení (orientační, kurzorické,
selektivní)
3. Praktická část kurzu
- obsahuje testy na změření rychlosti čtení
a míry pochopení textu, cvičení na
rozšiřování zrakového rozpětí,
cvičení na snižování počtu
fixací na řádku, cvičení na
odstraňování vědomých regresí,
cvičení na potlačování artikulačních
vlivů a některá další cvičení,
- v praktické části jsou dále zařazena
cvičení na podporu koncentrace pozornosti, na zlepšení
paměti (krátkodobé a dlouhodobé),
relaxační cvičení, cvičení
odstraňující únavu očí,
možnost cvičení rychlého čtení
s využitím autogenního tréninku, cvičení
na aktivaci slovní zásoby a další cvičení
zejm. z experimentální a kreativní psychologie.
Literatura základní:
- GRUBER, D. Sbírka cvičení k racionálnímu
čtení. Ostrava : Dům techniky ČSVTS,
1985. 140 s.
- PAPÍK, R. Naučte se číst.
Praha : GRADA, 1992. 184 s.
- MISTRÍK, J. Rýchle čítanie.
2. vyd. Bratislava : Slov. ped. nakl. 1982. 118 s.
- ZIELKE, W. Jak číst rychleji a lépe.
2. vyd. Praha : Svoboda 1988. 168 s.
Literatura doplňková:
- ANDREJEV, O. A., CHROMOV, L. N. Technika bystrogo čtenija.
Minsk : Izd. Univ., 1987. 204 s.
- JAKTIS, Ju. S. Obučenije specialistov metodu
uskorennogo vosprijatija informacii. Nauč.-techn. Inform.,
1982, Ser. 1, č. 10, s. 18-23.
- PITKIN, W. B. The art of rapid reading. New York :
McGraw-Hill, 1929. 233 s.
- SMETÁČEK, V. Rychlost čtení a
pochopení textu. Čtenář, 1972,
roč. 24, č. 5, s. 171-173.
- WAINWRIGHT, G. R. Rapid reading : made simple. London
: W. H. Allen, 1972. 286 s.
Zpět na osnovy